Inför planeringen av nästa säsong så gjorde vi några ganska intressanta analyser.
Min stora fråga inför nästa säsong är vad vi ska ändra på båten för att optimera henne ytterliggare.
Frågan är vad olika konfigureringar gör med mätetalen.
Jag kollade vad det gjorde i DH2009 och i IRC.
- Vad gör PBO i riggen tillsammans med aluminium mast?
- Kolibermast med PBO?
- Genua(144%) vs fock(107%)
- Gennaker för vinklar mindre än TWA 120 grader
- Backstag eller ej
Det intressanta var att PBO gav 1.3 sekunder/sjömil i DH2009. 593.1s/sjömil blev 591.8s/sjömil.
Kolmast med PBO-stag gav 0,87% i DH2009 och 0,97% i IRC.
IRC regeln är ju känd för att vara en "fock regel." Vad gäller för DH2009? Om vi ersatte genuan men fock får vi 601s/sjömil istället för 593.1. Detta ger då 1.35% i tillägg för genua.
I IRC blev tillägget exakt detsamma. Detta förvånade mig verkligen.
Jag trodde tillägget i IRC skulle vara mycket värre. Om man kallar IRC fockregel så borde ju det uttrycket gälla för DH2009 också.
När det gäller gennaker så är det tillåtet i båda reglerna att ha både spinnaker och gennaker.
Backstagen lyckades jag inte ta reda på hur mycket de kostar i IRC men de är gratis i DH2009.
Slutsatsen som jag drar, kanske lite snabbt, är att det blir samma optimering för båda reglerna.
Sen vad man väljer beror faktiskt mer på lokala sjö- och vindförhållanden än på någon av de två reglerna.
22 kommentarer:
Hur gjorde du jämförelsen? Trialmätbrev?
Det finns flera olika konfigurerade Dehler 34 SV. Två Engelska båtar och Leif Englund har IRC-brev. Leif har kolfibermast med PBO-rigg. Engelsmännen har samma konfigurering fast med alumast och rodrigg. Leif hade värde på testbrev med genua.
DH2009 är en öppen regel så du kan köra dina varianter som du vill.
DH2009 bygger också på VPP beräkningar men är nogrannare(fler mätpunkter) än IRC så det borde ge hyfsat samma relativa utfall som IRC.
De få testerna som vi gjorde med DH2009 beräkningar visar på att det förmodligen är så.
Man kanske kan använda DH-regeln för att komma nära i sin IRC-optimering innan man slösar på de begränsade testerna.
Har inte DH2009 blivit rejält ifrågasatt? Vad är senaste nytt där?
De flesta regler har svårt att hantera ytterligheter.
DH2009 fick mycket stryk i våras, lite oförskylt tycker jag, eftersom klubbarna räknade ut totalsegrare.
Det finns ingen regel som jag känner till som kan hantera planande sportbåtar som Melges 24 mot Folkbåtar utan spinnaker. Kritiken har i mångt och mycket handlat om denna omöjliga ekvation.
Regeln bygger på att klassindelningen ska göras efter ett så kallat accelerationstal. Tanken är att hellre dela in fältet i mindre klasser med samma typ av båtar än att det är båttyperna som avgör. Man ska helt enkelt inte blanda Folkbåtar med Melges.
Ett annat argument mot DH2009 har varit att utbytet med andra länder hindras av att man är nöjda i Danmark med sina egna kappseglingar enligt DH2009. De danska arrangemangen är ju svårslagna när det gäller deltagarantal. Det finns ingen anledning att dra till mindre regattor efter andra regler. Vi andra får åka dit om vi vill möta danskarna. De rör sig mycket lite utanför. Mycket få danska båtägare har brev i SRS/SWELYS, ORCI eller IRC.
Eftersom man mäter fler parametrar i DH2009 än i IRC så går det om man har ett DH2009 brev att skicka in sina uppgifter och få ett IRC Endorsed utan ommätning.
En annan grej som inte heller funkar i DH2009 är att besättningsvikten är fri.
Aha, ok. Klassindelningen verkar de ju sköta OK på typ Mumm-Stelton, Seguin o.s.v. i alla fall. Men jag hörde något om att J/133 plötsligt skall lämna massor av tid till bl.a X-50.
Jo de blev så att säga "misfits" i klassen.
När det är så stora båtar så blir det problem om de är för få om de har för olika accelerationstal. Hur den här X-50 var konfigurerad har jag inte orkat kolla. Det spelar ju också roll.
Här är alla:
X-50 549,1
X-46 551,5
Luffe 45 542,3
X-562 525,1
Swan 45 509,4
X-562 497,7
J 122 526,9
J 133 494,8
En väldigt viktig skillnad mellan IRC och DH är att DH tillåter Code0, Code1 (gamma etc). Som ni vet så är ju dessa segel oerhört vassa på halvvindsbogar i lätt/mellan-vind. Kombinerat med överlappande fock samt spinnaker för djup slör/läns så får du en vass DH båt. Kolla resultatlistan för två senaste watski2star kattegatt. Får hoppas att vi slipper halvvind på mumm stelton/Johan "Josefina"SWE225
Jag har ju ett par vassa kolegor här i köpenhamn som seglar mycket DH.
enligt dom så är en optimal DH garderob:
Stor, Fock (med inhalarsystem)
Code-1, A3 och en DH S2 spinnaker.
Vi får se hur det går på Stelton o Seguin. Jag seglar Seaquest 36:an (med ovanstående segelgarderob) o blivit rekomenderad att ha 9 gubbar på kanten!! Som ni sa, fri vikt i DH!
Hälsningar
Martin Strandberg
Martin
Det är fri vikt i IRC också om man som arrangör inte kräver IRC Endorsed.
Johan
IRC tillåter gennakers också.
Är det någon som vet om man blir extra straffad om man kombinerar symmetriskt med asymmetriskt i IRC?
ett billigare alternativ
är ju att stick ut på lite mer träningar...före ,under och efter säsongen...
Anders, jag tror inte IRC godkänner Code0 även om Gennaker är godkänt. Code0, code1 är som du vet en extrem variant av gennaker, masttopphissad, stummare duk etc. Kolla North hemsida, där nämns att IRC inte tilläter dessa segel. Men jag är inge expert på IRC. Däremot verkar Martins DH segelgarderob klockren. Skulle garanterat göra Dehlern vass i DH./Johan
Nu har vi ju fart i Dehlern. Frågan är om vi kan hitta något som gör vårt mättal lägre och där vi behåller farten.
North Sails beteckningar har ju blivit defacto standard när folk snackar segel.
Jag tänker mig en gennaker som är för så spetsiga bogar som möjligt och mäter in som gennaker i IRC. Det är ju ett segel som är "gratis" i både DH2009 och IRC som vi är ute efter.
Eftersom vi kör med genua så täcker den upp en hel del där fock är kass. 8s straff hela varvet runt är dock tufft att hämta hem. På en 25Nm lång bana är det 200s.
Om man betämmer sig för att genua är rätt så kan man komplettera med en reacher, code 1 eller så gör vi som vi brukar hissar spinnaker kör under rumbline tar ner mot slutet om inget ändrar sig till vår fördel och kör sista biten med genua. Vi får se.
köp en X-35 och skippa tjafset.
http://www.blocket.se/ystad/X_35_nr39_2006_X_yachts_23426448.htm?ca=12&w=3&last=1
Det finns ju de som kompletterar garderoben på sina entypsbåtar också för att det ska fungera på distanskappseglingarna. Med tex Jib top etc.
Intressant är att det står särskilt i annonsen att den är 6kg över minimivikten. Jag tror det finns en del "tjafs" bland entypsseglarna också. Vad gör man om man får en som är 200kg över minimivikt? Det var det ju irriterade diskussioner om när X-35 började mätas in. :-)
Nu handlade mitt inlägg om en jämförelse mellan vad som verkar vara påverkande i IRC vs DH2009.
Hur ofta blir det entypssegling om man väljer en X35 från Ystad? Ska man köra någorlunda entyp gäller det nog att gå ner i storlek till typ Express eller nått. Och då havererar familjeseglingen. Större båtar brukar ha svårt att funka som entyp iallafall i ett längre perspektiv och även X35 börjar väl svalna?
IRC förbjuder inga segel men för att ett segel skall anses vara en spinnaker måste halvbredden vara minst 75% av underliket och seglet får inte ha lattor. Är det mindre så är seglet mätmässigt ett försegel (genua). Andra regler tillåter code0 med halvbredd på 65 eller 55 % vilket givetvis funkar bättre.
Anders, även om du kan tro det så var det inte mitt inlägg (Anonyma) om X-35 :-)
Men visst är det skönt att slippa tänka på allt skruvande. Det blir tyvärr för lite seglande ändå....
Kolla bilderna från Norskamästerskapen i X-35
http://www.stavangerseilforening.no/index.cfm?tmpl=thumbnail_list&v_kat=4154(Kolla bilderna mot slutet)
Livligare båt än en laser???
/Mårten
De racen borde de inte släppt iväg...
Dyrt, onödigt...
För att snacka optimering så måste man veta var man skall segla, vad kan man förvänta sig för förhållanden och om man vill satsa offensivt (speciella vapen i garderoben) eller defensivt (täppa igen luckor). Det är stor skillnad på om du vill vara snabb på GR eller vill köra W/L i Sundet.
Dagens tips är att köra med det man har. Efter 10-12 ordentliga regattor kan man göra en plan. Att shoppa PBO "för att det är gratis" är ett bra sätt att skrämma bort andra seglare som faktiskt vill köra med de båtar de har...
När du sedan skall åka till Commodores' Cup kan du ju göra de där sista småsakerna :-)
Blur har förstås rätt. Att segla skickligt baserat på det man har räcker långt. Särskilt vid bankappseglingar. Men distanskappsegling i kombination med DH kan många ggr gynna Code0/1 båtar. Kom ner och segla i Kattegatt eller sundet och utmana. Mumm stelton perfekt tillfälle (förvissa kombination distans/bana)./Johan
Peter
Jag var mest intresserad av om det var någon skillnad på en optimering mot DH2009 eller IRC.
Det kommer fortfarande att vara DH2009 som gäller i Öresund 2010.
Vi har rätt grejer för SRS/SWELYS och om min rullfock funkar för lätt/mellanväder så det är ingen investering för att prova hur det går med bara fockar.
Om IRC är det som kommer att gälla istället de närmsta åren så är inte en DH2009 "optimering" bortkastad. det är den slutsatsen som man ska dra.
Ska vi köra fock så behövs en gennaker för halvvindarna på distanskappseglingarna. Ska man köpa gennakers till DH2009 så ska de gå att ha i IRC också.
Kolfibermast är jag inte intresserad av eftersom seglen inte stämmer för en sån. Ska vi byta till rodrigg kan det kanske vara lönt att kolla på PBO som alternativ.
Skicka en kommentar