torsdag 3 september 2009

Viking Cup 2009 - HYC - En rapport från olaseglarskola som vann andra pris

Hej, Anders!
Du kan ju få en liten rapport från Viking Cup - jag har förstått att du är väldigt intresserad av en viss X-34:s framfart...!

Strålande väder och ett på papperet trevligt startfält - tre båtar på 1,27 och sedan några till med högre tal, X-35 Viatempo, som vi tampas med på onsdagarna i Helsingör, First 40.7 från Höganäs och förstås Kjell med sin nya First 35. Tyvärr uteblev både Diva 38 La Loca och First 40.7. Lars-Erik i X-34 fick ett sent återbud i besättningen och valde att köra utan spinnaker och vi blev alltså ensamma på vår starttid, jaktstart. Vinden låg huvudsakligen på W och vi tyckte att genua var väldigt tungt att bära, men valde ändå det eftersom det var en öppen bidevind upp till Svinbådan. På lovarts reling hade vi lite extra vikt i form av dotter (!) med pojkvän (114 kg - ovanligt på olaseglarskola.se!) så det gick bra! Strömmen var svag i början, möjligen sydgående.
Den första vi jagade ikapp var en lokal First 36.7, om redan innan Svinbådan. Sedan tog vi sikte på Lars-Erik i X-Online. Samtidigt vände vi oss hela tiden om för att kolla avståndet till X-35 och First 35. Vi kände att vi kom närmare framvörvarande och vinden ökade vid Svinbådan, där vi bytte till focken.
Nu var det bidevind/kryss runt W1 och sedan upp till en prick utanför Gilleleje. Närmare och närmare X-Online kom vi. Vi blev ju duktigt överkörda av Lars-Erik på Ven Runt och var sugna på en ny fight. Han seglar alltid bra så det är en bra referens. Här uppe kan strömmen ställa till det. Det går en skarp strömgräns som kan fälla avgörande och den syns ofta bra när det inte är så blåsigt. Nu var det lätt över 10 m/s (vi har inga instrument ombord) och vattnet upprört överallt. Visade sig att vi borde ha legat kvar ute - det gjorde First 36.7 och tjänade duktigt på det. Vi var nog lite för fokuserade på X-Online, men samtidigt tyckte vi att vi gick bra jämfört med honom. Efter rundningen blev det således en frisk halvvind/slör tillbaka mot W1. Det var här vi kom till vår riktiga rätt - snart hade vi surfat om X-Online, på lika villkor - båda förde full stor och fock. Det kändes bra! Kjell i First 35 hade knappat in på oss på kryssen - den verkar gå riktigt fint - så vi tyckte att det var dags att höja tempot lite: Upp med spinnakern! JOD 35 tycker om friska undanvindar, besättningen också! Det blev åka av och snart hade vi lämnat X-34, First 35 och X-35 långt bakom oss. Framför oss hade vi några låglysare som vi förstås var tvungna att segla ifatt och det fungerade så bra att vi i mål blev fjärde båt. Framför oss totalvinnaren en 806:a, mycket duktigt seglad, Freja från HYC - en Express, samt den svårslagna danska BB10 Slipstick, Helsingör. Döm om glädjen när vi på prisutdelningen annonserades som tvåa! Detta pga att racet hade gått mycket fortare än beräknat och höglysarna tjänade ju på detta vid omräkningen. HYC bjöd seglarna på målgångsöl och "ankardramme" och serverade sedan en underbar middag till självkostnadspris. En bra lördag...!
19-20/9 är det Helsingborg-Gilleleje 2-manna med övernattning och hygge i Gilleleje! Succé förra året! Går det att segla en Dehler 34 på två...? ;-)
Mvh
/Ola, olaseglarskola.se
Jo det gäller att hålla koll på er däruppe. Det är ju inte bara Lars-Erik Sylvin i X-34, ni i JOD 35 utan det gäller ju att ha koll på hur Kjell går i First 35 också.;-)