Viking cup lockade 18 båtar att anmäla sig men 2 fick förhinder och en bröt pga segelhaveri . Starten var s.k. modifierad jaktstart där vi beräknade startintervall utifrån en antagen vindstyrka och banlängd.
Avvikelsen i mål blev cirka en halvtimme jämfört med det verkliga utfallet när vi beräknade placeringen utifrån Lys-tal ggr seglad tid. Det beror naturligtvis på svårigheterna att beräkna vinden och på de oberäkneliga strömförhållanden som råder i sundet. Vi har nu ganska bra underlag för att fortsätta beräkningen enligt ovan. Det där med först i mål har väl sina poänger men slår en hel del fel tycker åtminstone vi.
Vinden var frisk och byig från sydväst. Lokala regnskurar drog över banan med kraftiga vindökningar av och till. Vi valde att avvika från den vanliga banan genom att segla Helsingborg- Svinbådan- W 1:an-Ostpricken utanför Gilleleje- W 1:an- Svinbådan och Helsingborg. På så sätt fick vi en kryss mellan Svinbådan och W 1:an och en läns på tillbakavägen. Vindstyrkan låg kring 10 m/sek och sjön på den korta kryssen måttlig. Vinden mojnade på slutet och vred emot vilket inverkade på resultaten en del.
Det var dock ganska tätt mellan de första 10 båtarna. Som vanligt(3:e året i rad) vann den danska båten g-Skål en International 806 med Lys-tal 1.09. Tvåa blev Ola JOD 35 med sin stryktåliga och vältrimmade kvinnliga besättning. Han gick otroligt bra på hemvägen där han surfade ifrån konkurrenterna med en otrolig speed. Trea var danska båten Slipstick en BB10:a som ofta ligger i topp. Vi hade en liten fight med Kjell Widmark i den nya First 35:an som hade lite svårt att gå om oss på sluttampen i den avtagande vinden. Jag är dock nöjd med vårt resultat tidsmässigt med tanke på den tämligen orutinerade besättningen frånsett min fru Inger som kämpade bra med storen i den byiga vinden. Vi seglade utan spinnaker pga omständigheterna. Jag är jättenöjd med båten men har en del att ändra på fortfarande.
Antalet deltagare var överraskande bra med tanke på att vi tvingades byta till ett helt nytt datum . Men problemet med att arrangera seglingar i sundet är att det blir dels alldeles för mycket halvvindsseglingar och ofta mycket svårhanterliga strömförhållanden. Vi hoppas att ännu fler deltar nästa år.
Nu återstår våra 2-handedsegling Helsingborg-Gilleleje fram och åter den 19+20 sept. den blev en succe förra året- mkt pga det uppehåll med gemensam middag och seglarsnack som vi hade i Gilleleje. Jag tror att det kan bli trångt i klubbhuset i Gilleleje så det är nog bra att anmäla sig i tid.
4 kommentarer:
Man skall aldrig klaga sålänge det blåser.
Själva så kördes KRABBSEGLINGEN med 38 båtar anmälda.
8 till start 4 imål.
Vind mellan 14- 18 m/s, men i sol.
Kattegatt tryckte på med en VSV vind.
Banner 30 Skallkroken satte personbästa 16 knop (2:a plats).
Halmstad båten
Millan Molich 18-19 knop, (1:a platsen).
Folkbåts Svante (3:e plats).
Elan 333 stark (4:e plats)
Havskräfts fest med 100 pers i tält vann hela tillställningen på natten.
Vi siktar på att försöka jobba på att hitta fler seglare söder ut samt norr om Skallkroken till nästa år.
Nu seglas LAPPENS CUP 19/9 med Halmstad som arr.
Två seglingar under samma dag.
30-40 båtar till start brukar sluta upp.
Lycka till med regattorna i sundet i höst
//Peter Gustafsson Skallkroken.
Jaktstarten ger annorlunda utfall än gemensam start vid ändringar i vindstyrka. Bäst kanske något mitt emellan skulle vara när alla skulle ha samma geografiska placering vid beräknad halvtid?
Vad säger ni i Lomma?
Ni körde jaktstart på Fyrtorn 2-handed. Hur ska man göra det bättre?
Jag ansvarade för jaktstartsplaneringen på fyrtorn2handed. Feedback har mest varit positiv. Kanske viss besvikelse över att inte korrigerad tid stämde ännu bättre med de faktiska målgångarna. Seglingen gick något snabbare än planerat vilket gjorde att de långsammare båtarna fick några minuters för stort försprång (över 15 tim segling...). "Tríst att hålla undan men ändå bli slagen med någon minut".
Erik B, ändringar i vindstyrkan påverkar även vid gemensam start. Mycket kan ju hända efter det första båt gått i mål. "Sportslig/rättvis" planering kräver att man köra flera klasser så att man undviker stor spridning mot de man tävlar mot. Tex som danskarna kör med sina små men många löb. I Lomma tyckte vi dock att det var roligare med en stor gemensam klass. Kanske optimalt att med 40 båtar köra två-tre klasser + 1 overall vinnare./Johan på "Josefina"SWE225
Skicka en kommentar