Just nu så kör Jouni Romppanen och Sam Öhman sponsorsegling i Öresund. Det stora målet är "La Solidaire du Chocolat transatlantic race".
Båten är en riktig het sak och har ni inget för er så stick ner i Dockan. den ligger där tills på måndag då de drar vidare.
Kolla också på:
http://www.j-sailing.com/
Fockskotpunkten är helt flytande - inga skenor. Fantastiskt ren layout.
Ser ut att kunna släppa vattnet ganska väl.
8 kommentarer:
Micke och jag var kollade i morse och fyllde minnet i kameran. Intressant att se alla detaljer och enkla lösningar. Akilaria 40 finns i tre olika modeller. Crousing varian samt 2 racing varianter. Där den senare är en uppdaterad variant med dubbla nedgångsluckor och en rorkult. Villha-faktorn är hög.....
Ha skickat en CAD-bild på senaste versionen
Marc Lombard är duktig och har bl a ritat Beneteau Figaro II som är en superklass i Frankrike. Kika även på Opium 39 om inte familjen ställer upp på Akilarian ;-)
Nyaste Akilarian ska mäta in även för Cat0-seglingar med utökat antal täta skott, flytande mast mm så de kan segla Portimao mm med den.
När man sett en däckslayout som denna så måste det bli säljrekommendation på Harkenaktier. Tänk vad vikt och stålar man spar.
Just denna 40 fotaren segla vi ifrån med King 40´n på gotland runt så otroligt snabb är den inte ;)
Årets Gotland Runt var väl inget race som andra båtar än King 40 gjorde toppfarter på.
Ja, får de rätt vindar är de ju grymma. Den norska Expressen gjorde ju Skagen-Faerdern på under 6 timmar förra året. Toppfart 26 knop.
Men de verkar inte vara så roliga vare sig att kryssa med eller köra i lättvind. Datscha bröt väl nästan varje tävling förra året
Datcha vann kölbåtsklassen på Watski 2 Star Baltic 2008. Då var det mycket lätt vind...
Class 40 är i första hand tänkt för offshoresegling short- eller singlehanded. King 40 är mer regattabåt med 10 man på railen. Dom är bra på olika saker och bägge är Sweet på sitt sätt ;-)
Nja...det tycks vara en vanlig missuppfattning att Datscha vann W2SB men det gjorde de inte alls. Det gjorde en Arcona 400 som heter Zelma. Datscha kom på 39:e plats.
Däremot var de först i mål i Visby (ca 20 min före en 47.7). 2008 var första benet Oxelösund - Visby en ren sträckbog i typ 7 m/s om jag minns rätt. Det är Class 40-väder det också. Även andra benet startade med en sträckbog i god vind ned mot Öland där Datscha gick bra och inte fastnade i lättvinden och stiltjet som kom på sena nattkröken.
Sista benet var det däremot lättvind men då var både X-35, min Farr 30 och en Wasa 41:a betydligt snabbare än Datscha på seglad tid.
Datscha gjorde dock snabbast seglad tid totalt sett av de enskrovare som fullföljde racet. Men X-35:an Go Green var faktiskt bara 35 minuter efter på scratch totalt och långt före på LYS.
Så nej, jag är inte övertygad om att Class 40 är en bra lättvindsbåt eller en bra kryssbåt heller för den delen.
Det hindrar inte att jag gärna skulle vilja ha en!
Skicka en kommentar