Torsdagssegling igen. Taskig väderprognos med regn och ökande vind.
Vi stck ut för att kolla starten och det blåser sydlig vind och 8 m/s med nordgående ström.
En kort kryss, djup slör till Kalkgrundet, kryss upp mot Lernacken och läns till kalkgrundet och en sned kryss i mål.
Vi bestämmer oss för att köra med vår 3.5 fock. Det är ju lovat ökande och det blåser nu 9 m/s.
Starten var sned och klar lä fördel. Vi bestämde oss för att komma längs linjen för styrbord men blev lite sena mot vad vi hade tänkt. Vi försökte gasa ner bakom X-99 men de föll av och skyddade sin läsida. Vi gör istället lovning och försöker skapa en lucka i lä. Mattias Allroth följer med upp i Expressen och minimerar vårt läge. Inget höjdar läge alltså. Vi slår snabbt ut för att få ett bra spår att köra i. Ett slag upp mot bojen för styrbord och bröderna Edman som gjort en bättre start kommer på kollisionskurs för babord. Jag måste till slut lova och bromsa för att inte klyva dem på mitten. Onödigt nära.
X-99 går om oss i när vi kladdar till det.
Vi hissar spinnakern och kör en lägre kurs än X-99. Vi får innerplats vid rundningen och är förbi. 3.5 focken och full stor känns lite obalanserat så vi bukar till focken och flyttar in den med hjälp av barber haulen. Det blir genast bättre. Båten löper på bra och nu ökar vinden rejält och regnet kommer. byar på 13 m/s. I regnet vrider vinden också kraftigt med och vi går bra på höjdaren. Lilla klassen som startat tidigare förlorar i detta läget på oss.
Ju närmre land vi kommer så vrider vinden emot igen. Regnet slutar också tillfälligt.
Vi rundar och vinden avtar igen ner till 8-9 m/s. Vi byter till 107% fock på länsen.
Vi löper på bra och får göra ett kort slag innan målgången. Precis innan vi behöver slå får vi en 20 graders fallning. Perfekt.
Vi blev dock slagna av Janne Gustafson i H-båt och Mattias Allroth i sin Express. Vi är nöjda med att i hård vind kunna hänga med på kortbana. 1 timme och 15 minuter.
Bästa kämpen ombord idag var Jacob Reuterskiöld som kommer ner med gipsad arm för att vara med. I ett av slagen fick vi dra upp honom i lovart.
Härligt också att ha med Pontus och Isak. Ni visade att vi har ännu mer att hämta. Härligt.
Häckstaget är nästa modifiering som ska göras. När vi körde med 3.5 så behöver storen om den är orevad kunna planas ännu mer. Det ska vi fixa med mer utväxling i häcken.
Akta er nästa gång...:-)
8 kommentarer:
Tjena.
Rapport från Lomma, 10 seglade..10 m/s och lide regn då stannar folket hemma..Vi hade sydväst och rätt grymma kryssar! Troligt senario(datorn krachade), 2 IF:ar Larsson(1966) & Damsby(2059) i topp, tätt följd av Chrichan i sin Drabant 35:a.
Mvh, swe-2059 Olifvia (fördäckaren)
En bra utväxling på akterstaget är bra även med revad stor för att säkra att man inte inverterar masten med akterliksdraget.
Vi var 14 startande och 13 som gick i mål. Äntligen!!
Maaaaalmmeee, Maaaalmee, Maalmeee
Uppenbart att vi har Busvädergänget och ni i Lomma Vackertvädergänget.
Erik
Vi har detta säkrat med bra ladd i backstaget.
Det vi behöver är en bättre justeringsmöjlighet av häckstaget än vi har för att böja ur det sista. Vi måste få storen till att bli en riktig planka för att kraftcentrum inte ska komma för långt bak. Detta gör vi i hård byig vind när vi stundtals behöver full stor, innan vi går på ett rev som är lösningen i hård jämnare vind.
Nja, det jag menar är att häckstaget sitter ovanför förstagsinfästningen och balanserar kraften från akterlikat (på revad stor) som sitter under förstagsinfästningen. Akterliket vill dra masten bakåt med översta travaren och vid ett rev brukar den hamna halvvägs mellan toppvant och övre spridaren. Klar risk för inverterad krum och man inte tar hårt i akter/häckstaget.
Backstaget är jättebra för att höja förstagsspänningen och minska sagget men betyder inget för mastkrummet.
Snyggt seglat igår! Grynet ser mycket fin och farlig ut när man ser henne på havet! Vi är dock besvikna för att vi inte placerade oss bättre med X99an. Det va dock kul med två lite större båtar på banan igår som seglade på bra.
Nu är det inte så enkelt eftersom masten är klossad i däcket. Spänner man backstagen så får man en krum också. Jämfört med akterstaget så blir det en jämn harmonisk krumm istället för en böjd topp.
Hur mycket beror på mastfotens placering i, klossningen i däck och längden på förstaget.
Edward
Ni fick till en betydligt bättre start än oss. Det var väl inte så tokigt.
Ta med Anders Borg eller Pontus i båten. De kan säkert ge er en hel del tips.
De gjorde ett fantastiskt år i Thomas Petterssons X-99.
Skicka en kommentar