tisdag 22 september 2009

VHF och AIS - någon som kan det här?

Detta är den första kombinerade AIS och VHF som jag hittat på marknaden. Eftersom jag inte har en VHF så tänkte jag att detta kanske vore något. Det är Garmins VHF 300 AIS.

Enligt killen på mässan i Tuborg så kan jag se fartygen på min Garmin GPS Map 5008. Bara man nu ser alla prickar och grynnor. Lät bra i alla fall. Det viktigaste är kanske att man syns på fartygens skärmar.
Hur som hellst så kan jag inte vara utan VHF längre. I somras kändes det inte helt bra på Hanöbukten när man var själv med bara en mobiltelefon.
Någon som kan något om det här? Är det ett klokt val?


19 kommentarer:

Patrick L sa...

Jag kan inte Garmin så om just den produkten är bra eller ej kan jag inte svara på. Men jag kan bekräfta att AIS är en kanongrej. Det har känts väldigt bra att se stora fartyg tidigt, särskilt i mörker, och veta att de också ser mig. Måste vara ännu bättre för er som seglar i hårt trafikerade vatten. Jag upplevde den största nyttan när vi passerade Göteborgs inlopp mitt i natten 2007.

Anonym sa...

Jag tycker att man kan kommunisera i VHF:en med ev. fartyg man hör propellervattnet på, eller maskinerna men istället satsa på en VHF med inbyggd NAVTEX, som talar om alla väder och du missar aldrig en rapport, alla rapporter kommer in oavsett vad du gör. lagras som åttaradiga SMS, där en rad får extra stor+fet text. Ett exempel på BRA utr är Nexus NX2500 VHF + NX2600 Navtex samt kopplat till Nexus Server där GPS mottagaren redan finnes, då kan VHF sända ut cordinaterna vid panik. Att få in AIS i plottrar samt mindre dataskärmar är inte kul, allt blir plottrigt. Har du däremot en Laptopp eller en fast 20-28" skärm då kan man se, men vikten talar emot om man tävlar.

NN

mattias sa...

Skulle starkt rekommendera en Furuno RO 4800. Får lite mer för pengarna. Kan också kopplas till din nuvarande Garmin plotter.

De kloka rekommendera annars en separat AIS mottagare med egen antenn placerad i aktern (och vhf antenn i mast toppen). Detta gör att man har en extra vhf antenn om man blir av med masten. Ganska smart.

Anders Nilsson sa...

"May Day May Day jag har blivit av med antennen" hade ju varit fin.

Patrick L sa...

Navtex istället för AIS, det var ju ett grepp det också... :-)

Det är inte ett dugg "plottrigt" med AIS integrerat med plottern. Jag skulle tvärtom vilja säga att det lyfter plottern till rätt nivå istället för att bara vara ett avancerat sjökort.

Sedan vill jag bara tydliggöra att jag tycker man skall ha en transponder. Ur säkerhetssynpunkt gör det stor skillnad att din position, kurs och fart plötsligt kommer upp på bryggan på de stora fartygen.

Jag tror att de flesta som har sett hur dåligt radareko en segelbåt ger skulle skaffa sig en AIS-transponder snabbare än kvickt nu när systemet finns tillgängligt för några få tusenlappar.

mattias sa...

Enig att transponder är en bra idé - tror dock risken är rätt stor att de stora båtarna i kategori A filtrerar bort kategori B i sina system. Dvs de ser bara stora båtar med AIS.

stefan sa...

Jag tycker att både AIS och VHF är säkerhetsutrustning.VHF kan man kommunicera, AIS kan man synas och se om du har en transponder. Om man vill baka de i samma paket är en eget avgörandet men jag föredra två skilda enheter . Jag har Reymarine C80 som plotter och ,True Heading CTRX AIS. Skärmen ar inte 20” men den blir inte plottrigt så många båtar är det inte www.marinetraffic.com/ais/. Jag bestämde vintras att montera AIS när jag seglade hem från Danmark sent på kvällen med tjockt dimma plötsligt dök Travemünde färjan upp kommande mot mig. Jag klarade mig men det kändes inte bra.Sedan skulle det vara trevligt och följa dig när du tävlar, eller om alla skulle ha en AIS ännu intressantare och följa havskappseglingar. Som VHF har jag Nexus NX2500 men jag han inte koppla Navtex. Kan vara att jag skulle undvikit och hissa upp stora Gennaker den dagen. VHF antennen har jag i mast toppen och AIS antennen som är en VHF antenn i akten. Enda besvär är att jag har lakt kollision larmet på 10min och när jag kommer till en hamn där någon annan har AIS börjar C80 larma, när jag kvitterar så börjar den efter en stund och larma i gen. Irriterande när man skal lägga till. Skulle vilja ha en kvitterings funktion så kollisions larmet stängdes av utan att gå till menyn.

Anonym sa...

Kolla också på True Heading och Raymarine:s lösningar. Har inbyggd VHF-splitter i sina boxar. Då slipper du ha dubbla antenner. Förstår tanken med en extra antenn men kan man slippa kan man... Desutom blir installationen avsevärt mycket enklare. På stora tävlingar (långa havsrace) behöver du ändå ha en bärbar VHF med.

Håller som sagt AIS högt efter att tidigare varit motståndare. Men jag bytte åsikt efter praktiska erfarenheter! En riktig trygghet på natten, vid dåligt väder etc.

Navtexen är som sagt en intressant apparat. Men så länge du bara seglar kustnära har jag lite svårt att förstå funktionen. Idag får du grafisk väderinfo etc i din laptop eller mobil. Andra varningar missar du förvisso skriftligen men flytande stockar etc. går ändå ut som PAN-meddelanden på VHF. Hade valt AIS framför navtex utan tvekan.

Lycka till Anders!

Niclas

Anonym sa...

*ping* Hej NN! Jag vet inte med din båt men har du radiooperatör som sköter din hydrofon så du kan scanna av området efter motorljud *ping*?

Personligen så har jag aldrig upplevt att bilden blir plottrig då jag har en funktion i min plotter som gör att jag kan utesluta info som jag inte vill se, har inte du det så finns denna funktion i de flesta plottrar.

*ping* Jag kan dock förstå att det blir plottrigt i täta sund och liknande men min blick ligger mer på havet och i *ping* seglen än plottern när jag seglar. Angående navtexen så kan vi börja snacka plottrig info, riktigt skit om du inte ska ut på de stora haven men då hade jag nog lagt en lite rejälare summa på en bättre utrustning (se sailors prylar). Att använda navtex är lite som att segla runt med en gammal runsten i båten, ingen som begriper den eller ens vill ta sig tiden att lära sig den när du kan få upp allting grafiskt på en bildskärm istället. Utan att såga dig förmycket låter det onekligen som att du inte tittat i produktkatalogerna på ett par år, det har hänt en hel del faktiskt. Vad det gäller AIS hade jag kollat på en variant med inbyggd splitter. Är du inte radiooperatör är det väldigt *ping* lite skillnad man märker i förlust. Vad det gäller GPS till VHFen så använder jag en kabel från plottern som med nmea låter radion ta emot signalen. Kabeln kostade 75kr. Gör klart för UV läge och blås tankarna!

Anders Nilsson sa...

Den huvudsakliga anledningen till att jag kollar på Garmin är att det känns som en ganska snygg lösning och funkar på NX2 nätet och Garmin GPSmap 5008.
Frågan är om prisskillnaden mot Furuno är motiverad?
Krävs det inte en transponder till Furuno RO 4800. Den tar väl bara emot. Jag vill ju att fartygskaptenen ska få oss på skärmen.
Snabbfärjorna i Stora bält och utanför Ystad ska man ha respekt för. Särskilt i dimma.

mattias sa...

Furuno RO 4800 är enbart mottagare. Min hållning är dock att ju fler system man har i en maskin ju mer sårbar är man. Skulle ens allt i ett maskin gå ner har man helt plötsligt inget. Går ens VHF ner och man har en separat AIS transponder så syns man fortfarande.

En annan fördel med separata system är att man individuellt kan bestämma vad man skall slå på. Ingen anledning att bränna en massa ström på en massa system man inte använder.

Kan ju också vara bra att kunna stänga av
transpondern under kappsegling - vill ju inte ge ens konkurrenter mer information än nödvändigt.

Leif E. sa...

AIS är verkligen ett lyft för säkerheten. Det blir inte plottrigt på en C80 och du får också info om kollisionsrisk föreligger vid skärande kurser. Skönt för nerverna också att se att konkurrenterna också ligger stilla när det är dåligt med vind vilket vi upplevde under G.R. Varning dock för splitter som är en problemkälla. Har bytt till separat antenn då funkar det

stefan sa...

Hej Leif
Har du löst problemet med C80 när du kommer till en hamn och det börjar larma kollisionsrisk och du kvittera sen börjar den efter en stund i gen. Det är irriterande när man skal lägga till.

Anders Nilsson sa...

Det är nog bara Leif som kör runt med AIS på mälaren. Det kommer ett fartyg i veckan. ;-)

Leif.E sa...

Stefan,
AIS larmfunktionen går att koppla ur vilket jag gjort. När du möter ett fartyg så kan du ändå klicka på det och få info även betr. hur långt före eller efter och när du kommer att passera. Du får också upp andra uppgifter t.ex fartygets namn, fart destination och anropssignal.
Anders,
Du skämtar och som du vet har Dehlta bara i år faktiskt varit utanför Mälaren för W2Star, Gotland Runt och en resa på Nordsjön via Kielkanalen. På nätterna och i dimma är AIS:en ovärdelig. Den ger även en extra dimension under kappsegling till havs när man kan se var andra båtar ligger och vilken fart de har. Intressant även för dem på land som kan följa trackingen under t.ex G.R. Det är obligatoriskt på W2Star och kommer troligen att bli det även på G.R

Anders Nilsson sa...

Det är ju som ni säger en kanon säkerhetspryl. Bra tips - jag ska kolla upp hur det går att ställa larm i Garmin plottern. Är det andra funktioner som jag ska tänka på?

Patrick L sa...

Jag tror inte att stora båtar filtrerar klass B. Det torde väl bryta mot sjölagen om de gjorde det?

Däremot avkodar de säkert trafiken och visar kanske olika färger på olika typer av fartyg och kanske kan de filtrera bort fartyg som inte är på kollisionskurs eller på ett visst avstånd.

Men har du en klass B-transponder och är på kollisionskurs skulle det förvåna mig oerhört om de filtrerar bort detta.

2007 seglade jag runt kusten från Sthlm till Norge och roade mig på nätterna med att ropa upp handelsfartyg som jag såg på AIS-en för att kolla om de såg mig och i samtliga fall hade de sett mig långt innan jag ropade upp.

Patrick L sa...

Jag har också mestadels larmfunktionen urkopplad. Jag brukar slå på den igen ute på havet om jag kör radar med sektorvarning på.

Anonym sa...

NN?!

Helt seriöst? Vad seglar du för båt? Du använder Navtex och pratar om att man skall lyssna sig till stora båtar... Men samtidigt tycker du att man kan ha en 28 tums skärm!!! i segelbåten för att då går det att titta på AIS! Men du anser också att den väger lite för mycket för kappsegling! Svårt att hänga med i svängarna här...

Än en gång, vad seglar du för båt och vilken typ av segling ägnar du dig åt?

Jack