fredag 11 september 2009

SM i Starbåt - en rapport från Henrik Jörhov

Leif Möller som seglar tillsammans med Mats Johansson vann årets SM i Stare i Gottskär.
Vinden var växlande och puffig mellan 10-15 m/s och 6 seglingar genomfördes. Tillsammans har Mats o Leif dominerat svensk starbåtssegling på nationell nivå i många år. Leif har vunnit många SM i klassen sedan tidigare.
Vi gjorde debut på SM jag och Peder Edman. Vi slutade till sist på en 4:e plats efter att ha legat 2:a efter första dagen. Peder gjorde sin första regatta i klassen och tyckte det gav mersmak även om det i de friska vindarna var fysiskt utmanande.

Peder : "- Starbåten är en fantastisk båt och jag när jag fick erbjudandet att segla SM med Henrik tvekade jag aldrig. Det är ett par moment man måste lära sig som är specifika för staren, men när man har gjort det är det mesta som i en vanlig båt. Starten, vägval och speed är som vanligt det som betalar sig. Det var även kul att se att liksom i H-båt verkar det som om även äldre båtar klarar sig väl. Man kan idag köpa båtar byggda på 90-talet för ca 100.000 kr som fortfarande är helt konkurrenskraftiga".

Min kommentar:
Det är bara skaffa Starbåt och köra. Vi satsar i MSS på att få hit en av nationella Grand Prix tävlingarna på Pingsthelgen nästa år. Vi kör då Stare tillsammans med C-55, J-24 och H-båt på MSS-cup. Som det ser ut nu kan vi bli runt 60 båtar.
Vi ska också diskutera om att ha LYS-klasser för de klassbåtar som inte lyckas skrapa ihop fem besättningar. LYS-klassserna är inte klara om det blir än. Något intresse att kör respit race i övrigt? Goa banor utlovas.

/Anders

Inga kommentarer: