Dehler 34 SV byter namn men det blir också några förändringar. Dehler 35 stämmer bättre med måtten på båten. Här är de första bilderna. Dehler 34 SV med indragna vant och möjlighet till att köra med genua. Snygg som hon är. Torsten Fildebrand, Tyskland, på hård kryss. Tack för bilden.
Dehler 35 får vanten i sidan som de flesta konkurrenterna också har. Ny fönsterleverantör.
Dehler 35 får vanten i sidan som de flesta konkurrenterna också har. Ny fönsterleverantör.
7 kommentarer:
Produktionsvänligt med röstjärnen på friborden men när både Grynet och Dehlta vill ha genua så verkar det synd...
Verkar som om Dehler lärt sig om läckage vid rutorna nu. Hoppas att de har en bra balk att fästa rattpedestalen i så inte fler råkar ut för en Yukai-isk fulgipp...
Jefa är ett bra val.
Så jag förstår alltså saken rätt med att Dehler 35 blir en ren fock båt? Ja - det ligger ju i tiden samt en billigare lösning.
Designer teamet Simonis Voogd menade hela tiden att det ska vara en fockbåt så det är ingen skillnad mer än att nu finns inte möjligheten längre till genua. Tre av oss kör med genua i SRS/SWELYS. Hur vi kommer att göra till nästa år i andra regler beror på.
Det är ju ganska svårt att ha en lösning som kostar pengar och tjänar man inte några stålar på det man tillverkar så får man ju leta där det går.
Sodimar systemet, som var ursprunglig leverantör, för vår styrning med en aluratt är kanon. Jag har inte kännt på någon annan rattbåt som har en skönare styrning än min. Stor skillnad mot rostfritt.
Jefa har jag dock ingen erfarenhet av men där hade jag litat på Dehlers val eftersom de haft dem förr.
Från Måns
Ingen monterad styrpediestal tål en okontrollerad gipp i 12 m/s om oturen är framme med att storskotet slår sig runt.
Vad ska det vara för trä i inredningen om teak är tillval numera?
(En annan sak som blivit tillval och inte längre är standard är "lightstripsen" i taket)
Då har man ju en riktigt pimpad Dehler 34 SV. Då passar ju Grynet bra som namn.
Träslag vet jag inte helt säkert jag har två olika rykten Mahogny som förr eller något "Turkiskt valnöt" eller om det var "Turkiskt Päronträd". Minns inte. Hade tagit teak ändå.
Mattias, på vår Dehler 34:a sitter det Jefa styrning och JP3 roderlager. Otroligt skön styrkänsla och inte tillstymmelse till glapp eller roderknip. C.a 0,9varv mellan bb-sb.
Det blir sämre framkomlighet på däck med vanten i relingen. Annars så är ju Simonis&Voogts grundtanke att det ska vara en fockbåt. Inget fel med det, eftersom båten är klart "välklädd" med 107% fock. IRC standard kan man nog säga. Jag tror också att varvet kommer att anstränga sig mer för att hålla konstruktionsvikten, så att man inte losar massa prestanda. Ännu viktigare på en bred båt än en smal förståss.
Det är bara att hoppas att man får fart i försäljningen igen och att Dehler-kvaliteten blir som förr.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Skicka en kommentar