tisdag 26 januari 2016

Scot Tempesta, Sailing Anarchy, på Boot Dusseldorf

Jag bestämde träff med Scot Tempesta och Maarten Voogd i Fareast montern. Koppleriverksamhet så att säga. Vi diskuterade sportbåtar och intresset för snabbare racing i mindre båtar är nödvändigt för sportens framtid. 
Maarten Voogd fick frågan varför man skulle köpa FarEast 23r istället för en Melges 24 av Scot och det var också det första jag tänkte på när jag såg båten.
Maarten menade att Melges 24 är en design som är 24 år gammal. Farten i FarEast 23r och kvaliteten på båtbygget är väldigt hög. Maarten hävdar att kvaliteten är ett tungt argument och inte minst att båten är riktigt snabb. Man får mycket båt för pengarna om man jämför med en Melges som är betydligt högre prissatt.

FarEast 23r har redan byggts i 50 exemplar trots att den nyligen lanserats. Det går undan för SimonisVoogd nu. 150 båtar är redan byggda av FarEast 28r och nu 50 av 23r. Scot Tempesta var mycket imponerad av vad FE 28r presterade på Key West Race Week. Båten hade två fullvuxna och styrdes av en 15-åriga Blaire McCarthy och tre yngre till i besättningen. I ett par race seglade de ifrån Farr 280 som seglades av proffsigare gäng.
Här är länken på Sailing Anarchy http://sailinganarchy.com/2016/01/18/kwrwscotw/
Från vänster Maarten Voogd, Raina, FarEast VD och Scot Tempesta. Raina som hänger med Scot och VD´n fann varandra direkt. Båda pratade kinesiska så det funkade på alla plan.
Scot som är Melgesfrälst och har en Melges 32 själv var imponerad av kolfiberfenan på FarEastbåten. Byggs i en aluminiumform och har en perfekt profil.

Ett fantastiskt möte i Düsseldorf.

2 kommentarer:

Anders Hansson sa...

När du är på plats, kan du inte spana in Seascapes nya 24 då?

Passa på att hälsa till Seascapeianerna också!

Anders

Anders Nilsson sa...

Kommer ett inlägg ikväll om dem.