Jag hade ett möte med Jason Ker i Düsseldorf där jag intervjuade honom om hur ORCi fungerar just nu och vad som de planerar att kolla på i framtiden.
Vi diskuterade hur modellen använde skrovfilen, drag, lift, besättningsvikt etc.
Jag lärde mig massor och delar det till de som är intresserade.
Jason Ker om skrovfilen:
Skrovfilen används för att beräkna båtens ”drag” eller motstånd, skrovets volym och den våta ytan.
Drag är kopplat till våt yta i modellen. Den enskilda formen på skrovet klarar inte ORCi att detektera så ett skrov med box design eller ett runt skrov kan inte dagens modell upptäcka.
Däremot så översätter regeln våt yta till "drag". Liten våt yta ger mindre drag.
Jason Ker om skrovformer
Jason skiljer på symmetriska skrov och asymmetriska när de lutar. Om skrovet, när det lutar, har vad Jason Ker kallade en asymmetri så skapas extra drag som inte ORCi klarar av att kompensera för tillräckligt bra.
Ett exempel på ett asymetriskt skrov är MC31 som med sin form som skapar en vinkel mellan det som är i vattnet när skrovet lutar och färdriktningen så blir de inte kompenserade för det extra motstånd som detta skapar.
Ska man idag välja en skrovform för ORCi så ska båten när den kränger ha en så symmetrisk form som möjligt. Här har man idéer om hur man ska kunna bättre bedöma asymmetriska skrovs extra drag i framtiden.
Jason Ker om olika köldesigner
En köls djup är väl omhändertaget av ORCi. Här blir man ganska bra bedömd och det finns inget egentligen att tänka på mer än att det passar båten och pitch. Olika költypers drag och lift är också bra omhändertaget menar Jason Ker. De är ju med i skrovfilen och ger ett bidrag i drag och lift som de olika ytorna ger.
Intressant är att man har till exempel i IRC börjat diskutera att det fungerar dåligt med fri styvhet. IRC ligger en bra bit efter ORCi här idag men man funderar på att ta med bulbvikten i bedömningarna för att närma sig. IRC tar inte hänsyn till om man har en köl byggd av svetsade plåt eller en kolfiberfena med extremt låg tyngdpunkt.
IRC regelns likare för költyper. Hur låg tyngdpunkten är på varje költyp tar man inte hänsyn till.
Jason Ker om besättningsvikt
Upp till ORCi certifikatets Default Weight så kompenserar regeln också för det drag som besättningsvikten innebär. Över Default Weight så blir drag inte kompenserat. Det kan vara lönt ändå men det är förenklat att säga att det är bara att lägga på fler i besättningen.
Jag avrundade och tackade honom för vad han gjort för ORCi-regelns utveckling. Det är i princip Jason Kers verk att den fungerar så som den gör idag.
Vi diskuterade hur modellen använde skrovfilen, drag, lift, besättningsvikt etc.
Jag lärde mig massor och delar det till de som är intresserade.
Jason Ker om skrovfilen:
Skrovfilen används för att beräkna båtens ”drag” eller motstånd, skrovets volym och den våta ytan.
Drag är kopplat till våt yta i modellen. Den enskilda formen på skrovet klarar inte ORCi att detektera så ett skrov med box design eller ett runt skrov kan inte dagens modell upptäcka.
Däremot så översätter regeln våt yta till "drag". Liten våt yta ger mindre drag.
Två exempel på skrov. Det övre är ett boxliknande skrov med asymmetri och det undre med mer symmetri. Krängningsvinkel 20 grader.
Jason Ker om skrovformer
Jason skiljer på symmetriska skrov och asymmetriska när de lutar. Om skrovet, när det lutar, har vad Jason Ker kallade en asymmetri så skapas extra drag som inte ORCi klarar av att kompensera för tillräckligt bra.
Ett exempel på ett asymetriskt skrov är MC31 som med sin form som skapar en vinkel mellan det som är i vattnet när skrovet lutar och färdriktningen så blir de inte kompenserade för det extra motstånd som detta skapar.
Ska man idag välja en skrovform för ORCi så ska båten när den kränger ha en så symmetrisk form som möjligt. Här har man idéer om hur man ska kunna bättre bedöma asymmetriska skrovs extra drag i framtiden.
Jason Ker om olika köldesigner
En köls djup är väl omhändertaget av ORCi. Här blir man ganska bra bedömd och det finns inget egentligen att tänka på mer än att det passar båten och pitch. Olika költypers drag och lift är också bra omhändertaget menar Jason Ker. De är ju med i skrovfilen och ger ett bidrag i drag och lift som de olika ytorna ger.
Intressant är att man har till exempel i IRC börjat diskutera att det fungerar dåligt med fri styvhet. IRC ligger en bra bit efter ORCi här idag men man funderar på att ta med bulbvikten i bedömningarna för att närma sig. IRC tar inte hänsyn till om man har en köl byggd av svetsade plåt eller en kolfiberfena med extremt låg tyngdpunkt.
Jason Ker om besättningsvikt
Upp till ORCi certifikatets Default Weight så kompenserar regeln också för det drag som besättningsvikten innebär. Över Default Weight så blir drag inte kompenserat. Det kan vara lönt ändå men det är förenklat att säga att det är bara att lägga på fler i besättningen.
Jag avrundade och tackade honom för vad han gjort för ORCi-regelns utveckling. Det är i princip Jason Kers verk att den fungerar så som den gör idag.
10 kommentarer:
Intressant. Du brukar ju hävda att inget slår ORCi. Ändrat dig?
Gäller fortfarande ;-)
Jag har inte förstått förrän nu hur VPP-modellen de jobbar med fungerar. Jag har haft mycket funderingar kring hur de kan få till de olika skrovformernas betydelse. Det visar sig ju att ORCi VPP-model använder förenklade modeller från skrovfilen(som har alla data) verifierade med avancerad teknik som CFD.
Mycket bra snack med Jason.
Eller så kan alla ha likadana båtar...
Och alla lika bilar
För er som gillar entyp så kommer det fina inlägg senare ikväll. Jag gjorde den här intervjun med Jason Ker för det är många som undrar om hur regeln fungerar.
Det här ger svar på min tidigare fråga under "Police Car" där jag undrade om regeln tar så mycket hänsyn att det är möjligt att ställa upp med en gammal IOR Entonnare. Om jag tolkar din beskrivning rätt så gör regeln inte det. Skrovet på Entonnaren har nog helt enkelt inte samma glid per enhet våt yta som en modern båt.
Nu behöver kanske den som till äventyrs gillar gamla Entonnare inte vara så jätteledsna för det. I Augusti seglas One Ton Cup Revival i Holland. Redan ganska många anmälda varav en Svensk, Lars Klingströms fina Ron Holland ritade "Flirt of Padget" från 1981. Googla på den. Den är något alldeles extra.
Jan
Det är nog en väl snabb slutsats. Det blir ju bra med yta/volymenhet med de skumma aktrarna och skroven är väl ganska symmetriska i vattnet eller? Det måste studeras med mer avancerade verktyg tror jag för att säga hur fel det blir.
Förresten så blev Maurizio Cossutti lyrisk när jag visade din Andrieau designade Antheor för honom. :-)
Storseglens P-mått verkar det inte ha hänt så mycket med som man annonserade. P-mått verkar var "dyrt" fortfarande.
Kan du utveckla lite mer kring P-mått?
ORCi-regeln bedömer storseglets P-mått i förhållande till breddmåtten för hårt. Det har varit lönsamt att kapa toppen på storseglet och ha en liten "fathead". Detta skulle man rätta till i år men det har inte skett så mycket som jag hoppades. Topphissade spinnakrar kostar också för mycket fortfarande anser i alla fall Cossutti men det har jag inte kollat på.
Här är några bilder på hur vi gjorde:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/04/grynets-vm-fix-2-topless-provhissad.html
Skicka en kommentar