The yacht has been optimized on the 2015 ORCì VPP to be the biggest yacht of group C in the Worlds and Europeans .
This brings a CDL=9,69 with a GPH around 585 ( depending sail configurations): so still a very fast boat on the water for the size.
The boat can sail with Symmetric spinnakers for ORCì W/L with a generous area of 105 sqmt or an asymmetric on fixed bowsprit of 120 sqmt ( IRC and offshore).
As an optional two 350 Lt. water ballast can be added for single or double-handed.
18 kommentarer:
Snabbare än Farr 30 alltså?
Ja, det är kul GPH kryper under 590 i Class C.
Blir nog ingen lättvindsracer ser liknar NM 38 du kan nog glida lika fort med Grynet våra vanligaste vindar.
Lättbyggd är det som skiljer också är hon kortare
Loa: 10,76 m
Bredd: 3,60 m
Vikt: 3650 kg
Djup: 2,05 m
Storsegel 40 kvm
Fock 37 kvm
Spinnaker 105 kvm
Asymmetrisk: 120 kvm
Här är olika siffror: http://www.neoyachts.com/assets/introducing_neo_350_2015.pdf
Klart tyngre och mindre fock.
Vilka är rätta?
Snäppet tyngre än en mumm 36. Intressant med vattenbarlast.
Ändringarna var gjorda så som de är i .pdf du länkade till.
3650kg => 4000kg
37kvm => 31kvm
Tack Joakim
Neo 400 gick från 4600 (light) till 5720 i mätbrev; 24% upp från broschyr.
Ganska mycket, men bägge måtten finns i specen:
Displacement Light: 4600Kg
Displacement Sailing: 5700Kg
För 350 innebär samma diff att man landar på 4970 i mättrim och kanske 5200 på startlinjen.
Inget vet förrän hon är byggd men principen och ambitionen är på rätt håll.
Summit 35 är ju åt detta hållet och hade väl ett antal topp-10 race i Kiel. Jag tittade som hastigast på den inför CPH.
Man kan få den att hamna på 590, men Hoppetossa har valt att blya ner den till 615.7. Kanske skall man prata med dem. Man viull ju inte betala extra för en lätt båt bara för att behöva tynga ner den det första man gör :-)
Jag var väldigt tänd på Summit 35 när den kom. Hade ett fint upplägg med Summit Yachts där den skulle mellanlanda i Key West för att göras i ordning och så skulle vi dra över och köra racet.
Otroligt nöjd att jag inte gick på det. Den fungerade ju inte ens som iRC båt som var det gällde då.
Den blev tyngre än de räknade med och visade sig ju vara en besvikelse från Mark Mills.
Finns ingen anledning att den ska fungera i ORCi om hon inte funkade bättre i IRC. Som en modern Vega.
Så du menar att placeringarna 2-3-6-10-10 från VM i Kiel bara var flyt? Eller 3:e plats på Kieler Woche i år.
Förutom tyskarna finns bara en Summit som kappseglats ordentligt, och de har gjort bra resultat i NYYC regatta och vann väl klassen i NYYC Round the Island.
Summit lanserades på 4800 kg i första specen och har nu ORC-vikt på 4949, 5146 respektive 5193. Det är 3-8% vilket får anses vara bå den bättre sidan i den här branschen.
I mitt tycke ganska safe båt jämfört med många andra båtar som ser bra ut på ritbordet.
Fast det handlade inte om att Summit var en bra båt eller inte - utan att det var en båt som prestandamässigt liknade Neo 350. Dvs GPH runt 590 för en "snabb konfiguration" och 615 för en med mer bly i. Det måste ju finnas någon anledning eftersom CDL är ~9.50 och på den säkra sidan.
De gjorde fint ifrån sig i Kiel 2014 ingen tvekan om det.
Deras serie var i och för sig så här:
20 24 10 2 10 3 6 26 22
Tyskarna kör inte efter CDL för sina klassindelningar och det kan vara så att Hoppetosse ville segla mot sina konkurrenter och inte mot de större båtarna. Tyska förbundet har gjort en klassindelning som stämmer för sin tyska "fleet" och efter GPH-gränser. Utan att ha frågat dem så tror jag det är därför.
Det var till exempel anledningen till att vi inte drog ner till IDM i Flensburg för där hade vi varit långsammast i klassen och det var inte värt resan tyckte jag. Plus att det gick över två helger.
Att använda CDL för klassindelning gör att nerblyning inte blir nödvändigt. Båtar som är snabba på undanvinden hamnar i rätt klass jämfört med en klassindelning efter GPH.
Ditt exempel med Hoppetosse visar exakt vad jag menar med inlägget.
Ah, så kan det ju vara. Skall bli intressant att se deras konfig i år. På 5100 kg så är det en kul båt. Framförallt på kryss.
Vet man när Neo 35 beräknas segla?
NEO350 är så ny så bläcket har precis torkat på ritfilmen. Den är bara designad.
De har inte sålt någon än och de bygger inte innan dess.
Jag var nere i Hoppetosse och kollade. Trevligt gäng, vi låg brevid dem. Den var helt sopren invändigt. Skum layout invändigt också. De hade seglat kopiöst mycket under säsongen och var Hade en tysk jollestjärna som rorsman. de var nöjda med resultatet till skillnad från oss;-).
PL/Xplorer
Det förstår jag, ni borde ju segla i Gold fleet. Måste vara irriterande att vinna Silver Fleet.
Seglar man mycket ska det ju märkas annars går det inte att vara missnöjd. ;-)
Våra dåliga resultat i de båda havsracen slog hårt mot oss. Jag är i alla fall nöjd med hur vi lyfte oss jämfört med i Sandhamn 2013. Resultaten får komma sen när vi fått lite erfarenhet av det här. 2a och 6e racet är havsracen.
19 8 22 23 17 19 2 1 9 97,00 Explorer
23 22 8 28 25 30 1 14 17 138,50 Grynet
Jag kan inte låta bli att tycka de här båtarna som är så kallade raceoptimerade IRC-båtar har konstiga relationer. Grymt styva båtar med litet kryssställ och så kort vattenlinje som möjligt.
Det skulle vara ett kul projekt att låta en designer som Cossutti gå lös på Hoppetosse. Det hade garanterat blivit lägre RM. Balansen i båten kanske hade ändrats också så hon inte hade stått på näsan.
Principle Dimensions
Length Overall 10.70 m
Waterline Length 9.20 m
Beam 3.48 m
Draft 2.20 m
Displacement 4,950 kgs
Ballast 2,400 kgs
Righting Moment @ 1 deg 125 kg/m
Sail Dimensions
I 14.300 m
J 4.117 m
P 14.300 m
E 5.050 m
LP 104 %
STL 5.650 m
Headsail Area 31.28 sm
Mainsail Area 44.16 sm
Spinnaker Area – Sprit 135 sm
Första är nu såld till Tyskland. Hoppas vi får möta henne på ORC Worlds i Skovshoved.
Skicka en kommentar