söndag 17 januari 2016

Need for Sail Tech - VSPARS Rig Vision

Tekniken har verkligen tagit sitt tag om seriös racing. Häromdagen försökte min fru få mig intresserad av konst på väggarna genom en marina målningar. Känns som en felinvestering.
Jag tyckte i diskussionen att göra bra segel är ju faktiskt också konst. Varken min fru eller Henrik Ottosson höll med om det.
Jag hade nämligen en diskussion framåt kvällen med Henrik Ottosson på North Sails som sa att segelmakeri hade typ gått från 90% konst- och hantverk och 10% teknik till att nuförtiden var proportionerna tvärtom.

Förr i tiden så skiljde varje rulle segelduk sig från varandra och man fick ha mycket känsla för vad det var för material som man hanterade. Idag ger tekniken hög och kvalitetssäkrad duk.
För att göra segelmakeri till en mer industriell verksamhet så gäller det att sätta siffror på all känsla. Det är naturligtvis här som utmaningarna finns.

Nu är det CFD-analyser, vindtunnelförsök och avancerade material som är grejen. Ett annat hjälpmedel som tar segel- och riggtrim till helt nya nivåer är VSpars Rig Vision. Man mäter segelform, riggform och kan sen göra kombinerade analyser i realtid.

Nyckeln i det hela på hårdvarusidan är kamerorna. Man har olika kameror beroende på om det är storsegel eller om det är en gennaker som ska analyseras.

På seglen har man sen de vanliga "stripes" för att kunna analysera seglen. 

På riggen gör man samma sak. Man hävdar att precisionen är hög mindre än 5mm på 30m avstånd.



Efter att informationen samlats in så kan man visualisera resultaten på olika sätt.


Tillsammans med vindtunnel test kan man sen kalibrera VSpars resultaten och få dem i realtid skickade till till exempel en Iphone.

Burns Fallow - North Sails Head Designer and Director
"VSPARS is an extremely useful tool when testing in the Wind tunnel. It allows us to quickly and intuitively compare sail trims from earlier tests, which has improved the quality of our testing markedly. The real time output of Camber and Twist help with our overall calibrations against CFD runs. 

Man kommer naturligtvis framåt i förståelsen för hur allt hänger ihop på en segelbåt. Som man förr använde en massa flygplansteori kring sina resonemang så ger de här jobben svar som man som designers inte har haft tidigare.
Det är naturligtvis massor av jobb kvar. Att utreda hur segel, köl och roder uppför sig med den dynamik som mindre båtar utsätts för är viktigt. Frågan är om alla simuleringar av Maxi 72 och TP52 projekt är till någon nytta för oss i 30-40 fots båtar? Är båtarnas rörelsemönster för olika? Pitch har ju diskuterats tidigare i veckan. Pitch är också den enskilt största faktorn som ORC kommer att fokusera på de närmsta åren att utreda.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Laboratorieutrustning?

Anders Nilsson sa...

Det är det nog så faktiskt. Såg i deras reklam att de hade använt det på V-70 Groupama så jag kollade med Martin Krite. Han ansåg att de aldrig fick något vettigt ur det. Bättre med en vettig kille på skotet och tejpmarkeringar. :-)

Pelle sa...

Kan tänka mig det. Det fanns förr ett uttryck som gick "Paralyzed by Analysis".

Anders Nilsson sa...

En gång när Peder Edman och jag stod och diskuterade kalibrering av instrumenten på Grynet så tyckte Henrik Edman att:
- Det där med instrument har jag aldrig fattat de visar ju bara värdena där man inte ska vara.

Det är att tänka på med alla dessa hjälpmedel så man kollar ut ur båten och jagar vad man kan se istället.