Inlägget om Katariina II blev 2015 års mest lästa.
Katariina II´s köl blev omtalad och diskuterad också på världens största seglarforum Sailing Anarchy.
Så här efteråt så kan man nog säga att vara klar precis före ORC European Championship 2015 funkar inte. Det blir väl kort om tid att lära sig båten.
Vill man kan man också säga att ORC har inga kryphål som är så stora att det slår en välseglad allroundbåt som är snabb i hela registert.
Personligen så tror jag att för att slåss i toppen så behöver teamet träna och tävla lika mycket som de allra bästa teamen.
IRC-mätchefen är väl den som varit inne på varför en racingbåt har 500kg ballast.
Sen för att var det mest för att hacka på ORC-mannen Dobbs Davies som tyckte att Katariina var det mest spännande på EM. Vilket var ett taktiskt misstag när det i själva verket var Patrik Forsgrens vinst i en båt som varje år förbättrats för att vara snabbare som är det intressantaste och mest positiva för ORC.
Varför väljer man att göra en båt med stor volym? Så mycket rocker? Var det focus på lättvind? Varför flyter hon så högt i fören? Den i mitt tycke stora volymen i förskeppet? Ger detta längre vattenlinje?
Varför väljer man en mini Fathead på en halv meter? Är ett långt förlik, P-måttet, fortfarande dyrt? Är det värt dubbla akterstag?
Frågor som jag tycker egentligen är lika intressanta och som jag tycker behöver besvaras.
Här är i alla fall länken till 2015 års mest lästa inlägg på Öresund Regatta:
ORC European Championship 2015 - Katarina II - fler bilder på kölen
15 kommentarer:
Sveriges största seglarblogg har ju sågat båten totalt. Att bygga en slö 38-fotare som inte planar anses vara vansinnigt. När den sen inte lyckas i första tävlingen tas det som bevis på att projektet är misslyckat. Samtidigt anser man att det tar minst tre år att lära sig en ny båt.
Jag vet inte om han är så negativ.
Det senaste var väl att han budade på en IMX38 och ville lämna J-111 och 3miljoner emellan för att få en 38-fotare. ;-)
Man kan stille alle mulige spørgsmål om hvorfor Katariina ser ud som hun gør. Men det er vel spild af tid, hvis hun ikke vinder. Indtil hun gør det er de trufne designvalg jo ikke retfærdiggjort, men blot udtryk for designerens ubekræftede overbevisning. Sådanne både findes der mange af.
/SilverSurfer
Minst sagt märklig skrovdesign på den båten, som har så mycket rocker. Kanske nån annan fattar? Inte minst märkligt med tanke på att båtar med "rena" linjer typ First 36.7 Malin har en skrovdesign från den sena IMS-eran runt 2000 alltså innan akterskeppen också började bli alltför "motorbåtslika". Känns som utvecklingen gjort ett rejält "hack" här när man ser Katariina II. Dom sena IMS-båtarna från samma era typ X-332/362/IMX-40, First, JV Dehler, Arcona 400 m.fl. har visat sin stå sig väldigt bra som "allround", med inte minst pga goda kryssegenskaper som är så himla viktigt på första banbenet. Att man valde en 36.7 att pimpa (Malin) kan knappast vara en slump. Men Katariina II, hur f-n tänkte man??
Stefan
Deras Cossuttimodifierade Arcona 340 gick ju fantastiskt fint. De åkte fast i en kontrollmätning i Valencia med henne. Annars hade de varit segerkandidater 2014.
Dags kanske att Cossuttimodifiera en Arcona 380 kanske?
Katariina vs Arcona 380
Boat data
LOA 11.3 ==> 11.28
MaxB 3.66 ==> 3.80
Draft 2.004 ==> 2.10
Weight 6072kg ==> 6850kg
Sailarea
Main 43.8m2 ==> 47.5m2
Head sails 36.7m2 ==> 39m2
Symmetric spin 100m2 ==> 138m2
Blir nog för tufft att få in henne i ORC C men man kan ju dra ner på P-måttet och minska spinnakern ordentligt så kanske. En lättare T-köl så man får ner vikten.
Det skulle vara kul att kunna lägga ritningarna ovan på varandra för att se vad som skiljer.
De kostar nog lika mycket.
Arcona 340 har ett fantastiskt fint skrov med rena linjer..kanske lite mycket slamming med ett så platt skrov.. Men nog tur att Cosutti bara hade inverkan på ändring av köldesign :-/
Kollade lite till och det går säkert att få in Arcona 380 i ORC Class C. Envisas Arcona fortfarande med de integrerade L-kölarna?
Likadant är det med Dehler 38. Den går också att köra i ORC Class C.
Hur kan man vara så korkad att man missar CDL<9.7 med 0.135 som Karl Dehlers Sporthotel. De är ju absolut minst i ORC Class B med sitt CDL=9.835.
Det här måste ju Svenska Dehlerklubben ta tag i. ;-)
Salona 380 verkar få det tuffare men har mindre segel så det går kanske det också.
3 långsamma 38-fotare :-D
Ärligt talat så vet jag inte om de blir bra båtar i lilla ORC Class C. De får det grymt tufft i lätt och skvalpigt väder. Salona 37 Ramdata (fd Lenco) klarade sig grymt fint i Sandhamn trots lättvind så det finns ju några som går i alla fall.
Var det inte en norrman som reducerade ner (låter som en fin sås) en Bavaria 42 Match? Blev ingen hit det där så det finns ju en gräns när det blir pannkaka.
Segling skall väl vara kul också? Dvs ge go seglingskänsla med feedback och accelaration i puffar även i lättvind. Får man det med nedbromsade 38-fotare?
Det är ju också frågan om hur mycket nedbromsning det blir. Den där norska Bavarian kan inte varit kul i lätt och skvalpigt.
De flesta performance cruisers idag skulle jag vilja säga är väl styva för de små segel som sätts på dem för att kappsegla med besättning.
Vi provade ett tag med att köra "nedbromsat" på Grynet som hon var designad med fock. Det fungerade bra så länge alla andra hade fock men det blev svårt när det kom till exempel en First 36.7 med genua eller en X-362 Sport. Nu när riggen står rätt och vi har bra segel så kör vi med vår hårda Grangenua och North storen upp till 18 knop. Martin Strandberg tror vi kommer att kunna köra den nye 3Di focken tidigare eftersom den kommer att fungera bättre än vår tidigare fock. Vi får se hur det artar sig.
Jag tror att med boomerangspridare, rejält utbyggd fock och med en båt som har ett rejält J-mått med masten längre bak än de flesta så fungerar det i lätt också. Vi pratar om mycket små skillnader i fart mellan standardbåtarna och en "optimerad".
Genua är överlägset roligast i lättvind. Vi seglade om Karl Dehler i hans oreducerade Dehler 38 i lä på VM. Då är det inte kul.
Kanske en ny trend att inte pressa in båtarna i ORC Class C utan att köra i ORC Class B. En Salona 38 var ju i B och Dehler 38 också. De försökte nog vara så snabba de kunde.
Vilka egenskaper hade båten fått enligt expertisen om bilden tagits 15 grader längre upp?
Skicka en kommentar