lördag 30 januari 2016

Boot Düsseldorf - överraskningarna

Det allra bästa med Boot Düsseldorf  är alla man träffar där och att det aldrig är helt förutsägbart vad man kan kolla in. Här är några Guldkorn till. 2 dagar går fort när man är där. 
Franska Blackpepper är en läcker weekend- och dagseglare. Här hittar ni mer om henne: http://blackpepper.fr/code-0/
LA28 byggd i trä och fantastiskt läcker design. Något att stajla med. Här hittar ni mer än bilden från sittbrunnen: http://www.la-yacht.de/segelyachten/segelyacht-la-28/
Seascape 24. En skillnad mot Seascape 27 är att kölen hissas upp helt så hon kan precis som Seascape 18 sjösättas på en slip. Däckslayout ger också möjlighet till shorthanded racing. http://seascapenordic.se/seascape/seascape-24/
Grymma båtar ställs ut som den här från CNB. Här hittar ni mer: http://en.cnb-yachts.com/CNB-Yachts/Yachts/CNB-76
L30 från Ukraina - sportig sak. Länken http://www.l30class.com/en/sailing-school.html
Saphire - under 50 000Euro utan VAT - köps på nätet. Länken http://www.saphireboats.com/

Farr 280, det var kul att se den men jag tycker att de inte de träffar särskilt rätt. Onödig Big Boat utrustning som inte hör hemma i en 28-fots sportbåt utan bara gör henne dyr.

Det finns massor av tillbehör och behöver man seglarställ eller seglarkläder så säljs det en hel del på mässan.
Ta tillfället i akt och åk ner till Boot Düsseldorf nästa år. Ingen idé att spilla tid på de svenska mässorna. Fokusera på Boot Düsseldorf istället är mitt tips.
De som inte är här finns inte - direkt riktat till Arcona och Salona. 

5 kommentarer:

Anders B sa...

Var du ombord på L30? Költrumman tar plats, ett skott avdelar inredningen från trumman snett bakåt. Undrar hur rymligt det känns. 2,54 m bred, drygt 1800 kg, trailerbart med tung bil. Kan det vara nåt?

Anders Nilsson sa...

Nä, jag kröp aldrig ner i stridsvagnen. ;-)
Jag förstår inte riktigt dubbla roder och dubbla rattar på en så smal båt.
Det var stort intresse och mycket folk ombord.

Anders Nilsson sa...

För er som har FB så finns det några bilder på L30 inredningen här:
https://www.facebook.com/l30class/posts/1504609603178109

Anonym sa...

Full displacement - 1820 kg
Keel ballast weight (lead bulb) - 710 kg

Då kan väl leva med två rattar?

Rikard I sa...

Jag och sambon var ner i L30. Den är förvånande rymlig och har plats för 3-4 personer under en semester. Åtminstone för några som semestrat i en Express��. Det enda som jag reagerade på är att rattarna är felplacerade för om man vill sitta på kanten och styra. Annars en intressant båt...