fredag 8 januari 2016

Grynet - Hur står sig en Dehler 34SV mot de nerslöade 38-fotarna och hottade 38-fotarna?

Det snackas mycket om "nerslöade 38-fotare" skulle vara omöjligt att kappsegla mot i ORC C. Patrik Forsgren och Team Pro4u har ju bevisat att det går. Går det att göra i en standard Dehler 34SV?
Jag kollade igenom de möjliga modifieringarna (beskrivning) som är rimliga att göra på Grynet jämfört med en "nerslöad 38-fotare" Salona 37 fd Lenco och en "hottad" 38-fotare Dehler 38 Sporthotel. 
Jag lade också till en standard Dehler 35 (jag tror de har T-järnkölen) med fock som jämförelse (har vikten på båten verkligen ökat från 5690kg till 6200kg?).


Jag provade lite olika sätt att visa det grafiskt. Tyckte själv ett kolumndiagram blev ganska bra ur pedagogiskt perspektiv. Diagrammet visar sek/sjömil i ökande vindstyrka. 

Röda kolumnen är vi nu.
Grön är Grynet utrustad med kolfibermast.
Lila är Grynet med en T-köl och aluminium mast (motsvarar ungefär Patrik Forsgrens First 36.7 Malins prestanda).
De två högra staplarna är "nerslöad 38-fotare" och "hottad 38-fotare".

Slutsatser.
Jag har bara studerat kryssfart och alltså vem som ska vara först vid kryssmärket.
I vindar 8-9 knop har vi redan idag ett övertag rent fartmässigt och bör kunna runda i topp.
Med kolfiber mast, precis som de har, så är vi jämbördiga upp till 10knop och bör kunna runda i topp.
Med djupare T-köl är vi nära i 12knop och bör kunna vara bra med men sen rinner de iväg när vinden ökar.
Detta är en ren fart betraktelse och sen har vi ju frågan hur väl bedömningen är men det är en annan sak.

Intressant är också att Dehler 38 Sporthotel inte är snabbare än en Salona 37 trots att den är "Competition Plus" och en senare generation. Man kan ju undra om Salona 37 fd Lenco verkligen ska betraktas som "nerslöad". ;-)
Standard Dehler 35 ser man också att den är långsammare hela tiden och den hade haft ett fartunderläge mot alla.
Sen kvarstår ju frågan om en kolmast kan göra denna skillnaden som den teoretiska fartökningen visar och är värt det? Vad gör en kolmast och en djupare köl för nytta tillsammans? Kommer vi då att bli snabbare än Team Pro4u? Ska båten lättas eller göras styvare?

Inga kommentarer: