torsdag 21 januari 2016

C&C 30 vs MC31 - Hur ska en skrovform se ut på en planande sportbåt?

McConaghy boats lanserade sin MC 31 för ett tag sen och nu riggas de första. C&C 30 lanserades nyligen och i år har de samlat 11 på Key West Race Week.
Jag tycker hon flyger i väg och skrovet ser lätt planat ut. Inte ansträngt alls.
Kollar man på en Mc38, som är stora syster till MC 31, så tycker inte jag att hon flyter på lika lätt när man ställer dem mot varandra.
Är det den runda skrovformen som gör detta? Är det så att den gamla sanningen att det ska vara platt för att plana är just gammal design? Blir det för mycket friktion? Är det något som jag bara inbillar mig?

SPECIFICATIONS:
LOA: 30.01 ft 9.15 m
LWL: 28.70 ft 8.75 m
BEAM: 9.84 ft 3.00 m
DRAFT: 7.50 ft 2.30 m
DISPLACEMENT: 3,995 lb 1,812 kg
KEEL WEIGHT: 1,579 lb 716 kg



LOA 9.15 m
Beam 3.05 m
Draft 2.60 m
Displacement 1750 kg

11 kommentarer:

Anders B sa...

Har bläddrat igenom C&C 30 galleriet från varvet. Där finns många bilder men väldigt få (kanske en eller två av 78) som visar en planande båt. MC31 är ju mycket plattare i botten och jag misstänker den planar lättare. Dom finns lite väl långt borta för att ta en sväng och provsegla.

Anders Nilsson sa...

Ja, man skulle vilja se dem körandes bredvid varandra för de har ju nästan identiska mått och vikt.
Jag tycker MC38 ser ut att sugas ner och lyfter inte på samma sätt.
12min in på den här videon kommer de på undanvind. Jag tycker C&C 30 svarar lättare på vindbyarna än vad MC38 gör:
https://www.youtube.com/watch?v=RWfynurSss0

Anders Nilsson sa...

Här är ett jobb gjort på Chalmers som om jag uppfattar slutsatserna rätt att runda sektioner glider på lättare:
A CFD Investigation of Sailing Yacht Transom Sterns
Master’s Thesis in the International Master’s Programme Naval Architecture and Ocean Engineering

JENS ALLROTH & TING-HUA WU

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/203795/203795.pdf

Anonym sa...

Lite intressant hur det skiljer mellan två andra tillverkare, Qviberg vs Judel/Vrolijk.
Arcona kör med betydligt plattare akter, Dehler cirkulär. Ingen av dessa båtar planar, trots det så stor skillnad i design.
Bosse F

Anonym sa...

Verkar som att den nya trenden är cirkulärt och smal vattenlinje. Jämför Ker39 och Ker40, samma konstruktör men ser ut att vara olika tänk. Möjligen är den ena lite mer racing. Så länge man kan bygga lätt, lite rocker, så måste cirkulärt vara bäst i alla förhållanden. Class 40 ser man också tydligt att det går åt det hållet även om inte alla håller med.

Anders Nilsson sa...

Man får hoppas att det inte beror på att ny turbolensteori har blivit introducerad i CFD programmens 2015 version utan att det verkligen är så. Intressantaste testet är utan tvivel om C&C 30 och MC31 hade mötts båt mot båt eftersom deras deplacement knappt skiljer.

Anonym sa...

https://www.youtube.com/watch?v=-oXf-B_GnpU mark mills om C&C 30

Anders Nilsson sa...

Intressant att höra Mark Mills och MC 31 seglar:
https://www.youtube.com/watch?v=9XO6I45blgI

Anonym sa...

Är MC31 djupgående verkligen 2.60m?

Anders Nilsson sa...

Alltihop hänger ihop. Bygger man ett platt skrov får man våtyta som måste kompenseras med mer segelyta som måste kompenseras med med mer djupgående eller tyngre köl. Görs kölen tyngre får man ha ännu mer segelyta så en djup köl är det ända som kan kompensera.
En djup köl ökar pitch tillsammans med den höga masten och det är en av anledningarna till att sportbåtar under 36 fot kryssar sämre än de teoretiskt borde. Eftersom den väl inte blir någon klassbåt någonstans utanför Australien så är det nog viktigt att kunna köra respit utan att tycka att man är orättvist behandlad. Då kan inte båten vara "felkonstruerad". ;-)
Det blir inte så med runda sektioner från för till akter för då får man ett lättdrivet skrov.

Anders Nilsson sa...

Mycket snack om MC31 - lite för mycket drag i skrovformen tror jag. FarEast 28r är före på seglad tid.

http://www.topyacht.net.au/results/2016/fos/rc-3/06RGrp6.htm