tisdag 26 januari 2016

Boot Dusseldorf 2016 - en summering

Mässan i Düsseldorf är platsen där alla verkar vara. Jag hade fantastiska möten med Maarten Voogd från SimonisVoogd, Scot Tempesta från Sailing Anarchy, Maurizio Cossutti ägare till Cossutti Yacht Design och Jason Ker from Ker Yacht Design.
Sen när man kollar närmare på det som ställs ut så är det som är mest intressant sportbåtar som Farr 280, FarEast 28r, FarEast23r, Esse 750 och bland jollarna Melges 14. Verkligen kul var att Corsair, DragonFly, J-boats, JPK och också SeaScape letat sig dit och att man fick ett snack med dem.
Bland båtar som jag känner att jag skulle kunna vara intresserad av att se i verkligheten så var det bara Italia 9.98 som letat sig dit. Sun Fast 3600, Ker 33, JPK 10.10, Dufour 36, Salona 380, First- och Arconabåtar fanns inte på plats. Det verkar inte som det säljs båtar till oss som kappseglar kölbåt längre. Åtminstone så är vi inte varvens fokusgrupp. Faktum är att jag tror det är precis tvärtom. De stora varven vet inte vad kappseglarna vill ha längre och de blir därför ointressant att köpa deras nya båtar. Deras tidigare modeller fungerar bättre.
Resten är som ställs ut är riktat till motorbåtsägare, charterturism, ren cruisingsegling och miljardärer. Det var förvånansvärt mycket riktigt stora segel båtar i 60-fot klassen och över. Kul i och för sig men jag orkade inte signera kontaktlistor, visa legitimation och stå i kö så det struntade jag i helt att lägga tid på.
Den stora frågan är om inte det är de mindre varven som kommer att komma med de intressanta båtarna. Beneteau , Hanse, Dufour, Jenneau och Bavaria kommer med väldigt lite nyheter åt prestandahållet. Hanse presenterar till exempel sin Dehler 42 som är en Dehler 41 med ny inredning som nyhet. Återkommer till den.

Inga kommentarer: