Leif Englund och jag har nu mätt in båtarna.
Kjell Marthinsen har kört fram min Dehler 34SV med aluminium mast och dyeform stag och Leifs med kolfibermast, PBO och längre J-mått.

Med fock, storsegel och spinnaker på båda båtarna så ger det GPH 634 på min och 630.3 på Leifs. En skillnad på 3.7s i GPH.
Intressant är också hur nära vikten hamnar på de två båtarna. Min väger 5733kg och Leifs 5651kg. Skillnaden ligger bland annat i masternas vikter. 61kg förklaras där. Jag har TD-rulle som också väger något. Två identiska båtar så när som på riggningen. En eloge till mätmännen.
Intressant blir det också när man jämför inverkan av genua, genua och code 1 och kombinationen fock och Code 1. Precis som i DH2011 så skiljer man på bantyp och har cirkulär bana och kryss/läns bana.
Jag har dessutom kört olika storsegel för att se hur dessa slår. Jag återkommer till dessa när analysen är klar.
Intressant är också jämförelsen med SRS. 0,5% blir avrundat till 1% eller är det ett politiskt ställningstagande? I IRC är skillnaden 1.026 till 1.036. Vad är rätt?
Hur kommer våra mätbrevsbåtar att påverkas när vi tar ut ett SRSv?
Standardbåten som finns beskriven i båtdatabladen finns ju inte.
Nu ska jag köra igenom samma körningar i DH2011. Får se sen vad jag bestämmer mig för vad gäller segel.
3 kommentarer:
Segla Laser!!
Jag seglade Laser i 16 år. Är faktiskt ganska färdig med det men hade hur kul som hellst när vi höll på.
Att förstå vad som påverkar segelbåtars prestanda tycker jag är en kul del av kappseglingen. :-)
Hoppa över snacket, segla LASER!
Skicka en kommentar