Urtag i skotten med flänsförstärkta hål. Det här är riktigt snyggt. Kul att få se något så skönt bygge. intressant till tusen att följa Farr 400 när hon blir till men framför allt ska det bli kul att se henne i vattnet. Fulla med självförtroende vilket är förståeligt när man ser henne byggas. North Sails har redan tagit fram trim guide med sina avancerade simuleringsprogramvaror. Det sparas inte här.
The projected IRC rating of 1.230 is certainly fast, but in light air and in breeze there’s little doubt the boat could sail to this, especially against heavier competitors in bumpy conditions.
The projected ORCi rating of 532.7 sec/mi (1.126 TCF) is slightly kinder, but still recognises this to be a very fast boat. Nonetheless, Smith and Jim Schmicker at FYD think the design can be competitive under either rule in most conditions.
En reflektion som jag gör är att hon mäter snällare i ORCi än i IRC enligt Team Premier. Hur ska detta tolkas?
Läs mer i Seahorse artikel:
2 kommentarer:
Riktigt snygg båt. Skulle man satsa på 40-fots racebåt är det kantboll på en sån där mot en Soto 40. Jag tror nästan mer på 400:an p.g.a offshoremöjligheterna. Men Soto 40 blir nog starkare som klass åtminstone på kort sikt med draghjälp från MedCup?
Finns en bra artikel i senaste Yachting World med jämförelse med Ker 40 och McConaghy 38.
Hade jag haft tiden och stålarna så känns nog Farr 400 det självklara alternativet. Soto 40 tycker jag ser ut att segla ganska illa faktiskt - vanesak kanske?
Skicka en kommentar