onsdag 2 mars 2011

Jämförelse mellan First 35 och Dehler 34SV i DH2011

I gamla DH2009 mäter vår Dehler 34SV och Kjell Widmarks så lika som två olika båtar kan mäta. Nu blir det bara små förändringar. Ska bli intressant när vi får jämfört efter säsongen.
Vår erfarenhet är ganska begränsad då vi bara mötts två gånger.
First 35 får förmodligen sänkt SRS-tal i år och det innebär kanske att vi får fler tillfällen att jämföra.

First 35 (Fock ingen Code sail)

Gamla DH2009:
TA2009: 602
TAUD: 691

DH2011:

GPH 581,8 [s/nm] Generel sømiletid på en cirkelbane som et vægtet gennemsnit af vindstyrkeområderne, �Let�, �Mellem� og �Hård�
TACIL 746,8 [s/nm] TA på cirkel ved let vindstyrke
TACIM 564,6 [s/nm] TA på cirkel ved mellem vindstyrke
TACIH 524 [s/nm] TA på cirkel ved hård vindstyrke
TAUDL 982,2 [s/nm] TA på op-ned-bane ved let vindstyrke
TAUDM 705,2 [s/nm] TA på op-ned-bane ved mellem vindstyrke
TAUDH 648,2 [s/nm] TA på op-ned-bane ved hård vindstyrke

Dehler 34SV (Fock ingen Code sail)
Gamla DH2009:
TA2009: 601,4
TAUD: 691,9

DH2011:
GPH 582,2 [s/nm] Generel sømiletid på en cirkelbane som et vægtet gennemsnit af vindstyrkeområderne, �Let�, �Mellem� og �Hård�
TACIL 770 [s/nm] TA på cirkel ved let vindstyrke
TACIM 564,4 [s/nm] TA på cirkel ved mellem vindstyrke
TACIH 512 [s/nm] TA på cirkel ved hård vindstyrke
TAUDL 1015,8 [s/nm] TA på op-ned-bane ved let vindstyrke
TAUDM 708,8 [s/nm] TA på op-ned-bane ved mellem vindstyrke
TAUDH 633 [s/nm] TA på op-ned-bane ved hård vindstyrke

2 kommentarer:

Johan sa...

Vilket mättal får First 35 med fock + code 0? På vissa distansrace har ju detta gett stora vinster utan hcp straff./Johan

Anders Nilsson sa...

Jag vet inte var First 35 hamnar. Körningar som jag gjort i ORCi på min Dehler 34SV visar på ett GPH som är ca 1.5s extra på cirkulär bana. På kryss/läns påverkar det mycket riktigt inte alls då den inte hissas.
De tidiga DH2011 hamnade på ungefär samma.
Ofta så snackas det mycket om hur effektiva Code 0(65% halvbredd)
I mätregeln tar man hänsyn till att det seglas en cirkulär bana med viss procent kryss och viss procent läns och viss procent öppna bogar. Kör man en perfekt bog för code seglet så gör det bra skillnad. Men hamnar tex lite lägre med den så går det lika bra med en slörspinnare. Så totalt sett så är påverkan lite på farten. Den ligger oftast i säcken så att säga. Lätt vind och en vinkel strax för om 90grader så är den oslagbar. Värt att ha med?