torsdag 31 mars 2011

Hur ska det optimala storseglet se ut? Vad säger ni?

Jag funderar ständigt på vad vi kan göra för att få ur ännu mer prestanda av min Dehler 34SV. I fjol så räknade vi mycket på vad vi skulle göra för att få fart i lättvind med bara fock. I DH2009 så var det nämligen omöjligt med genua. Åke på Gran designade olika segel och Kjell Marthinsen på Tekniska kontoret på SSF körde ORCi beräkningar. Bästa resultatet vi fick fram var en lätt/mellan fock med mycket roach. Den focken har också visat sig ha bra tryck. Åke designade den med betydligt mer form än mellan/hård och den är kanon även i mer vind ca 5-6 m/s så fort det är lite motsjö.

Vad kan vi då göra med nästa segel - storseglet?

Man har ju ofta P-mått och E-mått definierade. Sen är det hur mycket prebend man vill ha på masten och akterrundans storlek som är huvudparametrarna. Efter diskussioner med Åke på Gran finns det en del grejer utanför boxen att tänka på. Det finns en hel del parametrar till som gör att man kan ta sig både en eller två funderare till. Moderna båtar har ofta långa bommar. Det gör att om man utnyttjar hela bommens längden som E-mått så kommer seglets akterrunda långt bak och nära akterstaget. Detta gör att seglen får väldigt lite akterrunda om det inte ska slå i akterstaget. Det blir alltså ganska trekantigt.

Ett trekantigt storsegel är inte lika trimbart som ett mer fyrkantigt eller ett med mer roach. Om man kan vänja sig vid tanken att faktiskt minska på E-måttet och bygga ut storseglet mer så får seglet andra proportioner. Senaste Speed&smarts tar upp skillnaderna i hur de olika storseglen ska köras. Trekantiga blir med travarkörning och de med mer roach blir mer att jobba med skotet. Det blir helt enkelt lättare att trimma med mer roach.


Sen har man frågan om genomgående lattor eller inte. Antal rev? Travare. Duktyp, trådriktning etc.


På nuvarande storen så har vi två genomgående och fladderlattor på de tre andra. Detta ger en outstanding livslängd då seglet rör sig mjukt och fint. Det blir inga snärtar i duken när den fladdrar. Formen blir också bättre och de korta lattorna ger inga störningar i formen utan det blir en jämn och kontinuerlig form.


Hur gör man med antal rev. Ska man ha rev eller inte? Eller hur många. Själv tycker jag att vi när vi väl bestämmer oss för rev så har vi väntat i det längsta. Tar vi sen ett rev så behövs det ofta att vi får ta ett till. Reven gör också i de så kallade load path membranen att det blir trångt med trådar. Det kostar även mer. Efter lite resonerande så tror jag att den här gången så blir det ett större rev istället för två. Har man bara ett rev så måste man på en del race som Gotland Runt ha ett trisail som stormstor. Har man två rev så räcker det.


Segelduken till nya storen blir membran med 50/50% twaron/kol. Nuvarande D4 har jag haft väldigt bra erfarenhet av.


Vad säger ni? Hur ska det optimala storseglet se ut?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mer power i lättvind...ett fathead kanske o dubbla akterstag?

Får upp ytan ganska mycket...
säkert ca 10m2...

Anders Nilsson sa...

Jag har faktiskt aldrig räknat på fathead. Ska nog göra det.
Båten bär kanske fathead bättre än genua för det är mer trimbart än genua.
Segelcentrum kommer obevekligen akterut och det vet jag inte hur bra det blir.

Anonym sa...

Tjockhuvud-segel is the skit. :-)

Anonym sa...

Hej Anders. Är du säker på att tryckcentrum kommer längre bak på storen med fathead?
Jag mnar att du kortar E måttet ca 25 cm o tar bort akterrunda o kör upp till HB på ca 1,6m....

VS

Storsegel med max akterrunda, då kommer ökade segelyta akter om dagens...dvs tryckcentrum flytt akterut?
Värt att räkna på
Vi har minskat vår fathead men tycker att den verkar lovande o trimbar.
MVH Andreas i HP1030

Anonym sa...

Om du behöver ett rev till när du faktiskt revar betyder inte det att du revar för sent snarare än att revet är för litet??

Anders Nilsson sa...

Jo, det är väl så att man revar sent generellt. Hur många gånger har inte vindökningen bara varit tillfällig och det gått bra?
Bengt Falkenberg kör utan rev på sin First 40. Det var ganska kul att se på Mumm-Stelton 2010 att de faktiskt klarade det också.

Stefan K sa...

Helt rätt Anders, reven ska vara stora. Ska man väl ta ett rev så måste det ju hända nå´t. Sedan blir ju våra "single reef booms" en begränsning eftersom revens storlek då styrs av bommens längd o den invändiga mekanismen. Vi har tagit till max på nya UK storen så mycket det gick på 2 rev. När 2:ans rev är taget så är c:a 40% av segelytan borta (c:a 20 kvar av 35 kvm). Fathead inte min grej tror jag, försöker hålla mig till begreppet "Standardbåt", det finns så mycket annat farthöjande man kan mekka med än att "bygga om".
StefanK D34 "Doris"

Anders Nilsson sa...

Jag satsade på bara ett rev högre upp så max höjden på singel line revet kan ju inte vara en begränsning.
Vi kortar E-måttet och bygger på med mer roach. Samma yta.
Ska bli kul att jämföra prestanda. Framför allt så tror jag att storseglet kommer att jobba bättre.