fredag 4 mars 2011

SRS 2011 publicerad

Om listan stämmer så tycker jag ur mitt perspektiv att:
- Dehler 29 måste ha blivit fel - racing köl har lägre tal än grund köl
- First 36.7 sänkning i fjol är omitiverad i förhållande till Dehler 36JV. Rätt mot Dehler 34SV men nu höjs den igen och då stämmer det inte längre.
- När bra seglare lämnar en båttyp som First 34.7 så sänks SRS-talet. Varför finns en båt i standardtabell som det finns max 2 av? Varför finns inte Arcona 340 då?
- Bland standard Dehler 34SV finns ingen som presterat ännu på 1.27 och de får nu ännu svårare.
Leif E har kolmast med större J och har genua och vi kör med genua. Blir mätbrevsbåtarna då automatiskt också höjda?
- X-34 sänkning i fjol känns inte heller motiverad när man nu höjer Dehler 34SV igen.

Så kan man kolla listan om man vill. Så känner jag spontant. Är jag ensam?
Största problemet med SRS är att jag inte förstår var SRS-kommittén får sin input ifrån. Jag tycker att deras verklighet inte stämmer med min.
SRS enkelt? Jag tycker faktiskt det är obegripligt.

Vi kommer ändå att kappsegla efter SRS i år. Det är för att det är så kul att kappsegla och inte för att SRS känns särskilt pålitligt.
Jämför jag så tycker jag att i DH2011 begriper jag vad man gör. Sen görs naturligtvis en bedömning av när VPP-beräkningarna är kalibrerade rätt. I SRS är det både en bedömning av VPP-körning och sen ett tyckande ovanpå detta.

Må bäste seglare vinna!! :-)

6 kommentarer:

Erik B sa...

Härligt! Jag köpte en båt i höstas som är 2 pinnar ännu snabbare än vad jag trodde. Hoppas bara säljaren inte kommer och vill ha mer betalt ;-)

Anonym sa...

SRS = Sur-Rappakalje-Soppa ?

Anonym sa...

Anders; Gå o köp en Farr 30! Ett VM är på gång närmare än du tror!
Båten går, trots ett svinhögt lys på 1,35, också att segla handikap med

Mvh
Martin Strandberg

Anders Nilsson sa...

Det var tydligen en hel del fel i tabellen. Vi får vänta tills nästa vecka helt enkelt. Laddat ämne.

Anders B sa...

Alltså - konstigt att vi seglare accepterar ett helt mörklagt system att beräkna (eller uppskatta eller gissa eller vafan)mättalen. Men - alternativet kanske är värre: Ett evigt käbblande om varför den (eller den eller den eller den) båten ska ha 1,24 när jag har 1,26. Jag bryr mig inte så mycket bara jag får segla och det är trevliga arrangemang.

Hansen sa...

Anders!
Kom ner till Limhamn den 10/3 kl. 18.30. Då blir det ingående info om nya DH