söndag 14 november 2010

ORCi/IRC - ska problemet lösas eller ska vi undvika problemet?

Respitreglernas rättvisa kan diskuteras i det oändliga. Att hitta en regel som klarar ytterliggheter i båtdesign på ett rättvist sätt är en otroligt svår uppgift.
Denna utmaning har i alla tider gjort att en viss regel skapar båtar som är gynnade framför andra. Detta attraherar i sin tur olika seglare och konstruktörer.
Precis som olika klassbåtar attraherar olika seglare så bör olika respitregler också kunna leva sida vid sida. Det finns inte en regel som fixar planande genackerbåtar bredvid deplacementerande performance cruisers.
Jag tycker personligen att det är dumt att tro att en teknisk lösning på problemet är vägen vi ska gå.
Ett enkelt sätt att undvika problemet är att göra klassindelningar som skiljer båttyperna ifrån varandra istället.
Det går inte att köra planande sportbåtar mot deplacementerande båtar på ett rättvist sätt.
Gör det enkelt undvik problemet.
Envisas man med att en regel är viktigt så tycker jag det är viktigt att regeln har parametrar som styr klassindelningar.
Det är ju löjligt att köra spinnaker utrustade båtar mot gennacker båtar i samma klass och tro att rättvisa ska kunna skipas.
Kanske dags att skapa ORCi förbundet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låt oss inse att underlaget är för magert i Öresund för IRC, Orci och andra regler. Vi är en liten SWE lys nation som ibland tillåts segla DH i Danmark. Det skall ju helst inte kosta nånting i vår värld.

N.P. Möller

Anders Nilsson sa...

Underlaget för att köra IRC eller ORCi på respit race som vi har i tex Öresunds SRS-Cup finns naturligtvis inte. Intresset för mätregler är lågt. Vi är inte heller särskilt många som utnyttjar våra DH-brev på de danska racen.
Jag tror inte heller att DH2009 kommer att ersättas av varken IRC eller ORCi. Lika lite tror jag på att tyskarna som kör ORCi byter till SRS eller DH2009.

Min point är att jag tror att en mer egenskapsbaserad klassindelning styrd av reglerna som utnyttjas hade gjort seglingen roligare och jämnare för alla. Det gäller även DH2009 och SRS.

Anonym sa...

Kan du ge några exempel? Tidigare hade man karantän klasser i Sverige, i Danmark har man race för endast sport båtar. Vart är du på väg?

Peter

Anders Nilsson sa...

Några exempel:
I DH-regeln har man till exempel ett accelerationstal som regeln räknar ut. Detta är tänkt att ge en löbsindelning av startfälten. Sund tanke tycker jag. Tanken kan förmodligen förfinas ytterliggare. De danska arrangörerna driver detta väl långt med för små löb, tycker jag. Detta kunde man ju också hantera genom att det finns rekommendationer till arrangörerna.

SWELYS hade tidigare en klassning där sportbåtar, flerskrov och jollar som skulle köras i respektive klass. SRS är ingen mätregel så det blir för mycket bedömning av vad är en sportbåt, anser jag.

Jag tycker IMS var bra på väg med tex IMS670 klassen. Det tilltalade mig.

Var jag själv är på väg?
Mot de största och roligaste regattorna som vi i har i Öresund och bälten. Vi kör den regel där vi tycker vi möter de flesta av bästa seglarna under de rättvisaste förhållandena. :-)