En hel del förändringar har redan beslutats och verkställts.
North sails Trim Cup har flyttats fram en vecka till den 7-8 maj istället för helgen innan.
Många hade svårt att hinna klart på grund av den hårda vintern. LBS slår samman Pokalseglingen 2011 och North Sails Trim Cup 2011 och det gör att fler klassbåtar borde delta.
Bland seglarna diskuteras också en del idéer som:
- Förläng Kullaseglingen till en 12-15 timmars segling i norra Öresund. Detta borde locka seglare som idag lagt ner Själland Runt. Kanske lockar det seglare längre ifrån om det är ett längre arrangemang?
- Stora djupgående båtar kanske ska utgå från Barsebäck om Lomma inte får muddrat till våren.
- Gör marknadsföringsmaterial och dela ut i klubbar affärer, segelmakerier etc.
- Sätt upp planscher på klubbarnas anslagstavlor.
- Ska vi köra på familjeklass? Typ Ven Runt? En Bavariaklass? Vad krävs då för att familjeseglarna ska köra runt på de olika regattorna? Ska vi jobba på mer festligheter i samband med tävlingarna?
Vad säger ni?
Nästa års datum finns uppdaterade i länkarna till höger.
Bloggen tar upp ämnet kappsegling i Öresund, såsom regattor, heta båtar i Öresund, kappseglingar, besättningarnas planer etc.
torsdag 4 november 2010
Hur går snacket inför nästa säsongs Öresund SRS-Cup?
Inför säsongens Öresund SRS-Cup så finns det många idéer till förändringar. Hur förändrar vi Cupen och racen så vi får positiv förändring i form av bättre kvalitet eller kvantitet?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
16 kommentarer:
Ett längre distansrace låter som en bra idé tycker jag! Då får man: Kryss-läns bana i Lomma, Runt-Ö segling (ven och Saltholm) samt lite längre distans i Helsingborg.
Mvh
Martin Strandberg
Hej,
Jag håller med Martin, vi behöver en längre distans segling i sundet. För mig är det ok med runt 24 timmar.
Michael Pinotti
Varför inte en shorthanded-klass i cupen? / Stefan
Flerskrovsklass?
Two handed seglarna tycker jag borde fundera på att göra samma sak - en Öresund Two Star Cup. Finns utmärkta race att samlas kring Båtsällskapet Lagunen kör sin Sjollen Cup, LBS Fyrtornsrundan och HYC har sin Helsingborg-Gilleleje grej.
Vi skulle gärna se en justering av klassindelningen.
LYS2 verkade vara den roligast klassen som samlade flest båtar. Vi i LYS3 blev tyvärr inte så många.
LYS1 0-1.15
LYS2 1.16-1.25
LYS3 1.25-
I övrigt är vi mycket nöjda med att serien startades och fortsätter in i 2011!
YXI
I tillägg så hade vi gärna sett mer bansegling.
Mer action och lättare att motivera gastar att hänga på. Inte alla som tycker det är superkul att sitta på kanten i 4-5h (eller 24h) och kanske få göra en spinn.sättning och en gipp.. :-)
Stor eloge till Ander o Co. som drog igång och marknadsförde cupen 2010!!
Vad gäller klassindelning så har jag också fått förslag att stryka lilla klassen eftersom ingen seglade mer än ett race.
Jag tycker själv att det vore att ge upp.
Vad tycker ni?
Hallo www sailors.
Klart vi skall köra vidare Öresunds SRS Cup 2011. En two-handed klass vore kul - för oss som gärna kör 2-handed. Beträffande djupet i vår hamn Lomma så är det bara 2.2 meter.. så vid lågvatten som det ju är på våren så har vi lite problem med de stora båtarna. Ev. så fixar vi en shuttleRIB mellan Dockan (krankajens hamburgare..) & LBS - detta fixar vi till våren.
Välkomna alla kappseglare till Lommabuktens segklarklubb helgen den 7-8/5 på riktig kappsegling - kryss-läns banor av högsta kvalité /Med vänliga hösthälsningar LBS Seglingskommitté / Lasse & Johan
Kör North Trim Cup från Barsebäck istället, samtliga deltagare måste ju kunna angöra den hamn som arrangerar tävlingen......,om Lomma inte muddrar till våren.
Ett längre distansrace på 20 - 24 timmar vore trevligt som motpol till kryss/läns där starten avgör 70% och lite uthållighet ger utdelning.
Det är lite irriterande med den permanenta högbottnen i Lomma. 3 meter borde det vara. Lomma kommun borde väl kunna muddra lite djupare än 2,2 meter. Ett djupgående på 2,6 är inget ovanligt på en modern 40-fotare
När det gäller formatet på Öresunds SRS-Cup så kan man med de regattor vi har, om HYC kan tänka sig att arrangera ett havsrace på Kullaseglingen, tänka sig olika kombinationer.
Rösta i undersökningen i högermarginalen vilka ni föredrar!!
Hej,
Jag tycker det är ett trevligt inslag med lite festligheter. T ex en lite längre segling till Torekov eller Båstad, middag där respektive kan komma och sen retur dagen efter.
OBS! En förutsättning är givetvis att vi väljer hamnar som man kan komma in i, dvs minsta djup 2,50!
Kan tycka att vi borde slopa Kryss - Läns banorna och införa Neapel/Kiel-banan igen när vi seglar respit. Neapel-banan speglar båtarnas mätetal i SRS bättre. Kryss - Läns är kanonbra när det gäller entyp.
Ser gärna att det finns ett längre distansrace med i SRS-Cup som varar närmer ett dygn.
Nu när vi har facit från föregående år finns det möjlighet att justera klassernas omfång.
För att få med fler stora båtar behöver vi se till att vi har djup i hamnarna som arrangerar. det finns ett potential med större båtar som skulle kunna vara med. Tänker bla. på Lomma Hamn som har ett begränsat djup i hamninloppet. Lomma kanske skulle kunna ha Dockan som värd hamn. Där finns ju ingen klubb idag som det stör om vi kör NS-trim Cup där.
Hej, som Lasse nämnde i sitt tidigare inlägg är alla välkomna till LBS och North Trim Cup den 7-8/5. Vi kommer göra vårt bästa för att lägga bra banor. Troligen kryss-läns om det inte finns en massiv opinion att ändra detta. Håller med om kryss läns inte speglar båtens fulla prestande. Å andra sidan så ingår ju distansrace i cupen. Ibland utvecklas dessa som att det blir mycket halvvind o lite kryss. Min poäng är att det jämnar ut sig samt är kul med kryss läns.
Vad gäller djupet så lyckades vi trots allt fixa seglingarna maj 2010. Vi kommer dessutom göra vad vi kan för att trycka på om muddring. Trots allt håller så gott som hela hamnen drygt 3m. Endast vid piren samt passagen in innerhamnen är grundare med garanterat djup om 2,2m. Endast mindre muddring behövs. Det är lätt att inse att det borde ligga i allas intresse inkl Lomma kommun att kunna ta in även något större båtar med modernt djupgående. Vi skall göra vårt bästa, dock inga löften.
Hälsningar Johan
Det finns ju alltid möjligheten att loda och märka ut en "djup" väg in förbi hamninloppet. Det är ju bara på vissa ställen det är grunt.
Går det att få muddrat så är det annars naturligtvis bäst.
Skicka en kommentar