söndag 21 november 2010

Yacht of the year 2011 - performance klassen

Som vanligt så kommer utnämningar att presenteras på mässan Boot Düsseldorf och då nu i januari. De som är intressantants är att följa de som är nominerade i performance klassen.
I år är det ganska olika båtar som är nominerade i performance klassen JPK 1010, Dehler 32, Elan 350, First 30 och Azuree 40. Utnämningen är alltid kul och leder till diskussion om det var rätt båt som vann.
Efter att läst vad franska, tyska och engelska seglingstidningar skriver om kandidaterna tycker jag det skulle vara otroligt kul att komma ner och se själv på båtarna i Düsseldorf. Dehler 32 såg vi redan i fjol och hon är riktigt fin men ter sig otroligt traditionell mot de andra kandidaterna.

JPK är ett av de mindre franska varven och har en rad modeller på programmet. JPK 1010 är designad för IRC och man har jobbat en del med att få längre seglande vattenlinje och bärighet i aktern vilket syns på slagen i skrovsidan. Samma bärighet som ett skrov som varit bredare akteröver skull gett. Intressant är att man precis som Archambault 31 övergett bulbkölen och har en rak köl med blynederdel för att få låg tyngdpunkt.

Precis som Dehler 32 och First 30 så sitter skotskenan akterom rorkulten. Sittbrunnen är dock betydligt racigare och mer lättarbetat. Som på de flesta franska båtar så är däckslayouten färdigtänkt för racing. Jag gillar skarpt att linorna kommer ut centralt och länkas mot vinscharna.


Att hålla vikten ger spartanska inredningar men att klara en 10.0m båt med en vikt på 3700kg och att få till en kölvikt på 1500kg är riktigt snyggt jobbat. Man får hoppas det håller.

Dehler 32 med betydligt mer tradionell design och utrustning. Här är bilderna och mina åsikter från Boot Düsseldorf 2010:
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/boot-dusseldorf-dehler-32-pictures.html

Elan 350 har det snackats en del om men hur den går på kappseglingsbanan har inte jag kläm på. Utrustad med gennakerpeke, kraftiga chins, dubbla rattar och dubbla roder så sticker hon ut för att vara en cruiserinredd båt. Ska bli kul att läsa Curt Gelins tester i nästa nummer av Segling. Hur som hellst så skulle det vara kul att möta henne på riktigt på en bana. First 30 är också rejält mycker radikalare än Dehler 32. Jag gillar Firstbåtarna från Beneteau. De bygger alltid riktiga seglare under namnet First men att båten skulle klara sig utan akterstag har jag svårt att tro. B&R 23 har inget akterstag och det funkar tills man måste släppa på storseglet. Det är ju då man behöver spänningen som mest. Jag är skeptisk måste jag säga. Då gillar jag JPK konceptet betydligt mer.
Aldrig hört talas om varvet Azuree 40 men jag tycker bara det ser fult ut.
Hur juryn ska kunna välja båtar i ett så här brett spann förstår inte jag. Vad säger ni?
Min favorit är JPK 1010 utan att ha sett henne.

4 kommentarer:

Hansen sa...

Smäll på en sydstatsflagga på den siste så blir det en General Lee Wannabee :-)

Anders Nilsson sa...

eller en wannabee Kracer med ett sånt peke. ;-)

Erik B sa...

JPK 1010 finns med bulbköl som option. Den är avsedd bl a för shorthanded då man inte har en massa folk på kanten. Det finns även dubbla roder som också blir mer värdefullt när man seglar utan railkött.

Anders Nilsson sa...

Jo, bulb finns som option men deras uppfattning är att den inte betalar sig i IRC.
Kollar man på bilden med full besättning så tycker jag det verkar som den breda häcken behöver dubbla roder ändå.