söndag 17 januari 2010

Boot Dusseldorf 2010 - det lanseras just nu en hel del nya vinschar

Just nu så lanseras det en hel del nya winschar bland de traditionella winschtillverkarna. Kanske har det ett samband med att surras om att Seldén också ska ge sig in i branschen. Varven vill ju ha så få leverantörer som möjligt.
Harkens winschar har förmodligen åkt snålskjuts in på båtarna genom inköpsavdelningarna. Vi har själva Harken och som tur var så uppgraderade vi dem 2ggr från vad som var standard. För att få hem focken behövs verkligen ST 46.2 storlek. Varvet hade som standard på huvudvinscharna ST 40.2 vilket aldrig hade fungerat för racing. På rufftaket så var standard ST 32.2 och där kör vi med ST 40.2. Att få hem spinnakern på 105sqm blir tungt på ST 32.2.
När det är dags att välja båt då tycker jag att vinscharna är bland det viktigaste att kolla efter och de är också de dyraste av däcksutrustning om man vill byta. Harken ST-serie är välbeprövad men på min förra båt hade jag Lewmar och de föredrar jag. Harkens finaste växel är för mycket utväxlad för racing tycker jag. Hade vi haft de små standardvinscharna så hade greppet heller aldrig räckt till.
Gamla hederliga Lewmar.:-)


Harken har kommit med en ny design med hus i aluminium istället för i brons. Aluminium i saltvatten har en helt annan utmaning vad gäller korrosion än vad brons har. Här gäller att man har koll på sin kvalitet. Rillorna är nya och man menar att de ska trycka linan neråt för att förhindra att linvarven rider över varandra så det blir beknip.

Holmatro lanser också nya vinschar med samma argument för rillorna men de går på andra hållet mot Harkens. Någon eller båda borde vara ute och resa med sin argumentation.
Vinscharnas Rolls Royce - Andersen Winches.
Har helt blankpolerad trumma med vertikala rillor.
Hur som hellst så ska frågorna ställas och det ska bli kul att få ihop helheten vad gäller varje vinschmärkes fördelar. Hoppas de går att testa.
Jag har inte kunnat hitta specifikationerna på Seldéns vinschar än men det ryktas om att de bland annat ska en funktion så att linan går att veva ut utan att ta loss linan. Viktigast kanske för elvinschar men kan kanske ha sin fördel vid till exempel tysk skotning på storsegel.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Måste få lämna en liten spydig kommentar...

Ett gymkort på friskis är en billigare uppgradering än att byta ut alla winschar...

Kapten Jack Sparrow

Anders Nilsson sa...

Byta alla vinschar är ju en fråga man vill undvika. Jag tycker det är lite kul vad lite konkurrens från Seldén kan få de etablerade att vakna till med nya produkter.
Gym hjälper inte mot linor som glider på selftailing vinschen. Det gör ju bara fler varv och det är inte snabbt.
Att skoten äts upp är ju "bara" en kostnadsfråga.

Patrick L sa...

Tror det är andra eller tredje gången jag läser att Harken inte riktigt håller måttet (min tolkning) på svenska seglingsbloggar. Men i den stora racingcirkusen verkar det vara Harken som gäller i stort sett helt och hållet? Eller menade du något annat med att Harken åker snålskjuts?

Anders Nilsson sa...

Det är ju en ständig kostnadsjakt. Winschar är dyra och i ett kostnadsreduceringsjobb så börjar man ju i regel jaga det som är dyrast först. Harken kör med argumentet att man kan gå ner i storlek=billigare lösning med Harken. Men att sitta och veva i evigheter på en liten vinsch gör ju att det inte fungerar för racing.
Då hittar varven på försäljningsargument som att även frun ska orka få hem focken. Fakta är ju att det blir inte lättare med en liten vinsch med hög utväxling.
Av Harken grejerna är jag nöjd med blocken resten kan man ha på Hanse och Bavaria.
Skotråttorna är riktigt skitkvalitet.
Vad som gäller i racingcirkus beror ju också på vem som sponsrar besättningarna.

PelleL sa...

Har du Harkens plastråttor? Jag har aldrig haft bekymmer med Harkens aluråttor men däremot plastråttorna är "ensäsongs". Smmma sak med Ronstans plastråttor förresten

Anders Nilsson sa...

Det är den lilla haken inuti som håller fjädern som går av. Det var samma sak på min förra båt.
Alltså måste det vara handhavande fel. ;-)

Patrick L sa...

Du kan väl inte mena att Harkens däckutrustning är skit men att de genom att sponsra alla team får in sina prylar?

Jag har aldrig sett argumentet att Harken är billigare. Tvärtom är det väl dyrare att byta till Harken från t.ex. Lewmar/Ronstan?

Jag tycker att Harkens grejor fungerar mycket bra inkl winscharna. Men man skall såklart inte ha underdimensionerade grejer.

Patrick L sa...

Sedan tror jag att det är väldigt vanligt på cruisingbåtar att varven skickar med för snåla grejer för att utrustningspaketen skall bli billigare.

Jag körde självklart uppgraderade winschar på min Grand Soleil och det fungerar hur bra som helst. 53.2 för genuan, 48.2 för storskotet (tyskt) och 44.2 på fallbänken.

På Farr 30:n skall jag också byta till Harken-winschar i sinom tid, men andra grejer har högre prio. Avlastare och råttor bland annat.

Anders Nilsson sa...

Underdimensionerat eller dålig kvalitet? Med överdimensionerade grejer döljs ju kvalitetsbristerna.
Jag kommer att byta ut Harken där det går.
Vinscharna funkar eftersom vi har "överdimensionerade" sådana. Följer man Harkens dimensionering funkar inte grejerna.

Anonym sa...

Jag ska byta ut ronstanråttorna mot harken på min X-35.

Anders Nilsson sa...

Svårt fall doktorn grät. Då är det bara att välja mellan pest eller kolera alltså.
Jag undrar om de verkligen har koll på kvaliteten med all produktionsflytt till öst.

Anonym sa...

Det byts ju en hel del grejor även på Formel 1 kärrorna mellan racen...

JonaJ sa...

Håller med Pelle har man harkens aluråtta så är de i princip outslitliga, inget att klaga på blocken. Jag har säker 20 år gamla som fungerar klanderfritt.

Anders Nilsson sa...

Okej, vilka alternativ finns till Harkens och Ronstans skotråttor?
Vad gör Spinlock? Lewmar? Andra? Vi återkommer efter mässan.

JonasJ sa...

Vi har testad Viadana under förra säsongen som är en plast cleat från Italien, fungerar utmärkt på små laster som vi har på 606an. Vi har kört de på fock, spinn o storskot, men på fall sidan så är det harken alu som gäller eller om man inte kommer att justera med spänning i fallet de gamla hederliga ServoCleat

Anders Nilsson sa...

Den senaste Harken skotråttan som gick sönder var nog en alu faktiskt, men jag ska kolla upp för jag är osäker. Den sitter på storskotsvagnen.
De två andra var plast och det var haken som håller fjädern som gick åt pipan i båda fallen.

Hansen sa...

Seldén har camcleats nu också.

PelleL sa...

Det är lustigt hur olika erfarenheter olika människor har....Jag har nog använt bortåt 150 harkenråttor (i aluminum) på olika på båtar och det är summa 2 som gått sönder och den var nog 20 år gammal när fjäderhaken gick av och en var grovt överbelastad på en ILC40....Jag har nog haft tur..

Anders Nilsson sa...

Eller så har jag och andra haft otur.