söndag 3 januari 2010

Danska hovet lär ha utmanat det svenska hovet på race mellan Malmö och Köpenhamn

Som en del av firandet av Öresundsbron som i år blir tio år så har Danska hovet utmanat det svenska i kappsegling mellan de två länderna.
Nu kan man ju undra varför de inte tar bron istället - jo, det är så mycket roligare på vattnet.:-)
Datum som det ser ut nu blir den 5-6 juni. Det planeras dessutom race för allt och alla.
I dagsläget är det inte klart vad svenska hovet svarat. Prins Frederik har ju fina meriter sedan tidigare här i Farr 40.
Kung Carl-Gustaf har ju setts i Aje Philipssons Swan 65 på Gotland Runt när det begav sig. Insatsen vet jag inget om och vad tjejerna och pågen gjort i seglingssammanhang vet jag inte heller. Känns som en hyfsat säker promenadseger för danskarna.
Hur som hellst så lär väl Stockholmarna segla bort sig i strömmen. ;-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Om det nu blir av med ett Race där alla kan ställa upp så får vi väl ställa upp och hjälpa de vår.

//Micke

Anders Nilsson sa...

Ok, Micke. Glömde bort att det finns ju Stockholmare i förskingringen som lärt sig att segla i strömt vatten. :-)

Erik B sa...

Du får väl ställa upp med Grynet för träning av det svanska laget!

Anonym sa...

Jag hoppas o tror att den kungliga utbildningen varit god?
Kungliga segelsällskapen har väl ett ansvar här?

MVH Andreas i Missmatch

Anders Nilsson sa...

Har hört att mälarseglarna har lagt sitt vårläger i Torshällaån. :-)
Alla sätt att lära sig segla på riktigt är ju bra utom de dåliga.

Anders Nilsson sa...

Seglarkungen nr1, Paul "Elvis" Elvström, är ju faktiskt från Öresund.
Man kan ju undra vad K i svenska klubbnamn har för koppling till kappsegling. Kanske regattafesterna. :-)
Har vi någonsin haft någon svensk kunglig som kappseglat?
Både Norge, Spanien och Danmark har ju en god tradition.

Anonym sa...

Jag hjälper gärna Kungen & Silvia med väder och strömberäkningar.
Jag kan ju resan att komma från Baggen/Sandhamn och hit, som jag gjorde när jag startade Gransegel Malmö 18 Aug 1976.

(Speciellt kul om Madelaine är med)

- Happy Sailing!

Claes...../)..../).../)../)..¤.....