måndag 25 januari 2010

Dehler 32 fler bilder från Boot Dusseldorf

De här bilderna är egentligen för de riktiga detaljnördarna men de säger ändå en del om stoltheten som de som har gjort det måste ha. Det är nogrannt långt ner i detaljerna. Hon är ändå framtagen i rekord fart. Dehler laminerar ihop skroven och det gör dem rejält styva. Här ville jag visa hur man på Dehler 32an tänker på säkerheten för fördäk. Enrejäl höjd på kanten.
Bilden visar sittbrunnen. Fyra gubbar visar att hela besättningen kan i princip springa över till andra sidan i sittbrunnen.

Kölen blir tjockare upptill vilket skiljer sig från de andra Dehlerlösningarna.
Rejäl storlek på luckan för spinnakernertagningar. Rufftaket går att få med teak om man vill styla lite.
"Ordnung muss sein". Hon skäms inte ens för sig när man öppnar luckorna och kollar.

10 kommentarer:

Vitesse sa...

Vaket med snabbleverans av på-plats-bilder och text från Düsseldorf. Hur såg intresset ut för uppgraderade 29:an i skuggan av 32:an? Bör ju i viss mån attrahera samma målgrupp.

Anders Nilsson sa...

Intresset var stort för 29an också när vi var där.
Vi hängde på låset 10:00 och gick målinriktat rakt ner i 32an för att få en chans att ta bilder utan att hon var full med folk.
Strax efter när jag gjort det så gick vi ner i 45an och 35an som man jobbat hårt på att få mindre komplexa att bygga än 34SV och 44SV. När vi kom upp och var färdiga med det så var det fullt med folk på 29an och vi hade för mycket vi skulle igenom.
Vi kom aldrig ner iden så jag har tyvärr inga bilder från den.

Dehler-Doris sa...

Suveränt när jag ser manluckan till dieseltanken.
Nya miljödieseln kräver att man ska kunna inspektera och rengöra tanken. Detta är inget CE krav ännu. Skönt att se att man tagit dom problemen på allvar.
Kölen är tydligen gjort helt i gjutjärn. Säkert 30kkr billigare än en med ditbultad blybulb.
Hoppas man zinkbehandlar gjutjärnet eller har det som option iallafall?
Annars ser det ju båten mycket bra ut.
StefanK

Hermod sa...

Minner mye om 33'en med storseilskjøtet bak rormannen. Men de har gjort en feil på denne slik som på 34(35). Skinna til genuaen skulle vært på hyttetaket slik som på 33. Skjøtevinkelen er for stor nå skinna står på dekk. Det fordrer at en må ha innhal på fokkeskjøtet.

Per H sa...

Hej Anders!
Tack för bilder och rapportering.
Du fick ingen uppfattning om hur man tänkt sig storskotningen för de som inte vill ha "tyskt"?
På J&Vs ritningar kan man se en placering av skenan framför stuvfacket, och en "skotpelare" mitt i brunnen. men när jag ser dina bilder så tycker jag det ser ut som om skenan sitter i en förhöjning bak i brunnen. Då flyttar man den kanske inte så gärna...

Anders Nilsson sa...

Kan inte tänka mig att den skulle gå att flytta framåt. Den sitter säkert som den gör på bilden.
Om den skulle framåt så blir ju skotningen mitt på bommen och det funkar nog inte så bra.

Erik B sa...

Det går ju att ha skenan där bak och dra fram en singeltamp och ner till en vridbar råtta på durken. Tänk en lösning som på en Laserjolle!

Fast på riggritningen sitter skenan framför stuvluckan i toften. Hacket i bakkant av toften ser ut som ett skenmonteringsläge...

Dehler-Doris sa...

Det lilla "trappsteget" i bakkant på sittbrunnstofterna ser ut som samma klack som på vår båt. Det skulle kunna vara ett embryå för en storskotsskena framför en kommande rattpiedestal?
StefanK

silverminken sa...

...eller en rasjonell byggeprosess med 35'en, der 35'en har sin skinne?

Ødelegge den cockpiten med en pidestall og ratt? Hrmpf. :)

Dehler-Doris sa...

En av huvudorsakerna att vi valde rattstyrning på vår 34:a var just att storskotskenans placering bakom hjärtstocken kändes konstig. Det är trots allt en del båtar som har det på det viset, t.ex. 34.7 m.fl. så det fungerar säkert det också. Har faktiskt inte ångrat ratt valet trots att rorkult har några uppenbara fördelar som en av mina supergastar ErikB försöker framhålla titt tätt. Sittbrunnen på D34 är helt klart designad för en stor ratt, sitt-tofterna går inte ända bak o pinneversionen har en trist markering på durken där piedestalen då skulle ha suttit.
StefanK