Skrovfilen som är en heltäckande skrovmätning gjord med laserinstrument. Den är en vital del i ORCi som gör det möjligt att ta hänsyn till båtens beräknade prestanda i alla vindriktningar och vindstyrkor.
Jag som mastman ombord på Anders Mohlins First 34.7 på ORCi EM 2009 i Ystad - hur roligt som hellst. Niclas Johnsson som fördäckare förbereder spinnaker hissningen. (Tack för bilden Mattias Allroth)
Det som återstår nu är fribordsmätning för att få till flytläget. Detta används för att skrovfilen ska ge de verkliga seglande linjerna i beräkningarna.
Flytlägesbestämning
Istället för att mäta kölvikten som i DH2009 så mäts styheten genom vinkelinstrument och vikter som hängs på spinnakerbom som utriggare.
På land så ska propellern, mastvikten och tyngdpunkten på masten också mätas.
För att få rätt styvhet med i beräkningarna mäts båtens styvhet som på den lilla bilden. Detta får vi göra till våren. Nu gäller det att hitta ett vinkelmätningsinstrument från någon av mätmännen.
Istället för att mäta kölvikten som i DH2009 så mäts styheten genom vinkelinstrument och vikter som hängs på spinnakerbom som utriggare.
På Svenska Seglarförbundets hemsida finns allt som beskriver inmätningsproceduren.
http://www.ssf.se/tk/offshore/imsmatning.aspDet verkar inte vara särskilt mycket krångligare än DH2009 faktiskt när väl skrovfilen finns.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar