Klubbarna i 2010 års Öresunds SRS-cup 2010 hade sitt första möte igår. Alla var överens om att detta blir en höjdare och att det ska genomföras.
Kort i punktform
För att båt med besättning ska räknas in i Öresunds SRS-Cup 2010 så behövs att man deltar i minst två race.De 3 bästa av 4 race räknas.Racedatum är:
2 maj LBS Trim Cup
12 juni Kullaseglingen
14 augusti Ven Runt
28 augusti Saltholm RuntTävlingen består av tre klasser med tre vinnare. Gränserna för Öresunds SRS-Cup 2010 blir SRS 1 SRS-tal större än 1.30, SRS 2 SRS-tal 1.30 - 1.16 och SRS 3 SRS-tal mindre än 1.16Alla klubbarna är överens om att dessa klassindelningar ska få egna starter. Det finns inget som hindrar klubbarna att dela upp en Öresunds SRS-Cup startgrupp i fler klasser på regattan men det ska vara samma start.De tävlingar som består av två dagar kommer vi att räkna distanskappseglingen från ena dagen. LBS Trim Cup blir en bankappsegling.Resultatet i Öresunds SRS-Cup ska presenteras på varje regatta. Alla mätbrevsbåtar ska skicka in kopia på mätbrev till arrangerande klubb.Vi seglar efter SRS och följer utvecklingen på kraven på certifikat. Krävs det certifikat ska dessa visas upp.
10 kommentarer:
Bra jobbat.
Jag är dock lite förvånad över klassindelningen, varför så höga brytpunkter?
Kollar man de 119 båtar som var med förra året så kommer:
21 vara i SRS 1
49 i SRS 2
49 i SRS 3
Jag hade gärna sänkt gränserna men det kanske kan justeras tills nästa år?
Har ni förslag på hur resultatet skall beräknas på 3 av 4 race då antalet båtar varierar?
Det här kan ju säkert bli riktigt bra tror jag !
Klassindelningen är gjord så att den kommer att fungera bra för varje regattas lite olika karraktär.
Den ger dessutom möjlighet för klassbåtarna att hänga på också. Vill klassbåtseglarna och arrangören så kan de köra egen klass på regattan och ändå vara med på Cupen.
Poängberäkningen är inte beslutad så det tål att diskuteras. Vi var överens om att den skulle vara enkel att förstå. Vi vill inte ha för mycket upphöjt till och kvadraten ur beräkningar.
Hmmm
På tex Kullaseglingen var tex endast två båtar anmälda med SRS >1,30
Noth Sails 7
Ven Runt 7
Saltholm Runt 8
Och då räknar ändå kölbåt + flerskrov
Hur spelar klassbåtarna in?
De seglar ju alltid i samma klass, nu är jag i och för sig lite trött då jag är i USA och just gått upp...
Jag tror bara ni vill slippa mig ;-)
Jag får väl hoppas på sänkt lys så jag får segla mot dig nästa år istället...
Eller så sänker vi gränserna...
Jag hoppas verkligen antalet båtar ökar så klasserna blir större :-)
Det är ju inte historia vi ska skriva. Vi kollar framåt.
Är det bara två båtar över 1.30 så kan de säkert starta i SRS-grupp 2 starten och i regattan ingå i någon klass.
Det viktiga är ju att vi inte kör mer än 3 starter på regattorna.
certifikatkravet kommer inte införas 2010. Det är tekniska frågor som gör att det flyttades till 2011. Iår ska det dock vara möjligt för seglare att testa systemet gratis när det är väl på plats dvs. man ska kunna ta ut ett certifikat. När det blir är att avvakta.
Peter Kross
Finns detta publicerat någonstans på SSF hemsida?
Nej, inte ännu men föra helgen på TL/SL-seminarium i GBG informerade vi bl.a. om det.
Reglerna är inte färdiga ännu men så fort vi är klara så kommer det finnas full information tillgängligt.
/Peter
Bra med en öppning om att slå ihop klasserna ifall lågt deltagande i grupp 1.
Låt oss se framåt...
Skicka en kommentar