fredag 29 januari 2010

Boot Dusseldorf 2010 - Elan 310 vs Dehler 32

Elan 310 har haft många premiär nu. Båda båtarna verkar vara riktig lovande seglare om man får tro båttesterna och våra egna intryck. Framifrån ser båda lovande ut.
Karaktäristiskt för henne är chins och de dubbla roderna. De gånger jag kört dubbla roder har varit på Stefans minitransat och där har det fungerat bra fast vi broachar, trots dem. :-)
Däckslayout ser fungerande ut med barberhaul till focken.
Den här bilden visar dåligt hur snyggt de gjort peket. Helt tätt mot insidan. Pekens ende glider på en vagn som tyvärr min bild inte visar utan ni får tänka er den. Fin lösning jämfört med andra pekebåtar där man har peken inne i förpiken med läckage i genomföringen.
Interiört är båten vad man kan förvänta av storleken. Här visar bilden akterkojen. Elan satsar på ljus trälook men känslan i Dehler 32 är betydligt mindre "laminatig".
Toan gick vi inte igenom särskilt noga men Dehler 32 lösning med öppning mot stuvutrymmet är överlägsen. Här i Elan 310, blir man tvungen att förvara seglen inne i ruffen.
Skrovet och båten har racig look.
Kölen hade solid bulb. Ingen plastände här inte som jag fick berättat för mig tidigare.
Rodren.
Sittbrunnen var betydligt mindre än Dehler 32 men kan säkert fungera ändå.
Det enda riktigt negativa som jag och Carl-Henrik uppfattade medan jag tog bilderna inne i båten var alla besökare som halkade ner i ruffen. Här har man missat med att trappan är alldeles för långt fram så man måste böja sig bakåt. Jag tänkte inte på det först men när flera hade drönat ner i båten så kollade vi och det var lite tokigt gjort.
När det gäller prestandan så gör jag bedömningen att Dehler 32 bör hamna ca 2-3% högre i SRS-tal. Båten är 2 fot längre och har mer segelyta.
Gennaker på en båt som väger 3750 kg och är 25 cm kortare än First 31.7 kommer att få det tungt. Jag gissar på ett SRS-tal på 1.19 för Elan 310 och ca 1.21-1.22 för Dehler 32. Jämfört med min egen referens First 31.7 så ser jag inte riktigt vad som skulle göra den mindre Elan snabbare annat än på spetsiga slörar. Jämför man Dehler 32 med Dehler 33 så blir båten styvare med sin större bredd. Segelplanet med sin stora fock kan till viss del fixa lättvinden men jag tror man ska ta straff på ett storsegel med lite extra akterrunda. Dehler 32 tror jag får lite kämpigt mot Dehler 33 i lättvind och ha övertag i mera vind. Rätt? Sommaren får visa.:-)
SRS-storsegel får ju ha ordentliga akterrundor "so why not?"

1 kommentar:

Anders Nilsson sa...

Efter en del e-mail om önskemål kring min bedömning av prestandan så har lagt in den.
Ta den för vad den är. Ska bli en spännande sommar.