söndag 9 november 2014

VOR Virtuell Regatta - leg 1 - Grynet SWE43 i mål - några funderingar

Det här var riktigt lärorikt spel. För första gången så har jag kört med routing och det ger en hel del att fundera över även för framtidens verkliga segling.

Väderprognosernas osäkerhet
Väderprognoserna är inte tillräckligt säkra för att man ska köra bara på routingen. Jag höll mig lite för långt från kusten på Sydamerika. Det var vad routingen sa men jag kände hela tiden att jag borde vara mer västerut. Så var också fallet om jag tittar tillbaka.
Första årets Rolex Middle Sea Race förstea del till Sicilien kan man också koppla till strategi med osäkra prognoser. Väderprognosen innan racet visade på att vi borde köra en underbåge ner mot Sicilien. Vi bestämde oss för att köra rakt på bara för att prognoserna inte hade stämt dagarna före. Frågan är hur man kan få till någon bedömning av läget just nu. Är prognosen säker eller osäker?

Båtens VPP diagram
Att inte ha båtens VPP-diagram gör annat än kryss svårt. Vilka gippvinklar har en VO65 för plattläns? Hur högt ska man köra så man utnyttjar Code 0 bäst?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan rekommendera Will Oxleys e-bok om modern racenavigation för de som vill förkovra sig.

http://www.amazon.com/Modern-Race-Navigation-Expedition-Software-ebook/dp/B00JASD2AI/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1415605064&sr=8-1&keywords=will+oxley

Anonym sa...

Enklast är kanske att jämföra olika väderprognoser.
Visar de lika kan man lita på dem men är variationen stor så är av naturliga själ också prognoserna osäkra.