torsdag 27 november 2014

ORCi kryssanalys - First 34.7 - First i Gislöv

Anders Mohlin fixade igår två ORCi 2014 testbrev ett med fock och ett med genua. I övrigt lika. 
Jag tycker det är det viktigaste att börja med att avgöra om du vill ha fock eller genua. Efter att det är avgjort så är det bara att bestämma sig för de andra seglen.
Jag ställde upp en tabell med de värden som jag själv brukar kolla på.
I mätbreven så finns massor med siffror och de är nödvändiga att sortera upp för att få ut någonting.


För att avgöra om genua kan fungera krävs det viss erfarenhet av båten. Anders Mohlins uppfattning är att vid 12 knop är det likvärdigt.

En grafisk presentation visar att ORCi och Anders uppfattning stämmer väl. Man ser också att ORCi inte straffar någon i någon vindstyrka utan försöker prediktera vad båten gör i prestanda så väl som möjligt.  

Tabellen ska läsas så att på en 1 distansminut lång kryss så ska Anders vara 48,2 s före med genua jämfört med en fock i 6knops vind och så vidare. Target speed ska vara 0,21kt högre än med fock. Vad vinner man då på detta? 
På en krysslänsbana så slipper Anders att ta sig förbi alla de båtar som hinner emellan på den tiden. Är det skvalpig sjö och lätt vind så är det betydligt tuffare att driva en fockbåt. ORCi tar inte hänsyn till om det är platt vatten eller gropig sjö. Blir det lätt och gropigt så har genuan ett övertag. Jag och Anders är överens om att det blir onödigt kämpigt i lättvind med fock. Är det plattvatten så går det lättare men det ska man inte anta i Öresund.

First 34.7 hör inte till de snabbaste i fleeten och jag anser att all fart hjälper till i fighter med andra. I det här fallet är Anders och jag överens om att genua är rätt. 
First 34.7 har inga boomerangspridare som ger mer överlappande segel så det går inte att fixa med ordentligt utbyggda fockar heller.
Anders kollade reultatlistorna och många First 34.7 var fockkonfigurerade och de har gått bra på mästerskapen de också. Regeln verkar bedöma det ganska rättvist.   

VM 2012
Est 465
Jazz
8:a
fock  26 m2
71 m2
VM 2013
It 15702
Good Fellas
4:a
Genua  31 m2
69 m2
VM 2014
Est 462
Elisa Passione
12:a
fock  26 m2
71 m2

Vilka skulle vara argumenten för fock? Hjälp oss med motargument.
I nästa inlägg ska vi kolla på vad som förväntas av en fockbåt med Code 65% jämfört med om man bara har genua eller om man har genua och Code 65%.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Tar formeln hänsyn till den förbättrade aerodynamiken med genua eller bara att ytan ökar?
En fock har ofta lattor, de gör en fock mindre trimbar, vägs det in?
Bosse

Blur sa...

First 34.7 är en grym lättvindsbåt. Jag skulle offra lite mätetal för att veta att jag har en båt som kan vinna regattor som inte har så mycket vind.

Genua så klart och kanske även våga gå på några lätta undanvinds/VMG-gennakers med långa förlik hellre än yta.

Hans Broman sa...

Jag skulle heltklart gå på genua. Tror dessutom att den blir lite lättare att segla fort.

Anonym sa...

Seglar i Sthlms skärgård med ofta lätt vind och platt vatten och då har Genua varit snabb givetvis.
Frågan är hur stor den bör vara?
Har själv valt en G2 på 31.9 kvm, det går att få till en G1 på ca 35 kvm men större delen av extra ytan kommer ganska långt ner och kanske inte är så effektiv?

///Jocke

Anders Nilsson sa...

Det är ju viktig fråga hur stor den ska vara.
Det är viktigt att få till den så den är designad så den smiter runt riggen på ett bra sätt och fortfarande har rätt design.
Be din segelmakare att köra testbrev också så de visar vad det kostar och hur stor den ska vara för att vara optimal i segeldesignen.
Man måste studera riggen tillsammans med genuan. Gör man den för liten så kan man få problem med höjden.
Vi ska kolla på förlikslängdens betydelse på Grynet(Jag vet inte riktigt varför nuvarande inte är på maxlängd) och om man kan minska LP på vår lättvindare till vår mellan/hård genua.

Anders Nilsson sa...

@Jocke
Den vi har haft i testbrevet har varit en LPG=5,18 (141,5%) och förlik på JL=12,82.

Anonym sa...

Ja den G2:a som jag köpte för 2 år sedan gjorde vi på maxmått på förliket JL 13.18 och LPG på 4.93.
Med den designen tog vi ingen hänsyn till ORCi.

///Jocke

Blur sa...

Jag tror inte man skall vara rädd att gå på max. framför allt om man vill ta en båt som redan är snabb i lättvind och skaffa sig ännu mer edge där.

Tittar man på de genuabåtar som gått bäst, Vencom och Pro4U så ligger de på 146 respektive 148%. Alltså så stor man kan skota effektivt.

Den Norska båten seglades av mycket duktige Bjørn Lofterød. NOR 12005. Den hade då en genua på 149.3%.

den har bytt ägare, men finns i ORC-databasen både med fock och genua:

http://data.orc.org/public/CertCopies/36589.pdf
http://data.orc.org/public/CertCopies/46205.pdf

Även om den på pappret ser ut att "mäta bra" med fock, så skulle jag nog inte lockas av det.



Anonym sa...

Här spelar väl riggen in också? Om vantskruvarna sitter långt ut så blir väl vinkeln bättre med längre LP mått?
Sitter dom vid relingen så blir det inget bra.

Anders Nilsson sa...

Jo men man får avgöra om genuan ska in mot övre spridaren eller gå under den. Sen beror allt på hur lång övre spridaren är. Allt detta påverkar vilket som blir optimalt LP. Detta överlåter vi i alla fall till segelmakaren så det blir bra.
Jag lägger in några bilder här som visar det:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/11/orci-optimalt-lp-matt-pa-genuan.html

Anonym sa...

Jocke
Vid vilken vindstyrka brukar du välja genua?
Anders Mohlin

Anonym sa...

Hmm ja har väl haft G2 upp till 10 m/s men då måste storseglet luftas ordentligt... Jag tror att 7-8 m/s så är det nog dax att byta.

///Jocke

Anonym sa...

Seglat en del med en ny fock som designats på i maxmått under sommaren och på kryss tror jag att crossover är redan är på 6-7 m/s om man inte är 6-7 man på kanten.

///Jocke

Anders Nilsson sa...

Det här med crossover är väl också beroende på hur genuan ser ut. Vi körde på Grynet med genua upp till 5m/s max 6m/s tidigare.
Sen gjorde vi en Genua 1 Heavy och är snabba med genua även i 8-9m/s. Särskilt om det är gropig sjö.
Är det platt vatten så tycker jag focken fungerar tidigare än om det är gropigt. Är det så på First 34.7 också?

Anonym sa...

Jo jag tror du kan ha rätt... låt mig återkomma är jag har testat lite mer

///Jocke

Anonym sa...

När vi ändå är inne på val av segel... Å storlek på dessa...
Jag har idag en gennaker A2 på 92 kvm till min First 34.7 men har jobbigt i mellanvind i lite mer djupa vinklar (som alla med gennakers?)
Funderar på att vid tillfälle komplettera med en större A2a på kanske 110-115 kvm? jag seglar mest runt Sthlm med moderat med vind och oftast under SRS.
Vad säger expertisen. Kostar det mer än det smakar i SRS?
///Jocke

Anders Nilsson sa...

Jag vill inte utge mig för att vara expert men det låter mycket stort. Tror en spinnaker på ca 90kvm är stor nog.
First 34.7 har ju ett ganska litet roder i förhållande till många andra båtar (om det inte är bytt så klart). Tror det kan bli kämpigt i hårdare med en för stor spinnaker och båten rinner inte iväg. Det är ingen tröskel du passerar utan det som händer är bara att du når maxfart snabbare. Du får sen betala för det i hela registert med en entalsregel som SRS.

En bra indikation är att om du plockar ut de olika SRS mätbreven för Dehler34SV och jämför. Så kan du se vad du ungefär får betala för gennaker plus spinnaker.
Du kan också plocka ut ett testbrev (tror jag) för att se vad ett nytt segel kostar dig.