söndag 16 november 2014

IOR 3/4-ton Cup 1980-1989

IOR 3/4-ton Cup 1983

Under årets ORC World Championship i Kiel så låg en morgon en påse i sittbrunnen. I påsen fanns en Dehler flagga och en bok. Upptagna med mästerskapet så packade jag bara ner boken.
Boken var en bok om Dehler varvets utveckling fram till idag.
En mycket trevlig läsning kanske i synnerhet för oss Dehlerägare. Jag öppnade boken först igår kväll måste jag erkänna.
Jag tackar för att Kalle Dehler, som själv seglade en Dehler 38 Sport Hotel, personligen önskade oss lycka till med orden:
- Im ORC WM - Mast und Schootbruch

Absolut roligaste delen är historien om Dehlervarvets seriebyggda racingbåtar. Själv var jag 15 år gammal när Dehler db1 LUV vann IOR 3/4-ton VM. Jag fick inte riktigt ihop årtalen så söndagen gick åt till lite research.
Nedan har jag försökt hitta båtarna som vann under 80-talet.

IOR 3/4-ton World Championship 1980-1989


1980 Dehler db1 - LUV - Van de Stadt
Willi Dehler, Bernie Beilken, och Cees Van Tongeren utvecklade db1 som tävlingsbåt med en fullständig cruisinginredning. 
Om Dehler db1 kan man bland annat läsa att Paul Elvström vann Gordon Gin Cup 1980 i db1 Maitresse. Deltagarantalet var då 663 båtar.
Båttypen dominerade den internationella kappseglingsarenan med segrar i bland annat Miami, USA. Båtar såldes så långt bort som till Japan.


1981 X-102 - Soldier Blue - design Niels Jeppesen


1982 X-102 Lille Du - design Niels Jeppesen.


1983 Botta Dritta III - Armatore Luigi Carpaneda - Designer Maletto


1984 Dehler db2 - Positron - Van de Stadt
Med extremt lättad rigg en 3-spridar rigg med tunn pipa och reducerad inredning så är Dehler åter i hetluften. Kölen är optimerad, rodret elliptiskt, segelytan ökad, genuan kunde skotas längre mot centrumlinjen etc.
Efter vinsten 1984 så bestämde sig Willi Dehler för att lägga ner serieproduktionen av racebåtar och den sista byggdes 1986.
Vi var här 30 år senare




1985 X-3/4 ton - Green Piece - Niels Jeppesen


1986 Indulgence (One-Off) - Andrieau design
Mylarfilmens dagar. Fantastiska segel i förhållande till dacron. Akterskepp som krävde att hela besättningen satt längst bak på kryssarna.

1987 - X-3/4 ton - Jelfi-X
Indulgence nya ägare fick se sig slagna av Jelfi-X året efter segern men båten var fortfarande potent. Hade man inte varit tvungna att avbryta pågrund av ett mastbrott hade de ganska säkert tagit hem mästerskapet. Det gäller att hålla ihop ett helt mästerskap. IOR-båtarnas master blev tuffare och tuffare att hålla uppe.

Jag har inte hittat några bilder här heller
1988 - X-3/4 ton - Okyalos VIII

1989 - X-3/4 ton - Okyalos IX

Här hittar ni mer om 1986 och 1987
http://rbsailing.blogspot.se/2014/11/indulgence-v-andrieu-three-quarter.html

7 kommentarer:

Anonym sa...

Stratus, Dehler db1 och X-102 var väl hetaste storbåtarna.

Anders Nilsson sa...

Det var just Stratus som jag trodde vann flera gånger men så fel jag hade.

Unknown sa...

Stratusprototypen "Regnbågen" vann -79. Det finns några bilder här: http://www.histoiredeshalfs.com/Trois%20Quart/Norlin.htm

Soldier Blue var väl prototypen till X-102 och såg ut som en standard 102 om jag minns rätt

Anders Nilsson sa...

Enligt X-Yachts hemsida så var det skrov nummer 7.
Hull 07, “Soldier Blue”, won the 3/4 Ton World Championship in 1981 and was skippered by Ib Ussing Andersen, helmed by Jens Christensen with tactics by Lars Bo Ive, all now of North Sails fame.

Anonym sa...

Att tillägga är den fantastiska Farr designen Lone som vann ¾-ton Cup 90,91 och 92 och därefter vill jag minnas att Cupen inte seglades fler gånger. Man kan konstatera att X-yachts vunnit en massa ¾-ton VM vilket även Farr-båtar gjort… Men den största vinnaren av dem alla måste väl ändå vara Ib Ussing Andersen (på dåvarande Diamond sails, nuvarande North sails) som antagligen vunnit fler ¾-ton VM än någon annan i otaliga av X-yachts båtar (fasen vet om han dessutom inte var involverad även på trefaldige världsmästarbåten Lone!)

Jens Lekland

Anonym sa...

Visst... jag vet att ämnet behandlade båtar fram till 89 men varför utelämna 90-92... tyckte det kunde vara en snygg avrundning... :)
Jens

Anders Nilsson sa...

Jens Lekland
Jag tar ett tag och ändrar rubriken och jagar fler bilder imorgon efter seglingen.
Har du tid kan du jaga du också och skicka till min email.