torsdag 6 november 2014

Grynet redo för 2015 - jag känner mig nu hyfsat nöjd med riggtrimmet

Efter förra veckans justeringar och eftermiddagens testtur i 8-12 knops vind så känns det som vi är riktigt redo för att testa storseglet i race.

Lite justering fick vi göra idag också medan vi seglade. Jag fick ta hem 2 varv på babords undervant och släppa 1 på styrbord för att få masten rak i sida. Jag tog sen hem 5 varv på förstaget och då såg slutresulatet ut så här.
 Storseglet trimmat för vinden vi seglade i. Lite lätt i häckstaget för att toppen skulle släppa.
 Inget alls hemtaget i häcken som det blir i lättvind.
 Inget sagg alls i mellanvind när häckstaget är max.
 Max i häckstaget och masten böjer från andra spridaren. Hyfsat rak mast eller hur?
 Häckstaget hemtaget så storseglet blir så plant det går.
Sett nerifrån. Intressant med North storseglet är hur hela seglet nu påverkas av häckstaget och att det är klart att storskotet blir mycket viktigt att jobba med.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kollat på dessa och tidigare bilder på ditt storsegel och spontant ser det väldigt plant ut... speciellt lättvindstrimmet eller??

///Jocke

Anders Nilsson sa...

Jag är inte så orolig för vindarna 0 - 12 knop. Med tidigare riggtrim och tidigare storsegel så har vi haft problem i vindarna över det.
Det är när vi tagit hem i akterstaget som masten böjer och formen på storseglet blivit för plant och vikt in och ut. Vi har kunde inte köra med häckstaget utan bara med backstagen. Nu har vi tagit bort backstagen (de var ditsatta som extra masten är designad för att klara sig utan) för att få snabbare manövrar vid bankappsegling. Utmaningen nu är att verkligen få till förstagsspänning utan att böja ur storseglet med mastkrum. Det var därför jag köpte ett nytt storsegel från North för det gick inte med det gamla.
En skillnad på de här seglen är att det nya faktiskt har form i toppen vilket det gamla inte hade. En annan är hur storseglet verkligen svarar på trim. Häckstag och storskotstrim (vagn och skot) måste det jobbas aktivare med.

Johan sa...

Ser fint ut. Skall bli kul att se er framfart 2015. Kanske även skaffa en planare fock för att maxa speed med höjd när det friskar lite. Eller är ni rädda att fastna i skvalpet?

Anders Nilsson sa...

Nä fockar har jag så det räcker. Sålde just min nästan oanvända lätt/mellan fock.

Unknown sa...

Snyggt Anders! Måste vara ganska lösa övre diagonaler om storen ska kunna planas ut så pass i toppen. Tappar du inte förstagsspänning då?
Hälsar/Undrar
Peter

Anders Nilsson sa...

Nä, diagonalerna är faktiskt ganska hårda. Förstaget är väl hemma så här. Storseglet är som påpekats i tidigare kommentarer plant i nedre delen och det fungerar väldigt bra med en genua. Hela storen reagerar på häckstaget i hela seglet och inte bara i toppen.
Om det är snabbt?
Vi får se till våren men det är samma principiella design som ORC Europamästaren Martin Nilsson och hans gäng.

Anonym sa...

Vad finns det för tanke med att göra så plana segel?

/Bosse


Anders Nilsson sa...

Tanken är att behålla masten så rak som möjligt för att få till förstagsspänning. Ett bukigt storsegel kräver att masten böjer mycket tidigare för att få det att fungera när det blåser.
Faktum är att om du tittar noga på bilderna så ser du att det är väl trimbart.
I vårt fall så kör vi med genua som har tillräckligt med power men det kräver att masten inte komprimeras vilket är fallet med lösa mellanvant och lösare undervant.
Gör man det så får fockarna/genuorna göras med urskurna förlik för att kompensera för sagget. Hur mycket sagg du har varierar med att förstget gungar i sjön och det blir aldrig rätt.
Skulle vi köra med bara fock så hade storen haft mer form i nedre delen. Med genua så får vi större spalt genom ett planare storsegel för att undvika för trång spalt.
Var det svar på din fråga?