fredag 14 november 2014

ORC World Championship 2016 - Genua 1 L - dags att ta tag i nästa segel?

När jag köpte Grynet, vår Dehler 34SV, utrustade jag henne med en däcksutrustning a´la min First 31.7 Grynet. Jag förberedde henne bland annat för 150% genua genom en akterut förlängd genuaskena.
Första säsongen tror jag vi hissade genuan två gånger. Hela säsongen blåste det. Andra säsongen 2009 var det samma visa. Till säsongen 2010 sydde vi en lättvindsfock istället för vi var så straffade i SRS och DH med genuan och den var ju aldrig hissad.
Säsongen 2011 körde vi bara DH-regeln med fock och först på Saltholm Runt, efter SRS, så hade vi genuan inmätt.
Vid en av de sista rundningarna på Saltholm Runt så ligger Kjell Widmark med sin Maria precis före oss. Vi kan peka högre och seglade i princip över Kjell med genuan och det då nya storseglet.
Jag bestämde senare på hösten mig för att ge upp fockbåtskonfigurationen och satsa på genua.
Vår nu 7 år gamla kolpanelgenua från Gransegel - bilden är från en av hösttestseglingarna i höst. Det blåste 7 m/s. Vindstyrkan är för mycket för den. Riggen är nu också hårdare satt. Genuan får inte helt rättvisa med det här sagget. Visst har den klarat sig bra?

Vår kolpanelgenua gav oss i somras en vinst och en 8e plats på ORC World Championship 2014 i Kiel på banracen.
Nu är frågan vem gör världens snabbaste lättvindsgenua?
Viktigast är också hur ska en sådan se ut?
Var ska den ha sin sweetspot?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det vara feltänkt att satsa på en Genua när alla kör fock. Jag håller med om att fockbåts konfigen är lite underpowered i lätt vind men att straffet för Genuan inte uppväger detta. Har jag fel?
Per

Anonym sa...

Sveriges snabbaste ORCi besättningar kör med genua Patrik Forsgren i First 36.7(dessutom med extra hög rigg) Malin och Martin Nilssons Salona 37 Vencum.

Anders Nilsson sa...

Det beror på vilken typ av segling och regel som åsyftas.

SRS straffar genuabåtar hårt, liksom IRC, om man tänker segla bankappseglingar efter regeln i vindar över 10knop. SRS och IRC kräver i sin principiella uppbyggnad cirkulärbana och varierande förhållanden under racet för att fungera lika bra som regler som tar hänsyn till bantyp och vindstyrka.

Nu siktar vi på att göra henne så snabb som det går utan onödiga belastningar i ORCi. Vi får lov att ha 3 genuor och 2 fockar och 3 spinnakers eller 4 fockar och 3 spinnakers.

Storsegel
Genua 1 L/M
Genua 1 M/H
Fock 106%
Fock 3.5

Reacher (Räknas som genua).

Spinnaker Airex 500
Spinnaker Supercote 090
Spinnaker Supercote 135

Rikard sa...

Anders, SRS 2014 ger i verkligheten en rabatt till båtar med Genua Så viss del av den segelarean är därför gratis.

Pelle sa...

Fock funkar ok på kryss men öppnar det lite så blir det jobbigt även när det blåser mer än 10knop.

Anders Nilsson sa...

Jag anser att fock måste kompletteras med Code 1 65% om man kanar runt öar i alla fall på båttypen som vår.

Anders Nilsson sa...

Vi har gjort vårt val och nu är det frågan om hur vi gör det perfekt i detaljerna.