söndag 23 november 2014

ORCi 2015 - seglarfrågan #1 - Hur gör jag för att komma igång med ORCi-regeln igen om jag har ett tidigare brev?

Anders Mohlin har First 34.7an First i Gislöv. Efter seminariet i Lomma funderar Anders på att damma av sitt gamla ORCi brev från 2009.
- Hur gör man? frågar Anders mig.
Eftersom det kanske är intressant för fler så gjorde jag det här inlägget.

Först i Gislöv på årets Saltholm Runt. (Heléne Ohsbeck tog bilden.)

Steg 1 är att ta ut ett nytt testbrev på sin egen båt.
Steg 2 är att kolla på hur gör de andra. Kör de båten med fock eller genua. Har de code 1 till sina symmetriska spinnakrar om de kör fock?

Hur gör man detta då?
Har man ett ORCi brev så letar man upp det och kör ett testbrev så man har något att utgå från.
Det allra enklaste är att registrera sig på www.orc.org och sen är det bara att köra igång och vintern är räddad.
Det är viktigt att ha senaste regeln när man jämför. Anders brev är gammalt och inte jämförbart med de andra. Det är viktigt att det är 2014 års regel eller som nu snart släpps i början på året 2015 års regel.

 Anders har genua i sitt brev så det kan ju vara intressant att jämföra med en fockbåt.


www.orc.org hemsidan så kan man när man loggat in på Sailor Services välja att fylla i fältet Yacht Class med båttypen First 34.7. Då får man upp alla som någon gång tagit ut ett brev.


Där letade jag upp en fockbåt som mätte otroligt lågt First 34.7an Elisa Passione med GPH 651,3 och Enewtec med GPH 650,7. Nu kan man göra två testkörningar. En där man tar sin egen båt med Enewtec segelgarderob och Anders nuvarande konfigurering i 2014 års regel.
Då har Anders tre brev att jämföra.
1. Orginalbrevet i årets regel för First i Gislöv (Detta kostar ca 150kr)
2. Enewtec i årets regel
3. Sin egen båt med Eenewtec segel (Detta kostar också ca 150kr)

Elisa Passione har kolfibermast och får därmed också ett annat flytläge så det blir svårt att jämföra.
Ur detta kan Anders sen kolla om han har optimalt flytläge och försöka jobba på det. Vidare är det också möjligt att jämföra VPP diagrammets värden för att se hur mycket focken respektive genuan kostar och därefter avgöra vad som känns lönt att satsa på.
Det är viktigt att också tänka på vilken typ av kappseglingar som man ska köra. Att göra båten så snabb som möjligt på första kryssen om det är bankappsegling som man tänker köra. Är det Gotland Runt så är det kanske också viktigt att fundera på att ha med Code etc.

Vi återkommer i ärendet när vi har gjort ovanstående övning med jämförelserna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har själv funderat kring ORCi mätbrev...Har oxå en 34.7 men seglar "bara SRS" då detta är dominerande i Sthlms trakten. Intressant att följa.

///Jocke i Slaghöken

Anders Nilsson sa...

@Jocke
Skicka mig dina kontaktuppgifter så ordnar jag en ORCi mentor till dig om du är intresserad som kan hjälpa dig med bedömningar som jag nu diskuterar med Anders Mohlin.
Det minskar insteget rejält att ha någon att diskutera olika segelkonfigureringar, ISAF Cat 3, etc.