söndag 30 oktober 2011

VOR 2011/2012 Alicante in-port race- Martin Krite rapporterar från Groupama

Här kommer en liten rapport från lördagens Volvo inport race som vi seglade i lördags.
Segling är en märklig sport ibland. Även om resultatet var dåligt är jag nöjd med seglingen.
Vissa dagar har man inte allt i sina egna händer utan yttre lite mer slumpartade händelser får en avgörande betydelse. Igår (lördag) var de andra lagen bättre på att hantera dessa omständigheter än vad vi var.

Vad vi tog med oss från detta racet var en bra start där vi kom loss vid startbåten precis som vi ville. Efter detta fick vi inte riktigt det tryck vi hoppats på och våra motståndare lyckades hålla sina positioner i lovart om oss hela vägen upp till layline. Efter det hade vi aldrig riktigt chansen att ta oss tillbaks in i matchen. En femteplats bland sex startande båtar kan man naturligtvis inte se som någon större prestation och kommer förmodligen inte hamna högst på mitt CV. Som tur är har vi nästan 40 000 sjömil kvar att segla om så vi ska nog inte dra några större slutsatser efter Alicante inport race.

Nästa lördag smäller det på riktigt och vi får äntligen komma ut på havet igen. Fram till dess försöker vi seglare vila upp oss så mycket som möjligt samtidigt som båtbyggare, segelmakare och riggare gör allt för att få båten i så bra skick som det bara går för att vi förhoppningsvis ska kunna vara på pallen när vi kommer till Kapstaden.
Ha det gott!
Martin Krite

Anders Nilsson sa...

Tuff start för Groupama. Hur laddar man om och lämnar en 5e plats bakom sig?
Fördelarna med en bra förberedelse måste ju vara ett sätt.

I sådana förhållanden som det var igår får man vara beredd på att det kan gå båda vägarna. Det hade varit värre om vi torskat på båtfart vilket inte var fallet. Vi är nöjda med vår båt, våra segel och förberedelser så det krävs mer än detta för att störa oss. Det kommer bli ett tightare race än någonsin och då får man vara beredd på att även göra mindre lyckade resultat. Detta kommer bli kanon.

Krite

Nu är det bara att lämna denna seglingen bakom er och ladda som fa.... tills på lördag.
Lyckat till, jag kommer att följa er på nätet.

Seglarhälsningar
Michael Pinotti

Tack ska du ha. Det är alltid roligt med intresse på hemmaplan även om vi inte lyckades med att få någon svensk båt på linjen i år.