söndag 23 oktober 2011

De svenska klubbarna i Öresund bjuder in till att segla efter DH-regeln 2012

2012 blir det möjligt att segla efter DH-regeln på North Sails Trim Cup i Lomma, Ven Runt på Råå och Saltholm Runt i Malmö. Vet inte än om HYC och Kullaseglingen hänger på?
LBS, MSS och RHSS har redan tagit beslut om att bjuda in till nästa år.
Trycket kommer framför allt från 40-fots seglarna på svenska sidan som också vill köra efter DH-regeln i den regionala Cupen.
Hur gör vi som kör 35-fot? DH eller SRS?

23 kommentarer:

Anonym sa...

DH för min del. Jag mäter mindre i DH jämfört med SRS. Mindre än Kracern och First 40.7

Leif Andersson

Anders Nilsson sa...

Vi föredrar också DH även om vi mäter ungefär som First 35.
Särskilt om det öppnar för danskt deltagande.

Percy Skyvell YRO sa...

Vi önskar väl alla en expansion av våran öresundsserie Ett förslag till detta är att inkludera två danska öresundsrace av karaktär Det skulle troligen innebära minst dubbelt så många båtar Det kan vara så att en del ligger sämre eller bättre till i DH Rent sportmannamässigt måste det vara roligare att bli trea i en klass med exempelvis 30 st 40 fotare än att vinna bland 5 båtar som vi alla vet hur starkt respektive går Förra helgens Rig Tig kunde också visa upp ett stort antal båtar mellan 30 till 39 fot med tillresta seglare från både när och fjärran Vinnaren i denna klass kom från GBG och vad jag kund förstå kommer han gärna tillbaka samt rekommenderar sina vänner att mäta in båten i DH Jag hoppas med detta ha startat debatten som vi så väl behöver Detta redan så att vi vid framgång kunna involvera de Danska klubbarna i tid EX på seglingar som jag ser det Bådnyt i Köge samt Vedbäck eller andra förslag Jag hoppas med kraft att så många som möjligt kan stå bakom detta ock att seglingen i sundet kan utvecklas åt rätt håll Det är inte så många år sedan Kulla drog 100 båtar Bornholm 100 båtar osv

Anders Nilsson sa...

Det är redan uppmärksammat på danska sidan:
http://minbaad.dk/sejl/nyhed/archive/2011/23/october/article/svenske-oeresundsklubber-vil-nu-sejle-efter-dh

Anders B sa...

För några veckor sedan kontaktade jag två mätningsmän i Öresund för att få båten DH mätt. Ingen hörde av sig! Vart ska jag vända mig?

Hansen sa...

Hej Bergmark!
Vi löser det. Jag kontaktar dig i veckan.

Anonym sa...

DH gäller för oss också !!!

MVH//Ulf Nilsson
Breaking Wind

Johan sa...

Kul att våra idéer redan har uppmärksammats på danska sidan. Vårt syfte med DH inbjudan är att öka utbytet över sundet och få fler båtar till svenska såväl som danska race. Vad enskilda båtar vinner på DH vs SRS saknar betydelse för vårt vägval. Välkomna till Lomma och LBS för att segla North Trim Cup 12-13/5 2012. Hälsningar Johan för LBS

Hansen sa...

Vi seglar gärna DH.
Viktig att vi får med oss kompisarna på andra sidan sundet. Fler båtar på sjön och ökad konkurens.

Anonym sa...

...varför kan svenska seglare tänka sig att segla efter DH, men danska inte efter SRS!??

Anonym sa...

Även om DH har en del att önska så är ju SRS en massa tyckande

Håkan sa...

Jag är skeptiskt...
Dels för att båten mäter dåligt men framförallt för att jag har för dålig koll ;-)
Sen hade väl alla chansen till att segla DH på tex Ven Runt men endast 8 st valde det alternativet.
Givetvis ser jag fördelar med DH då vindstyrkan påverkar mätetalet vilket är rimligt.
I och för sig förstod jag aldrig varför de valde GPH och inte TAUDM på Mumm? Har man ett system som kompenserar för vindstyrkan borde man väl använda det?
MEN till syverna och sist kommer vi att välja segla där de andra båtarna seglar. Blir det en större klass i DH kommer vi säkert att välja det. Jag tror dock inte fler Danskar kommer över til Sverige för att det går bra att segla DH...
Några givetvis men inga mängder.
Sen är väl diskussionen bra och skulle vi kunna enas om ETT system i sundet så är det ett stort plus.
Jag tror dock att det blir SRS på Svenska sidan och DH på Danska och ser inga stora problem med det...

Anders Nilsson sa...

Som i alla förändringar så kommer det att ta tid.
Det finns strax över 2000 DH-inmätta båtar i regionen ställt mot ca 150SRS kappseglande båtar är ju något. Av dessa har ca 40 aktiva DH-brev. Vilken är breddregeln?
Jag har tagit kontakt med Dansk Seilunion och de kommer att hjälpa till med att informera om detta. En bra början.

Jonas Jemt sa...

Tror att detta kommer att leda till ett ännu lägre deltagande från svenska seglare om ni går för DH. Men de som seglar på en lite högre nivå så kan det bli en aning mer båtar att segla med emot. Men det tillför inte breddseglingen ett dugg. För det är väl det som ni håller på med!

Hansen sa...

Är övertygad om att det inte påverkar breddseglingen då tröskeln in i DH är väldigt låg. De flesta traditionella båtar är redan inmätta så det är mest en administrativ sak att få mätbrev.

I DH finns det olika standarder.
- Entypsklass, har standard tal
- Standardbåt, har standard tal
- Standard skrov, endast mätning av rigg och segel
- Båt utan standard (special), hel mätning.

En hel mätning görs på under 3 timmar om det är förberett.

Anonym sa...

DH 2011 lät väldigt bra på mötet i Malmö med olika respit/bana/vind.Jag kan dock konstatera att våran båt inte alls passar i DH. Vi ska segla ca 7% snabbare i DH vs SRS. Vi mäter 1,24 i SRS och vi seglar jämnt med båtar däromkring. I DH 2011 ska vi segla lika som båtar med SRS 1,32-33, svårt.
Vi planerade för att segla flera av höstseglingarna i Danmark men valde att avstå pga mätetalet. Därför kommer vi att i första hand segla SRS seglingar nästa år och DH kommer i sista hand. I DH missgynnas breda båtar (som min) och smala gynnas. Jag vet att arrangören inte ska placera oss tillsammans men så ser tyvärr inte verkligheten ut. Kanske ett lite egoistikt resonemang men om fler tycker som jag gynnar det inte deltagarantalet. Samtidigt tycker jag att en gemensam regel skulle vara bra. Hoppas på att DH 2011blir reviderad till nästa år, då omvärderar vi.

Ulf Nilsson/ Marie-Cacao

Anders Nilsson sa...

Kollade på ORCi GPH för Pogo 9.6 och då borde SRS ligga på ca 1.26 istället.
Vilka båtar jämförde du med?

Anonym sa...

Gjorde en oventenskaplig jämförelse på båter vi seglat mot och lite andra som verkar intressanta
Som du ser så ska vi i DH segla jämnt med X35 och X119 och 10 sek långsamare än X40, ännu mindre mot First 40,7 och Seaquesten.

Arcona 430 1,42 517,8
Luffe 4004 1,339 544,0
X40 1,35 546,2
First 40,7 1,34 547,0
Seaquest 36 1,36 548,4
X119 1,32 554,8
X119 1,309 555,4
X35 1,33 556,6
Bongo 960 1,239 556,8
Arcona340 1,29 558,2
X37 1,32 560,6
X362 1,3 565,6
Jod 35 1,29 567,4
Hp 1030 1,29 572,8
Omega 42 1,25 576,6
X362 1,27 580,0
First35 1,3 582,4
Dehler 34 sv 1,26 582,6
X34 1,26 583,0
Fc 10 1,25 583,4
First 34,7 1,26 594,6
Luffe 37 1,23 604,0
X332 1,24 606,2

Har du hittat rätt ORCi brev för det är Bongo 960 jag har, tror för övrigt inte en Pogo 960 finns.

Hur omvandlar du ORCi till SRS?

Jag har bara hittat ORCc och då har dom GPH mellan 645-668 dock med enbart fock.

Ulf

Anders Nilsson sa...

Ulf. Du har rätt det var ORCClub jag hittade. Båda hade fock den ene fathead och den andre trekantstor.
Jag tog det bara relativt oss själva. Vi mäter 632 i ORCi och 1,267 med fock. Men det var fel - gick för snabbt.
Har ni genua på din med trekant eller fatheadstor?

Anonym sa...

Vi har genua och trekantstor.
Om vi mätt i DH ungeför som de andra som har SRS 1,24-26 så skulle vi hamna någonstans kring 580-590 i DH då känns det som vi iallafall är med i matchen.

Ulf

Jonas Jemt sa...

Vill bara påpeka att RHSS har sedan 2000 bjudit in till både LYS/SRS och DH, tror att det ett eller två år inte blivit klass nog att segla DH.

Det är väl inte svårare att det seglas efter SRS i Sverige och DH i Danmark och man lägger ihop slutresulteten i respektive regatta till en genmensamt cup.

Kan de svenska båtarna skaffa DH brev för att kunna segla de Danska seglingarna, så bör väl de Danska båtarna kunna bemöda sig med att få ett SRS brev!

Johan sa...

Jonas, det är nog enklare för en liten krets att anpassa sig till en stor. Det finns betydligt fler båtar och kappseglare på danska sidan av sundet. Alltså blir det vi svenskar som får bjuda in till DH för att få utbyte. Dessutom är DH mer "öppen", du kan själv torrsegla/optimera din och konkurrenternas båt.
Jag tycker heller inte att det håller att hävda att SRS är en breddregel och att DH skulle vara något annat. Det skiljer inte mycket i krångel och kostnad att skaffa mäbrev för de flesta "standardbåtar". Förvisso finns ju tabellbåtar i SRS. Det är ju enkelt, men inte rättvist jmf med den som skaffar mätbrev och får ett mätetal som bla speglar verklig vikt. Tabellvikten är ju oftast för låg.
Ulf, du har angivt fel/för högt SRS tal för ett antal båtar, bla X37 o X362. Skaffa en mindre spinnaker eller skippa spinnakerbommen helt så får du nog ordning på ditt DH tal. Båtar som kan halsa gennakern på spinnakerbom straffas ganska hårt i DH 2011.
Hlsn Johan

Anonym sa...

Johan, ledsen att det blev fel mätetal jag tog djup köl resp sport ifrån SRS tabellen missade att då ta motsvarande från DH.
Jag har gjort massor med körningar i DH och det är båtbredden som är den enskilt största orsaken till ett högt DH, lite jobbigt att fixa till. Gennakern halsas på fast peke och gör bara 4s om den tas bort.
Prövade att ta bort spinnakern och ersätta den med en gennaker på 83 m2 (13m2 mindre än spinnakern) och det sänker DH med 6s.
Vill tillägga att jag tycker att iden med DH 2011 är kanon. Det tar bort en del av vitsen med segeloptimeringen eftersom systemet optimerar de segel du har för respektive vindstyrka och DH sätts efter det.
Jag skulle gärna seglat i DH och i Danmark men min båt faller tyvärr utanför ramarna. Jag hoppas att det kan ändras DH ska enligt uppgift inte vara ristat i sten.

Ulf