tisdag 25 oktober 2011

Hiersemann testar Minitransat 650


Igår testade jag för första gången en ''mini-transa'' Stefan Danielssons 6.5m Krankajen22. Jag tänkte direkt på Pia som vi sponsrade, jag hade inte 'pallat' att segla det pågående transatlantic race. Hon gjorde det med bravad som första kvinna!Mitt inbyggda jolle gyro gjorde att jag styrde alldeles fel, var nöjd m 5kn, liten båt. Stefan påpekade mkt riktigt att segla fullare m 25-30 kräng, ovan känsla, men nådde då 5.8-6.1 kn, med 6.5m båt i 16kn TWS på kryss i tjopp!

Vädret är otroligt, fantastiskt 22 oktober, nordgående ström, kryss från dockan till bron, testade segel från vår 1:a generation regel segel, radiella i warp dacron med hakar och många inbyggda rev, för snabba växlingar. Full fathead + G1, 1rev i stor sen även i G1, bra balans. Sen Fock + 1rev i stor. Vände vid bron sen näst största genackern hem med planing 8-10.5 kn, i 6.5m båt!

Glad Stefan med Melges 24 som kom ifatt då vi valt fel Genacker!

Inga kommentarer: