Diskuterade med Leif Englund och Martin Strandberg hur mycket de skruvar på riggen. Leif sa att de skruvar inget utan har en grundinställning. Martin menade att de skruvade 23 varv på förstagets vantskruv för att justera längden på Farr 30. Kanske 3 varv på över- och undervant
En annan fråga är också hur mycket prebend som gäller? Bengt Falkenberg menar så rakt som möjligt. Alexander Simonis menade att masten ska luta så mycket bakåt som möjligt.
Mycket lite prebend efter att Anders Lewander lämnat riggen på Dehler 41.
Hur gör ni?
Böjd eller rak?
Skruvar ni på förstaget?
Rake eller?
20 kommentarer:
Lätt att skruva bort sig om man inte har koll iaf. Sedan skulle jag tro att dina 4 försegel tillsammans med häckstag tar hand om krafthanteringen ganska bra, värre om man har en stor o fock i 0-15 m/s.
Det hänger nog ihop med hur mycket kaltopp man har också. För de moderna riggarna med 9/10-del eller mindre kaltopp och breda svepta spridare så tror jag ett grundtrim räcker ganska långt. På Aphrodite 22, J/24 och IF-tiden så skruvade vi mycket och det kunde vara 6-7 varv mellan lätt- och hårdvindstrim. Mjukare båtar och klenare 19-trådig vire istället för Dyform.
Här är en synpunkt: http://www.sailingbreezes.com/sailing_breezes_current/articles/March08/dellenbaugh.htm
Prebend beror helt på storsegel och hur mycket häckstag böjer masten. Om storsegel är sytt för en helt rak mast, så måste den vara helt rak. Om masten böjer mycket med häckstag, kan man inte ha mycket prebend.
Jag har aldrig skruvat vanterna, bara letat efter en bra grundtrimm. Jag tror att det är bättre att lära sig väl en mast trim än att pröva flera olika, om man inte har tilräckligt tid för allt.
Intressant artikel.
Visst ska förböjen passa storseglet som det är designat för annars blir det ju helt fel men är en rak mast att föredra eller en med förböj?
När väljer man vad?
En gammal 7/8-dels rigg med lång kaltopp tänkte jag mig inte.
Vad gäller en modern 9/10-dels rigg med bakåtsvepta spridare? Ska storseglet designas till en rak mast eller ska den ha förböj?
Om man tittar på olika trimguider för lika rigtyper, är prebend oftast 0-40 mm altså nästan ingen prebend. Om masten är rak (och D1 hårt spänd), har man bättre koll på förstaget med häckstag. Men änligt WB-Sails böjer masten mera (jämfört med vad man hade i början) med häckstag. Här är någonting om detta, men tyvärr på finska:http://www.wb-sails.fi/suomi/newsArkisto/wb-news/WB-News07.pdf
Enligt WB-Sails blir 0 mm prebend 115 mm och 100 mm prebend 160 mm i 16 knop apparent, båda med 1% böjning i förstaget.
Intressant ämne......
Utifrån vindstyrka skruvar man plus eller minus..men frågan som jag tycker är kulatt få veta är hur ni gör er grundinställning på ex dehler båtarna eller de med
9/10 dels riggar. Hur hårt spänner ni yttrvant och undervant från handspännt? hur hårt spänner ni
D2:orna? sedan kan man ju justera efter vindstyrka eller är jag ute och "cycklar" Vore kul med lite synpunkter
Det beror på :-)
Prebend kan vara ett sätt att stabilisera en rigg, men på moderna master i framförallt kol så behövs inte det.
Rake beror på båttyp. Bara att experimentera. Men oftast mer än vad båten kommer med som standard.
Vi har tre lägen. Ett grundtrim som funkar i 8-16 knop (och vid all cruising) + hård- eller lättvind. Alltså tre diskreta lägen där vi senaste åren har börjat med finlira mellan dessa.
Men mitt absoluta tips till de som vill få fart på sin båt är att hitta ETT bra grundtrim och köra det. Det är lätt att kollra bort sig.
Nu när det blir höst så har jag märkt att riggen blir lösare efter att ha stått perfekt på sommaren. Jag räknade på värmeutvidgningen och fick till att på en 17m lång mast så krymper aluminiumet signifikant mer än de rostfria stagen. Riggen måste justeras på grund av temperatur. Spännas 2 varv.
2 varv är för mycket. Rod har ~16 och aluminium ~23e-6 m/m/C. 17 m -> 0,12 mm/C. 5/8" UNF vantskruv har 18 tpi altså 1,4 mm/varv från båda håll-> 2,8 mm/varv. 2 varv = 5,6 mm = 47 C kallare.
Jag räknade nog fel på stigningen men temp kan ju skilja 20-25 grader och det ger ju 2,4-3mm.
Intressanta ämnen du plockat upp här, först fockens skotpunkter, nu masten - fortsätt så!
Tack Ulf.
Jag började med en grundinställning som de som skruvade dit riggen gjorde.
Kollade mastlutning mot X-35 och allt verkade vara rimligt.
Farten kom inte riktigt förrän vi flyttade fram mastfoten och krummet i nederdelen minskade.
Efter mastbytet i våras så har jag flyttat fram så långt det går utan att bygga om inredningen.
Är det hårdvind spänner jag mer i topp och undervant. Ca 2 varv. Det gör skillnad.
Vi kör också lösare och lösare i backstagen och det har ökat prestandan.
Har en 9/10 rigg och kolmast. Jobbar mycket med att ställa riggen. Har ett storsegel som kräver förkrum. Och häckstag som kan spänna masten som en pilbåge. Just nu handlar det om att ställa under och mellanvant så att förstagsspänningen ger det sag jag vill ha mht fockens skärning. Flytta mastfoten framåt/bakåt ger mycket större effekt på mastkrummet än jag kunde ana. Vill helst undvika 2 fockar utan att montera backstag.
Kompletterande kommentar (mht till frågorna). Rake 3 grader, har inte möjlighet att justera förstagslängden snabbt (Harkenrulle och förstaget måste demonteras för att kunna justera vantskruven). Båten balanserar bra, men lite mer lovgirig för SB halsar.
Vad är den stora anledningen till att sy storseglet med mycket mastkurva när man ändå planar ut det med mycket prebend?
Mastens förmåga att ta kompression måste ju minska med prebend, eller? Kompressionen måste ju då göra att det måste bli svårare att få till förstagsspänningen.
Efter att ha skruvat en del i två månader så förefaller det som att man måste ha lite prebend för att kunna få mycket mastkurva i hårdvinden. Man måste "få igång" mastkrökningen så att kompressionen och den framåtriktade kraften från spridarna hjälper till ordentligt. Men - som du skriver - då blir det svårt att få tillräcklig förstagsspänning (eftersom det krävs mycket bakåtriktad kraft också från häckstaget för att kröka masten och att det då inte blir så mycket kvar att spänna förstaget med). Tror jag. Komplicerat! Det var enklare att ställa riggen när man seglade Express.
J24 International One Design. Konstant justering av rig trim och mastfotsposition för att justera förstagsspänning och prebend. Konstant segel trim (alla positioner) fördäck: genua-cunningham, fallspänning. Mast: uthal, stor-cunningham, kick. Trim: fixerar aldrig ett försegel, trimmar konstant, genua eller fock, häck. Rorsman: stor. Samtliga: vikt trim.
Noga studier, tester och mätning av båt inkl spridarvinkel. Många timmars fart och höjd tester etc och utifrån det tar man fram ett detaljerat trimschema. Mellan race och beroende på våg och vind förhållanden trimmas det ev om och man vet då precis var foten skall stå, hur många varv + eller - på inner och yttervant utan att behöva checka med Loose-gaugen. Funkar varje gång och är sättet att gå högt och fort konstant.
Ett tillägg: Kör även storbåt (46 fot) med kolfibermast...vi trimmar om den med..kanske inte lika frekvent men det gör skillnad.
Marianne
På Tutima, Dk46, kör ni med rak kolmast eller med prebend?
Prebend...
/Marianne
En sak som är viktig att börja trimmet med om man har en "keel stepped mast" är att sätta masten med lätt spänning, men utan några klotsar i mastringen. Masten bör då normalt hamna med lite "space" utan att ta i i bak eller framkant(bortsett från att vissa klasser kanske ska ha viss förspänn i mastringen),annars så bör man justera mastfoten så att masten hamnar rätt i mastringen. Om masten t.ex. ligger hårt på i bakkanten så kan man aldrig få bort den prebend som detta medför i maströret. På många båtar sitter inte heller mastringen exakt i c.l o då måste man justera detta annars blir det omöjligt att få masten rak i sidled. Tips är att kolla upp detta t.ex. innan avmastning på hösten.
StefanK
Skicka en kommentar