lördag 22 oktober 2011

Långseglaren Anders Hegardt har nu passerat både Nordsjön och Biscaya och angjort i Spanien

Efter en natts sömn i spanska Baiona så lämnar nu Anders sin rapport.
Fortet i Spanska Baiona.



- Började med en fin kryss ut från Brest. Hann cirka 2 timmar ut då jag fick Franska marinens fartyg i häcken som vrålade att jag måste slå söderut direkt för en u-båt skulle ut.Frågade försiktigt om inte u-båten kunde ta en lite nordligare kurs istället för att ta exakt samma väg som jag. Sen var det bara att slå rakt in mot tre rev som jag fick kryssa mig igenom. Vinden ökade givetvis hela iden och jag hade mellan 10-14 m/s det första dygnet och självklart kryss. Sjön var riktigt stökig. Andra dýgnet började fint och vinden vred så jag fick sträckbog men vinden ökade efterhand till att ligga stadigt på 12-14 m/s. Klart mer än jag räknat med och sjön var stökig och kom från tre olika håll.Att autopiloten kan klara sådana här förhållanden är otroligt. Det tredje dygnet fick jag några timmars sömn sen brallade det på riktigt mycket låg konstant mellan 15-18 m/s och topparna låg på 22 m/s. Jag hade börjat få lite sjölä av Spaninen vilket var skönt. De sista 4 timmarna in till Baiona var helt perfekta med 3-5 m/s och solen kom fram och det blev helt otroligt varmt. Hann inte mer sätta foten på bryggan förrän jag hade en öl i handen och pratade länge med två riktigt trevliga engelsmän. Har nu duschat och lagat mat. Tveksamt om jag orkar laga te innan jag somnar. På väg in till spanska kusten efter hårda dygn på Biscaya.



Frågade Ante om det var Nordsjön eller Biscaya som var värst.
- Samma sak. Det jobbiga är att sjön kan komma från olika håll så det blir stökigt att styra. I dyningarna var höjden väl en 6 meter och sedan kom det väl 2 meter sjö från olika håll. Stundtals riktigt blött.

Nu närmast blir det kryssning i längs Spaniens och Portugals kust.

Inga kommentarer: