J-24an är lite udda med sin genua och stora besättning på 5 man. Båten är gammal design men betydligt snabbare än tex Express i accelerationen. Ganska lätthanterat. Spinnakern i topp på 5 röda. Stora fält i Tyskland gör att den funkar bra i regionen.
Sugen på att vara med? Malmö Segel Sällskap har köpt två J-24 så är du medlem hör med kansliet om du kan låna den ena.
Halloween race är också DM i H-båt. 8 H-båtar är än så länge anmälda.
Kolla mer på:
7 kommentarer:
Fint att ni satsar på J 24 i Malmö verkar vara framtiden!
Stor klass i regionen Tyskland?
Snabbare än Expresss?
Kan du berätta hur ni tänker?
Öresundsregionen har några fleets vad gäller kölbåtar.
- H-båt - 14 båtar på svenska sidan och ett par danskar.
- J-24 - ca 8 båtar på svenska sidan. 8 och 11a på VM som bästa placeringar.
- Späckhuggare ca 25 båtar.
- IF ca 10
- X-99 ca 10
- Knarr ca 20 båtar
Melges börjar komma och jag tror det ska gå att få igång. J-80 finns ca 5 i Öresund men de kör ensamma och är oorganiserade.
Förankring i klubben har bara H-båt, J-24 och Melges 24 av de ovan nämnda.
H-båtarna har utbyte med danskarna och J-24orna med tyskarna. Fungerar väl. Ska det bli något av en satsning så bör man ha lokal förankring med bra konkurrens.
Jag skrev accelerationsnabbare än Expressen vilket jag personligen tycker bidrar till att det går att köra tight racing med båten. Jag tycker den är en kul båt.
H-båt och J-24 hör till de största kölbåtsklasserna i världen.
När vi körde J-24 VM i Malmö skrev många av de stora kappseglingsmagasinen att det var det enda riktiga VMet i segling. Alla kontinenter(utom Afrika) var representerade och 14 nationer.
EM2014 ska gå i Sverige för J-24 liksom VM2014 för H-båt. Där ska MSS vara representerat med bra besättningar.
Du misssar de största klasserna, men de är ganska små i sin storlek.
C55 ca:25 i regionen. Samt att det nu på lördag seglar 16 st på Lindcup/DM i Helsingborg ifrån 7 olika klubbar.
606 ca:3o i regionen, samlade i år 20 båtar på Höst regattan i Hellerup.
C55 såg jag att jag missade när jag tryckte på publicera men 606 vet jag inte hur du får till 30 seglande besättningar. Är det så är det ju bara kul.
Nu svarade jag på frågan hur vi tänker och det viktigaste för en klubb är att vara en klubb för sina seglare och medlemmar. Vi har två fleets, H-båt och J-24, med Melges som kan bli en tredje.
Vi har inte riktigt fått igång någon att köra C55 fast vi har 4 båtar i klubben. De 2 nyligen inköpta J-24orna är främst för att erbjuda en fortsättning efter skolbåtarna C55.
Vi har fullt på seglarkurserna och intresset är stort. C55 har börjat användas på kvällskappseglingar och det är kul.
Eserum sjö, Fredensborg 10km från Helsingör. 20 båtar varav 5 är aktiva utanför klubben.
Hellerup 10 klubbåtar var av 8 st nya från 2006
Råå 3 båtar
Eventuellt SM i Öresund 2013/2014 med 60 båtar
Tappade bort att 2012 så kör C55 sitt SM i Viken vecka 31 50-60 båtar
I år, året efter VM, har det var tunnt med J-24or som tränat.
Om man räknar båtar som tränar är ju inte siffrorna särskilt höga i några fleets andra än H-båt och C-55.
I Limhamn finns tex säkert 7-8 Expresser men ingen tränar. Flera båtar kom aldrig i vattnet.
Skicka en kommentar