måndag 3 oktober 2011

Mumm-Stelton Cup 2011 - vår race rapport

Med höga förväntningar inför årets Mumm-Stelton Cup, efter tre kulingår i rad, så vaknade jag i båten av att det droppade på däcket. Klockan ringde 06:30 och jag steg upp och tittade ut. Jag såg knappt över till piren 50m bort.
– Nej! Ska det nu inte bli race?
APAn kom upp och ett anslag sa att det blir start 1 timme efter att den skjuts ner.
Resten av gänget samlades och vi satte oss i restaurang Nautilus och tog en kopp kaffe.
Till slut skjuts apan ner och alla drar ut.
Dimman har lättat och det går att se en hel startlinje nu.
Vinden ligger på sydsydost och det blåser runt 5m/s.
I vårt löb så är har vi danska First 36.7an Pontus som har varit svår tidigare, First 35an Maria med Kjell Widmark, två X-362 Sport och vi då. I samma start så startade X-37 med Hansen som mest meriterade besättning.
Starten
I den lätta vinden så fanns det stor risk för att det var söndertrasslat i fjärde start. Trim för acceleration och jobba på att inte vara täckta med lucka i lä. Vi bestämde oss för en lovartsstart och en liten bit ner på linjen så vi slipper trängseln uppe vid märket.

Vi fick till en bra lucka mot lä och X-40 X-box hann inte vända ner lika snabbt som vi.
Positionen blev bra även om vi blev lite tidiga upp mot linjen. Jag bromsade tidigt och fick IMX40an att följa med upp. Bromsade rejält för att inte komma över. Luckan i lä var stor så vi kunde snabbt accelerera i luckan. Priotet fri vind lyckades vi med till 100% om än lite långt bakom.

Första kryssen
Driver sen bra på för styrbord. Så fort vi får ett spår så är det dags att gå inåt för babord. Vi möter snart några andra styrbordsbåtar och slår tillbaka eftersom vi dessutom får an fallning. Efter några slag så går vi i ett fint spår med en loose cover på Pontus. Vi har honom lite nära och de jobbar snyggt på höjd. Vi hänger kvar men det hade varit skönt att få lite mer utrymme.
Team Grynet Carl-Henrik på fördäck, Christoffer på masten, Simon och Henrik på trim och skot, Per-Håkan (inhoppare den här gången) på stor och taktik och jag på rodret.

Vi kör babordshalsar in mot ström lä, babordshals är dessutom långa benet. Vi får ett lyft och Maria, Kjell Widmarks First 35 som ligger längre in är stekta. Kjell slår ut och går bakom.
Vi kommer in i strömlä och ser hur 40 fotarna där ute backar. Taktiken verkar hålla. Vi går in till 3,3m innan vi slår ut mot djupare vatten. Slår igen vid 6m och så håller vi på tills vi är strax under layline. Gör sista babordsslaget ganska tidigt för att inte komma för långt ut i strömmen. Sikten är fortfarande okej.
Första slören
Upp med spinnaren och en lång läns mot Ven, pricken utanför kyrkbacken. Otroligt svårt att styra utan referenser. Ett fantastiskt gnällande på styrningen från besättningen. Med rätta för det gick inte bra med instrumentkörning i dimman.
Plötsligt kommer de stora båtarna farande genom dimman Byksesnedkeren kommer med en massiv vindskugga, likaså Vision. De bara dyker upp från ingenstans. Vi faller kraftigt när de kommer för att släppa förbi. Plötsligt dyker det upp båtar för styrbordshalsar från starten tidigare. De kör inte lika lång bana och har rundat tidigare. Kusligt med båtar från alla håll. Simon håller bra utkik i lä, Per-Håkan och Carl-Henrik bakåt. Henrik kör spinnaren. Känns som vi hämtar mer vind när vi tar oss längre ut. Nu är det riktigt tjockt.
Plötsligt dyker märket upp.– In med spinnaren. Christoffer och Carl-Henrik får upp focken och in med spinnaren i precis rätt ögonblick och vi rundar. Per-Håkan rusar upp och tar tag i bommen och får snabbt in den. Ner igen och hinner precis på storskotet på storskotet innan rundningen. Riktigt bra jobbat. Kommer för långt från bojen. Taskigt läge efter rundningen med en X-37 i lovart och en X-362 som smet in ovanför. Kjell nu precis framför.
Andra kryssen
Vi faller av och skapar lucka för ett slag, kastar runt båten passerar bakom X-362 och är väl körandes igen. Kjell blev kvar i soppan och fortsatte ut i Öresund.Vi går på in i dimman.
Känns bra nu är vi längst in för babordshalsar och kan ännu en gång gå i ett fint spår hyfsat fritt. Tror vi. Då dyker Vikings X-119 upp i dimman. Tusan! Nu kommer de att täcka oss snart. Vi pressar fart men till slut kommer de fram för långt och vi slår ut. Nu kommer plötsligt tjejerna i Farr 40 mot oss för babordshalsar. De har inte sett oss. Vi måste hojta på dem. Jag hoppas att de ska gå bakom men de blev nog för överraskade så de slår. Inte särskilt lätt mot en Farr 40 strax i lä. Vi slår igen.
Pontus, First 36.7 gick kanon.

Vinden känns som den dojjar och vi slår ut i Öresund igen. Efter ett tag över på babordshalsar igen för att inte köra från märket. Då dyker Kjell upp för styrbordshalsar igen men vi går strax före. På kryssen upp möter vi kjell en gång till och då är de ytterligare längre bak. Svårt att veta var vi har de andra. X-362 Sport ser vi inte igen.På vägen upp mot rundningsmärket möter vi en Späckhuggare för spinnaker och slår ut direkt.

Nu dyker Viking upp igen i X-119. Vi har alltså gått bra. Kryssen har vi gjort lika bra som en X-119. Snart ser vi en spinnacker som utvecklar sig i dimman och nu måste vi vara nära. Ganska perfekt kommer vi upp mot märket. Vi har spinnacker på fel sida och får gippa och hissa och sätta bommen och gippa igen. Nu kör vi ner mot mål. Dimman är grymt tät. Hur ska vi hitta mållinjen?



Sista slören mot mål
Vi tycker att vi hör någon som tutar. Kan det vara målfartyget? Nu tutar det igen men nu från annat håll. Plötsligt dyker målfartyget upp bakom oss. Vi har kört förbi. Ner med grejerna och vända båten. Två slag tillbaka och i mål. Kjell hinner in emellan liksom X-362Sporten och vår gjutna andra plats blir en fjärde plats. Pontus hade vi aldrig tagit om vi så hade prickat linjen. Känns hur som helst skönt inför helgen som kommer. Nu lovar de hårt väder så då får vi se hur det går.

Tackar för alla bilder. De togs av Peter Gustafsson http://www.blur.se/

10 kommentarer:

Håkan sa...

Missade ni bara en boj???
Vi missade märket vid Ven och såg 15 båtar passera oss när vi skulle försöka ta oss genom dem för babord.
Sen missade vi ett stort vrid då vi kopplade om gennakern för att avsluta med att även missa målet...
Kul race men det hade varit roligare om man sett något.
Länsen var väl OK för då gick de flesta på samma bog, läskigt var när man kryssade för babord och så andra båtar sent...
Men det är bara att bryta ihop och komma igen 2012
Ses då

Johan sa...

Vi missade också Ven YBY. Öste på med bomhalsad gennaker och häng på 2a platsen i X 37 klassen. Tyvärr styrde jag mot lysbojens position enligt banbesrivningen. Hade kanske varit smartare att utgå från att sjökortet stämde. Nu dök tyvärr bojen upp 200 för tidigt och dessutom 200 m ned i lä. Panikgipp med bomgennakern på 5 man. Dessutom massor med dimbåtar att väja för. Inte bra. Kaos. 8 minuter tog det innan vi kom i ordning. Jagade sedan på hyggligt på kryssen mot en 3:e plats. Bra rundning och fullt ös med spinnaker mot mål. Dock ingen målinje. Den passerade vi tydligen ett par 100 m för längt söderut. Detta upptäckte vi ganska sent, dvs en bra bit nedan mållinjen. Paniklovning med 110 m spinnare. Inte bra. Den gillade inte en vass kryssbog. På något sätt lyckades vi i all fall flyta in i mål. Ändå kul o lärorik segling. Ser fram emot nästa säsong./Johan

Håkan sa...

Känns som en kopia av oss...
Lägg då till 2 min extra på en dålig 2:a kryss så har vi samma seglingstid ;-(
Men var menar du? Stämde inte pos benämningen enl seglingsföreskrifterna???
Är det därför det blev fel...

Anders Nilsson sa...

Positionerna som var angivna stämde perfekt. Där var inget tokigt. Vi gick rakt på.
Målgången var ju angiven som en ungefärlig position. Den var ju lite lurigare.

Johan sa...

Amders, Ven YBY på sjökortet stämmer med verkligheten. Men den position som var angiven i föreskrifterna (55°55,2’N, 12°39,4’Ø) stämde inte alls. Skall vara 55°55,1’N, 12°39,1’Ø --> STOR skillnad. Jag uppmärksammade diffen när jag la waypoints med körde på banbeskrivningen, bojen kan ju ha flyttats i den utlovade solen skulle vi ändå se bojen minst 1 SM innan rundning...Jag såg dock varken sol eller boj.
Båda kryssmärkena var dock ok. Men målet synnerligen diffust./Johan

Håkan sa...

Lustigt...
Nu när jag kollar upp detta så är (enl vår GPS) pos 55.55,2 N 12.39,4 O (banbeskrivning) ca 0,2Nm ONO om pricken...
Denna omväg på 2x0,2Nm tar ca 5min om man skall strula och inte har full speed. Nu skyller jag inte på GPS:n men det är ju kul att veta om den visar rätt.
Anders, kan du dubbelkolla din?
Även målet låg enl vår GPS ca 0,1Nm fel vilket kan tyckas lite men ser man bara 0,05 Nm så är det väldigt mycket...

Håkan sa...

Ang Johans svar:
Skönt, då funkar vår GPS eller är det fel på både er och vår GPS... ;-)

Mer funderingar för en ovan DH-seglare;
Varför seglade vi enl GPH och inte TACIM eller varför inte TAUDM?

Anders Nilsson sa...

OK. Jag får kolla igen efter helgen. Båten ligger i Rungsted nu.
Våra Garminsjökort visar 100m fel i norra Öresund men rätt i södra. Vet inte hur det är med Ven YBY.

Anonym sa...

Hej Anders (x2),

För oss om inte är så insatta i olika handikappsystem har jag en fråga:

Både Grynet och Kracern har samma selgad tid som Pr.Tid i reslutatlistan på Mumm Stelton. är det en ren tillfällighet eller finns det någon förklaring?

Hur räknas DH?

//YXI-Mårten

Anonym sa...

Tack - då förstår även jag :-)

/Mårten