söndag 1 november 2009

Öresunds Cup 2010 - klassindelningar

När det kommer till att sammanställa resultaten så finns det många frågeställningar. Nu gäller det att kommentera och argumentera för sin åsikt!!

Klubbarna kör idag efter lite olika principer.
Ven Runt har delat in fältet i klasser med ca 10 båtar i varje alla möjliga båtar utan hänsyn tagen till båttypens egenskaper. Planande båtar blandas med deplacementerande och spinnakerbåtar med gennakerbåtar.
Kullaseglingen har också haft ganska stor spridning inom klasserna så den kan vi likna vid Ven runts filosofi.
Saltholm Runt kör med tre SRS-klasser för kölbåtar med mindre spridning, en sportbåtsklass och en flerskrovsklass. I sportbåtsklassen placerar seglingsledningen planande kölbåtar typ Melges 24 , B&R 23, Kracer 30 etc.

Efter vilka principer ska klassindelningarna göras?
Ska Öresunds Cup 2010 ha en egen klassindelning eller ska resultaten tas från totallistorna?
Ska det koras en Öresunds Mästare i respitsegling eller ska vi ha flera?
Vad säger ni?

Öresunds Cup 2010
8-9 maj, North Sails Trim Cup, LBS Lomma
13-14 juni, Kullaseglingen, HYC Helsingborg
14 augusti, Ven Runt, RHSS, Råå
28 augusti, Saltholm Runt, MSS, Limhamn

18 kommentarer:

Jonas Jemt sa...

Är det inte dags att sparka igång kölbåts kommittén, så kan vi ställa gemensamma krav på arrangörerna hur vi seglare vill ha det.

Kom på årsmötetden 25/11 i Borstahusen och gör era röster hörda.
http://www.sksf.nu/files/8e729a0dfc21e1612cd376a9b6581c83.doc

JonasJ

Anders Nilsson sa...

Är det rätt forum för Öresunds Cup 2010?
Det är väl på det mötet som det ska väljas en kommittéordförande för Skåne.
De senaste ordf. har väl inte ens fått ihop en kommitté? De har i alla fall inte tagit några kontakter med oss i MSS inte ens när jag försökt nå dem.
Jag är övertygad om att det blir ingen Öresunds Cup 2010 om det ska genom Skånes Seglarförbund.

Jonas Jemt sa...

Helt rätt att de som har varit inte har lyckats, men om man ser på kommentarer på din blogg så finns det krafter som vill öka seglingen i regionen där ibland du själv.
Jag tror att i en kommitté borde sitta folk från respitsegling, klassbåtar och klubbar som vill arrangera seglingar.

Håkan sa...

Hade alla tävlingarna haft samma indelning så hade väl gruppsegrare + totalsegrare varit lämpligt men så är väl inte fallet?
Så jag ser endast två alternativ:
1) Endast totalsegrare utifrån totallistan för varje tävling.
2) Gruppsegrare + totalsegrare utifrån totallistan för varje tävling.
Går alt 2 få till så är det väl trevligast?
Utgår man ifrån en totallista och bryter ut "våra" grupper så borde väl gruppsegrare att koras, eller?

mattias sa...

Totalsegrare är helt ointressant. Måste vara samma indelning i alla seglingarna annars blir ju en Öresunds cup ganska svår.
Varför inte indelning som på typ Tjörn runt?

Anders Nilsson sa...

Klart är att en klassindelning som är lika i alla race är roligast.
Det är ett större jobb att få alla klubbarna att göra lika och kan bli lite olika bra i respektive race eftersom det inte kommer att vara så att alla kör allt.
Alla klubbarna har olika filosofi som jag försökte beskriva.
Är det någon som vet hur man får kontakt med RHSS?

Håkan sa...

Mattias, varför är en totalsegrare ointressant? Givetvis blir det inte rättvist (se TR 2009) men jag tycker ändå det är kul...
Givetvis jämför man sig själv med liknande båtar i alla fall..
Sen kanske man måste gå till via totallista på Cupen för att sedan dela in i grupper?
Jag menar:
Varje race gör en totallista där varje båt får en placering.
Cupen summerar ihop dessa på ett smart sätt som sedan ger en Cup-lista (fortfarande totallista). Sedan kan vi bryta ned den till 2 eller 3 grupper för att få gruppsegrare.

Anders, försök med
042-261768 tis-tors 1100-1400
http://www1.idrottonline.se/templates/OrgInfo.aspx?id=238721

Anonym sa...

Du kan ringa till mig 070-3304433
Jonas Jemt
Ordförande i seglingssektionen i RHSS

JonasJ

Hansen sa...

Håll klasserna för sig och kora klassegrare. Sedan kan klasssegrarna göra upp ensamma i ett finalrace och där kora en totalseglare. I finalracet bör en bantyp väljas som inte favoriserar någon av klassegrarna.

Ett förslag.....

Erik B sa...

Stefan K "DehlerDoris" har skrivit lite erfframheter på Dehlerclub.se

Man väljer själv om man vill rapportera total eller klass...

Läs hela:
http://www.dehlerclub.se/02_forum/viewtopic.php?t=127

Erik B sa...

erfframheter måste vara min sörmländska och betyder alltså erfarenheter ;-)

Anders Nilsson sa...

Jag ska prova lite olika varianter på klassindelningar så kan vi se hur de slår och vilket som blir roligast.
Jag kan ju använda förra årets resultat från Kullaseglingen, årets resultat från Ven runt och Saltholm Runt.

Håkan sa...

Hej Anders, jag har skickat ett mail men lite förslag som du kan titta på...
Jag skulle föredra:
Lågpoänglista, total + grupp.
Sen kan man diskutera hur man skall räkna antalet båtar...

En högpoänglista en DehlerDoris modell (om jag förstår den rätt) ger segrare i en tävling en väldig fördel.
Tex om vi har två race med 20 båtar så ger en förstaplats + siatplats 20/1 + 20/20 = 21p
Men två andraplatser ger bara 20/2 + 20/2 = 20p vilket känns fel.
eller missförstod jag nåt Erik?

Erik B sa...

I DehlerDoris modell så delar man antalet båtar med sin egen placering.

Kommer man 5:a av 20 båtar så får man 20/5=4p
Kommer man 2:a av 10 båtar så får man 10/2=5p
Kommer man 3:a av 4 båtar får man 4/3=0,75p

Man ska alltså placera sig bra i stora fält och förstaplatsen ger då väldigt mycket.

Kanske bättre med omvänd platssiffra som är linjär?

I den tidigare Contrastcupen fick man själv välja om man ville räkna sin klass eller totalen där sådan fanns. De fick räkna alla "sanktionerade" seglingar.

Anonym sa...

Totalsegrare är kass idrottsligt.....

Anders Nilsson sa...

Hur stort kan ett SRS spann vara? 6-10% eller 10-20%?
Med 8% ser man knappt varandra vid målgången så personligen så tycker jag det är max från högsta till lägsta SRS-tal.

Håkan sa...

Till Erik:
Jag förstår och vill då belysa problemet med att seger ger väldigt mycket.
Vinner du ett race med 20 tex båtar (20/1= 20p)och inte ställer upp i fler seglingar behövs det:
Mer än två 2:a platser för att gå om 2*20/2=20p eller
Mer än tre 3:e platser 3*20/3= 20p eller
Mer än fyra 4:e platser 4*20/4 etc...
Tänk er en Dansk seglare som vinner Ven Runt och sedan inte orkar ta sig till Sverige mer. Är det då 20 seglare i Lomma, 80 på Ven Runt, 20 på Kullaseglingen och 30 på Saltholm Runt. Då får de 80p vilket endast topp 8 på Ven Runt kan slå. Är du inte topp 8 på Ven Runt så kan du inte vinna Cupen även om du spikar övriga 3 seglingarna. Är det bra?

Håkan sa...

Tll Anders:
Inte för små grupper bara...
Danskarnas system förstår jag mig inte på! Nu har jag ännu inte seglat i Danmark men en mardröm för mig är att transportera båten långt för att sedan möta 5 båtar på en egen bana utan totallista. Jag tror att jag skulle åka på en sån tävling 1 gång och aldrig mer. Jag brukar tex åka 55mil enkel väg varje vår för att segla Lidingö Runt med vår gamla båt. Förutom ölen efteråt så lockar en totallista på 300-400 båtar med 30 i varje startgrupp vilket gör att starten blir viktigt och det finns alltid båtar omkring en som man kan jämföra sig med.
Är det mindre än 10 båtar per start är det knappt värt besväret...
Så gärna tajta grupper men det kräver stora fält, innan vi har det så efterlyser jag breda grupper med många båtar (och en totallista... ;-))
Saltholm Runt hade väl en bra indelning? Visst kan man undra vad en 41-fotare gjorde i den "lilla" klassen och borde väl flyttats upp men ändå?
Där hade ni ett spann på 17-18%, hur hade det blivit med 8%???
5 klasser + sportbåt + flerskrov med 1-10 i varje klass, inte kul...
Fokusera mer på två stora (till antal) klasser och låt även sportbåtar vara med bland kölbåtar.
Jag kan inte förstå varför tex du (nu hoppas jag det inte är så) inte vill möta en Melges24 på banan eller tvärtom varför en Melges inte skall få segla mot en Dehler? Lägg ned sportbåtsklassen. Har inte ssf gjort det äntligen?
Jag skull tex aldrig köpa en Melges om jag inte fick segla LYS som förr, inte undra på att sportbåtar har haft det tufft?
Det kommer aldrig bli 100% rättvist men låt så många som möjligt vara med och leka. Annars tror jag Cupen kommer bli lokal företeelse och inte gynna breddseglingen i sundet.
Nu blev det långt men jag tror det är viktigt att tänka till före för att få det så bra som vi vill.