Nu är Finessa klar med att börja sälja Express.
Till att börja med skrovklar,"skalet" skrov däck och innerline.OBS - Allting handlaminerat
Pris 175.000:- inkl mvs.Lev.tid 4-6 veckor.
Mast, köl, roder och snickra ihop inredning beslag och fixa segel får man göra själv. Som gamla tiders hembygge. Något för ett händigt gäng som vinterprojekt?
7 kommentarer:
Kan ju säga att fixar det sig med nytt kneg snart nog så står en sån på min och brorsans önskelista !
Hade varit grymt kul med sprillans ny express.
Hur funkar det att göra ny köl? När vi körde express så var de ju platta på ena sidan så de fick spacklas upp för att få rätt profil.
Gör man en ny köl så blir den väl rätt från början och då skiljer ju de sig från orginal Expresserna som inte har hela kölen i järn utan en massa spackel.
Falkenberg (SWE 826) har en form för att gjuta den profil som visat sig snabb PLX4. Denna har Pelle Lindell ritat. Man tar alltså en gammal orginalköl, stoppar den i en CNC maskin, plums i formen med några kg plast. Vips har man en snabb snygg köl!
Bosse
Ändra kölprofil? Jag som trodde Express var entyp??
De flesta entypsregler har mallar för sina godkända köl och roderprofiler som man kan spackla och justarera efter. I mallarna finns utrymme för toleranser.
Det gäller inte bara Express utan också tex J-24.
Jag menade att om man gör en ny korrekt Expressköl i järn efter de godkända profilen så blir den ju tyngre än en av Albin Marin levererad som är spacklad till rätt profil.
Nej, det bliver den ikke. For at gøre en gammel Express kølprofil perfekt må man tage jern væk! Endvidere har Klasseregler min. og max. vægt. Altså ingen problem.
Sakfrågan är utredd. Min skeppare Anders Bergmark jobbade hårt med att få till det i regeln. :-)
Skicka en kommentar