Erik Vi lade fem lager Geldshield och målade vit Micron i vått i vått. År två målade jag också Micron men blandade i svart i den vite för jag tyckte inte vit funkade särskilt bra. Den blev ljusgrön och det såg inte snyggt ut. Svart ska också innehålla mer koppar än vit om det nu är sant. Svart botten funkar inte riktigt med mörkblå linje så det fick bli grått. Med grå färg ser man också om det växer.
180 och 240 vattenslippapper på kloss. Viktigt med känslan. Det här blir riktigt bra. Peter Lells, som har så att säga cruising finnish på sin Dehler 34SV och som myntade begreppet "kännare" när jag kritiskt kände på hans botten, var förbi och blev imponerad. :-)
Enligt Dehler så behöver man inte ens epoxi. De menar att plasten är hydrolyssäker och att de aldrig haft problem. Märkligt eftersom hydrolyssäker plast är ganska ny produkt. Man vet aldrig. En sån garanti står inte skrivet någonstans så vad som sägs är en sak. Snack i såna frågor går inte att lita på.
ISO-polyester användes redan 1979 på Allegrobåtarna på varvet jag då jobbade på. Fast bara som yta under vattenlinjen - resten var "vanlig" ORTO-polyester.
ISO kallas ibland också tankpolyester och anses "kemikalieresistent" - fråga mig inte mot vilka kemikalier ;-)
Anders o ErikB, Dehler bygger sedan nå´n gång i början på 2000-talet ungefär med NPG-gelcoat. På "säljarspråk" heter den "Hydrolyssäker gelcoat". Enligt folk på Reichhold (tidigare Norpol) som jag kollat med är denna nya gelcoat 50% tätare än den tidigare gelcoaten. Osmosrisken är sannolikt väldigt låg på Dehlerbåtar som alla är byggda under kontrollerade former med rätt temperatur. Inte alls som många självbyggen på det glada 70-80 talet. NPG är också bättre mot "gulning" och är mer "glaslik"/hårdare. Det märks tydligt när man ska dra i en plåtskruv, då gelcoaten lätt spricker. Man måste alltid försänka lite så att skruven bara drar i glasfiberlaminatet. Det märks tydligt om man har NPG eller inte. Tänkte faktiskt göra en liten info om detta på www.dehlerclub.se Det är inte kul när det syns gelcoatsprickor runt skruvar. StefanK www.dehlerdoris.blogspot.com
14 kommentarer:
Tur att man själv gjorde samma jobb när båten åkte upp så man slipper det i vår helt oxå :)
Skönt att ha det fixat !
Eller hur anders ?
Vad har du för underlag och ytfärg?
när blev du klar? såg dig vid 1 då hade du bara börjat.
Jacob
3/4 är kvar så jag ringer nästa gång det är dags att ta sig an resten. :-)
Erik
Vi lade fem lager Geldshield och målade vit Micron i vått i vått.
År två målade jag också Micron men blandade i svart i den vite för jag tyckte inte vit funkade särskilt bra. Den blev ljusgrön och det såg inte snyggt ut.
Svart ska också innehålla mer koppar än vit om det nu är sant. Svart botten funkar inte riktigt med mörkblå linje så det fick bli grått. Med grå färg ser man också om det växer.
slipar du med maskin eller papper på kloss?
180 och 240 vattenslippapper på kloss. Viktigt med känslan. Det här blir riktigt bra.
Peter Lells, som har så att säga cruising finnish på sin Dehler 34SV och som myntade begreppet "kännare" när jag kritiskt kände på hans botten, var förbi och blev imponerad. :-)
Något är fel! Måste man lägga all denna tid på slipning? Finns det verkligen inga bra alternativ till torrsegling???
Invant beteende.:-)
Lever efter devisen "färglager tar alltid ut sin rätt".
Kör med blankpolerad epoxi, och lyft var annan vecka och tvätta.
JonasJ
Enligt Dehler så behöver man inte ens epoxi. De menar att plasten är hydrolyssäker och att de aldrig haft problem. Märkligt eftersom hydrolyssäker plast är ganska ny produkt.
Man vet aldrig. En sån garanti står inte skrivet någonstans så vad som sägs är en sak. Snack i såna frågor går inte att lita på.
Om man frågar fam. Gerdbo så är det helt klart Virtual Skipper 5 som gäller under vintern. Garanterat noll slipjobb o 100% torrsegling ;-)
ISO-polyester användes redan 1979 på Allegrobåtarna på varvet jag då jobbade på. Fast bara som yta under vattenlinjen - resten var "vanlig" ORTO-polyester.
ISO kallas ibland också tankpolyester och anses "kemikalieresistent" - fråga mig inte mot vilka kemikalier ;-)
Anders o ErikB, Dehler bygger sedan nå´n gång i början på 2000-talet ungefär med NPG-gelcoat. På "säljarspråk" heter den "Hydrolyssäker gelcoat". Enligt folk på Reichhold (tidigare Norpol) som jag kollat med är denna nya gelcoat 50% tätare än den tidigare gelcoaten. Osmosrisken är sannolikt väldigt låg på Dehlerbåtar som alla är byggda under kontrollerade former med rätt temperatur. Inte alls som många självbyggen på det glada 70-80 talet. NPG är också bättre mot "gulning" och är mer "glaslik"/hårdare. Det märks tydligt när man ska dra i en plåtskruv, då gelcoaten lätt spricker. Man måste alltid försänka lite så att skruven bara drar i glasfiberlaminatet.
Det märks tydligt om man har NPG eller inte.
Tänkte faktiskt göra en liten info om detta på www.dehlerclub.se
Det är inte kul när det syns gelcoatsprickor runt skruvar.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com
Skicka en kommentar