Svenska seglarförbundet rekommenderar klubbarna att satsa på vissa klasser vad gäller barn och ungdomssegling.
Juniorbåtsrekommendationen baseras på följande urvalskriterier:
• Det ska finnas en rekommendation som passar tjejer som killar, stora som små.
• Olika båttyper ska finnas representerade.
• Kvaliteten på klassens verksamhet i Sverige.
• Klassens verksamhet ur internationell synvinkel (det anses positivt om båten är ISAF Youth Worlds klass).
• Koppling mot nuvarande OS-klasser.
Vilka ska urvalskriterier borde SSF ha när när det gäller att göra motsvarande för kölbåtar som seglar i klass?
9 kommentarer:
Tycker att SSF inte ska rekommendera någon kölbåt. De gjorde ett lamt försök kring 1980 när J/24, Maxi Racer, Express och Aphrodite 22 skulle slåss om titeln men det blev politik och nedlagt...
De skulle kunna lyfta fram de med godkänd klassregel samt ISAF-klasserna.
En annan sak de skulle kunna göra är att lägga ut statistik över antalet kappseglingsstarter i respektive klass, både nationellt och regionvis. Då blev det lättare att välja om man var ute efter en aktiv klass och det skulle ge klubbarna en push att rapportera in resultaten.
Ja, det hade varit en bra början. Också förklara vad man vill med klassbåtsseglingen.
Förklara varför man rekommenderar ISAF-klass. Berätta om var man kör EM/VM de närmsta åren och hur aktivt är det i grannländerna.
Kanske skapa en klassranking efter hur många mästerskapsdeltagare RM/SM/EM/VM som klassen har. Om de har regionala/nationella serier.
Det svåra med båttypen är om de skall var en stark internationell klass så blir det en liten nationellt/regionalt, och vise versaup
Varför är det så?
Vad är det som gör att klassbåtsseglarna inte kör de internationella klasserna.
Vi har stora etablerade nationella klasser med starka klassförbund, viket ger en segling på en hög nationell nivå.
Men det ser ut som att Melges 24 kommer på Västkusten.
Viktiga kriterier:
1) Tralierbar med sänkköl, inga kranar ska behövas, väldigt få klubbar i Sverige har gratis klubbkranar. Kunna riggas av en eller två personer utan mastkran och på kort tid.
2) Båten ska finnas i aktiv tillverkning nu.
3) Stark försäljningsorganisation i Sverige, helst tillverkning i landet, nära till bra service, lätt att få reservdelar, lättare att få sponsring och hjälp till marknadsföring etc.
4) Modern tuff och hållbar konstruktion för framtiden och för att locka nya och yngre seglare, sponsorer, media till seglingen.
5) Möjlighet att hyra båtar för event, kappsegling av tillverkaren/försäljaren
6) Starkt fungerande klassförbund,
enkla och rättvisa klassregler
7) stor spridning i våra grannländer, inte så viktigt på andra kontinenter
8) Klassen ska locka många seglare vid många tillfällen och över stora delar av landet (kanske minst 20 - båtar vid dessa tillfällen ) Inte bara på ett SM en gång om året t.ex.
9) Klassen får gärna passa alla åldrar, storlekar, kön, funktionshindrade etc.
10) Den ska ha rätt pris, låga reservdelskostnader. Så få dyra exotiska material som möjligt. Gärna ha en eftermarknad som dagseglare eller övernattningsbåt när den blivit lite äldre.
I Malmö Segel Sällskap har vi förfinat vår formulering för klassbåtar för att det ska också fungera att arrangera race. Den nya formuleringen lyder så här:
MSS ska aktivt jobba för att bygga upp vår fleet av konkurrens-kraftiga besättningar.
Alla klasser är välkomna men vi har valt att lägga fokus på klasser i kölbåtskommittén som uppfyller kriterierna:
- Klassen ska ha aktiva besättningar på de träningstillfällen som ges
- Klassen ska vara en registrerad ISAF klass
- Det ska finnas ett nationellt förbund
- Båten ska vara trailerbar
- Det ska gå att arrangera ständiga mästerskap så klassen bör ha statusen att det finns RM eller SM/NoM/EM eller VM.
- Det ska finnas en regional eller nationell serie
Aktiviteterna i klubben innebär att MSS, genom att ta på sig att ständigt arrangera mästerskap och regattor, skapar ett incitament för aktivitet i regionen. Klubben ska också jobba för att ordna träningsmöjligheter.
Konsekvensen av omformuleringen innebär att vi stryker att försöka få igång Melges 24 klassen.
Vi tar oss an C55 och har på agendan att besluta oss för att köpa racingsegel till klubbens fyra båtar.
Vi ska också försöka få igång en fleet Starbåtar. Tuff klass att få igång efter VM, men ändå.
Hej Anders,
Kan du lista vilka klasser som är aktuella i Malmö?
Jag tror att konceptet kan vara bra för att få klubbseglare vidare till nästa nivå men det löser inte problemet med nyrekrytering eller att få ut de som somnat - snarare tvärtom...
Det finns massor av billiga båtar som skulle kunna locka ut unga seglare på viken. Det finns säker 1.500 IF-båtar kvar i Sverige och där kan man få tag i en risig för 20.000:-. Tittar man på "halvtonnarklassen" så skulle Scampi, Ballad, Comfort 30 och några till kunna segla scratch och där finns det närmare 10.000 båtar med priser från 120.000:-. Självklart går det åt pengar till segel men man kommer ut på banan även med risiga segel och sen kan man köpa lite i taget.
Hej Erik
Då missförstår du texten.
Alla besättningar med vilka båtar som hellst är välkomna.
Vi har klubbseglingar och träningar som alla får vara med på.
Vi har, bara för att vi med begränsade resurser ska få ut mesta möjliga utväxling, sagt att kölbåtskommittén som en del av verksamheten ska se till så att MSS arrangerar regattor. Vi vill gärna se till att vi får konkurrenskraftiga fleets som levererar resultat. Då behöver dessa seglare ha en miljö som sparrar dem.
Vi har 11 H-båtar i fleeten minst 5av dessa besättningar planerar att köra VM nästa år. Vi har en bra och ständig dialog med förbundet. Samma sak gäller J-24.
Vi har nu fått bra kontakt med C55 och MSS-cup ska nästa år ingå i den nationellaserien och samma med Starbåtarna som ska köra MSS-Cup som ett av sina GP.
En förutsättning för att det ska bli någonting så måste saker drivas. För att få utväxling på det man gör så måste åtminstonde jag ha fokus. Annars stannar det vid snack.
Skicka en kommentar