söndag 22 november 2009

IRC - nya segel i garderoben IV

Funderar du också på att fockkonfigurera din båt inför IRC? Själv måste jag då hitta en lösning på halvvindssegling om man blir utan genuan.
Vilket är billigast i mätregeln? Vad är rätt symmetriskt, asymmetrisk eller gennaker?
Vilket material ska den sys i?

Enligt UK-Halsey så gäller:
There are no rules about the types of sailcloth allowed, nor the type of construction. Your sails can be measured by your sailmaker, who is adept at taking the measurements needed. Don’t worry about people fudging figures, IRC once caught a sailmaker cheating, and he’s no longer in the business. “It’s a self-policing rule,” says Urwin. A spinnaker is defined as a sail set forward of the foremost mast with the half width greater than 75-percent of the foot. The rule sees no difference between a symmetric or an asymmetric spinnaker. If you have a Code Zero sail, check with your sailmaker to see if it will qualify as a jib or spinnaker and what the rating impact may be. You are allowed only three spinnakers when racing without additional rating penalty—but the penalty is less for larger boats.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar ju ha en fin genua ;-) hur stort är "straffet" för genua. Tyckte inte Leffe att straffet för var värt det som testat med och utan? Alternativt kanske man kan ha 2 mätbrev i IRC?

Anders Nilsson sa...

Jo, men Leif seglar ju betydligt mer i lätta vindar och det är dessutom efter SRS.
I SRS kan man inte kan blanda undanvindsseglen lika frikostigt som i IRC utan straff och då är genua helt rätt.
Vi kommer att behålla att köra genua i SRS.
Det spelar också roll vilken typ av race man ska köra. Banrace med kryssläns är det rätt med fock och ska vi köra distanskappsegling med lite släpp i grejerna så går det inte med bara fock. Man får bestämma sig vad man vill göra för typ av segling. De flesta SRS-kappseglingar vi kör är distanskappseglingar.
Vårt första IRC race blir förmodligen KDY autumn regatta och det är kryss/länsbana.

Patrick L sa...

En jib top är väl ett effektivt segel när man kör med släpp om man inte vill ta straffet för genua.

Vill minnas att det gav oss nästan 1 hel knop i ca 12 knops vind på 60-70 TWA?

Anonym sa...

Vill minnas att Leif E inte var så nöjd över att ha lämnat genuan hemma vid årets irc-rm...

Anders Nilsson sa...

Jag förstår honom eftersom det var ett race i lättare vindar.
Kolla på bilden längst ner på sidan. :-)
Fantastiskt gott att kunna göra över fem knop i så lätt väder.
Får vi ihop besättning och stålar till ORCi VM i Flensburg så kommer vi att ha båten konfigurerad med genua och satsa på en lättvindsvecka.
I IRC och DH2009 är det en annan historia.
Att köra fock kräver en hel del mer av besättningen om man är van vid genua. Vi är själva inte helt framme där än. Focken kräver mer omtrimning av både rigg, fock och stor än vad det innebär om man kör med genua. Jag tycker det är svårare att hitta rätt.

Anonym sa...

Min erfarenhet av fockbåtar bl.a. NF och 5.5, är att man inte ska vara rädd för att luta masten bakåt kraftigt så att man får det där lilla extra trycket i rodret på kryss i lättvind. Express o Solingseglarna kom ju på det för rätt länge se´n.
Det är ju betydligt "knickigare" att segla med fock än med en G1 som ger vinden den där goa lilla extra skjutsen bakom storen.
När det är riktigt superlätt (f.ö. enda gången som det är en fördel att ha rökande gastar..) så kan faktiskt en fock vara lättare att hålla formen på o det ger speed.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

Enligt ryktena så passerades ni strax efter att bilden togs av en 34 DD i lovart :-)

Anders Nilsson sa...

Det är första gången vi hissar genuan en söndagsmorgon 08:00 stack vi ut. Helt ensamma på Öresund förutom en liten båt som fiskade.
Vi seglade upp till dem och frågade om vi plåta från deras båt. De vevade upp och körde runt oss.
Hörde för en månad sen av en man som jag träffade i hamnen, som nu var väldigt sugen på Dehler 34SV, att killarna som fiskade hade varit helt imponerade av farten. Tydligen förstod de hur hon gick i bleket. Mannen hade fastnat helt för henne. Tyvärr gick varvet i konkurs samtidigt som han skulle till att köpa en.
Jag försäkrar att Dehler 34 DD ägarna inte hunnit packa sina kaffekorgar än. :-)

Anonym sa...

Vilket Aprilskämt.

Fick just höra att Hans Hamel Sails som tidigt marknadsfört sig som lite galna IRC segelmakare, eftersom de syr alla sina segel i Sverige och har kört stenhårt med slogan såsom "Mad(e) in Sweden" gör sina Cruising segel hos Hyde Sails eller representerar Hyde Sails i Sverige, Hyde har sedan länge flyttat 100% av sin produktion till sitt loft på Filipinerna.
Vadå Made in.........

Nisse

Erik Lindsten sa...

Aprilskämt?

Alla Hamel Sails produceras i Sverige, att parallellt erbjuda Hyde Sails till ett annat kundsegment kan kanske vara klokt.

Racing, Crusing eller Offshore alla vill ha kvalitet även om den kanske uppnås olika för olika båtar och seglare.

Anders Nilsson sa...

Det kan ju vara så att Hyde också tillför kompetens. Till exempel hur garderoben ska se ut när det gäller "kanalregeln" IRC.