fredag 27 november 2009

Dehler 32 - båten som växte och blev större

Dehler 32 kommer att visas på Dusseldorfmässan i januari om planerna håller.
När specifikationen nu är klar så har hon blivit något längre 9.80 istället för 9.60 som först aviserades. Båten blir då också tyngre än vad jag hoppades på tidigare vilket är naturligt då hon nästan blir 33 fot. Kölvikten är i och för sig på imponerande 15ookg men kölen är då ganska kort och båten blir inte så djupgående utan endast 1.74 m. Vi får se vad detta gör på prestanda.
Sportköl på 2.0m som variant är kanske något att hoppas på.

Preliminära data
Löa 9.80m
Lvl 8.94m
Bredd 3.25
Djup 1.74
Displ 4310kg
Ballast 1500kg
Storsegel Area 33.7m2
Försegel Area (107 %) 26.3m2

P 1250
E 4300
I 1310
J 3650

27 kommentarer:

Unknown sa...

Nästan samma som gamla Dehler 33? Samma ballast, djup och storsegel area. 32 har mindre försegel (107% vs. 145%) är lite bredare och kortare, har större J och I (troligen större spi).

Redan på papper väger 32 klart mera med samma ballast. Hur mycket kommer den att väga? Varför väger den mera? Även lika mycket som 34DD som är klart större och har lite större ballast och rig.

Blir den snabbare än 33?

Anders Nilsson sa...

Bredden gör henne till en helt annan båt. 25 cm extra bredd väger ju en del. Dessutom kan man ju stoppa ner mer bekvämligheter.
Dehler 32 blir en betydligt styvare båt med mer undanvindsfart. Helt säkert.
Hon seglar nog upptill 1 eller 2 procent till på LYS-talet och det är ju inte illa. Dehler 33 har ju 1.23 att segla upp till. Dehler 34 DD har ju 1.25.

Anders Nilsson sa...

Jag kollade ett ORCi brev och det skiljer 250 kg mot Dehler 33 Classic så det är nog så nära man kommer just nu.

Unknown sa...

Det är bara så att Dehler 34SV borde ha vägt 5100 kg men är 5800 kg, Dehler 33 borde ha vägt 3800 kg men är oftast över 4000 kg (det finns nog exemplar under 3850 kg) och Dehler 34DD borde ha vägt 4300 kg (eller 4500 kg beroende på källa) men är 4900-5000 kg.

Jag blir inte förvånad om Dehler 32 kommer att väga 4800 kg.

Jag anser att Dehler 33 borde ha 1,24 i LYS.

Anonym sa...

Joakim, LYS gäller inte, Dehler 32 seglas i IRC, liksom alla andra moderna båtar i Öresund.

Anders Nilsson sa...

Vi ska väga in henne tom inför IRC så då vet vi. DH2009 innehåller ankare, förtöjningsgods, ett segelställ så den vikten är inte relevant.
Mäter vi in henne i ORCi och kör VM så får vi en vikt där också.
5200kg(som är vad man gick ut med) kommer aldrig en utrustad Dehler 34SV att nå. Med större vinschar, större ratt, instrument konsol, värmare, varmvattenberedare etc. så adderar man ju snabbt på kilo.
Båtar skiljer ju sig också åt och jag tror när man väger in tex X-35 så skiljer vikten på skroven sig inom området 280 kg. Och den är entyp.

Erik B sa...

Anonym har rätt - LYS gäller inte. Det heter SRS nu för tiden ;-)

SRS är den stora "klassen" för de flesta i Sverige, Norge och Finland. Sen finns en minoritet som hellre seglar IRC, ORCi eller DH och de är ju skyddade av lagen om diskriminering så dom får man inte mobba ;-)

Det ska bli kul att se linjerna på nya 32:an. Synd bara att det blir en fockbåt enligt nuvarande mode.

mattias sa...

Anders - skall ni ner till Mässan i Düsseldorf?

Anders Nilsson sa...

Carl-Henrik och jag har snackat om åka första helgen. Jag har inte hunnit höra med de andra om de är intresserade än.
Vi vet inte om vi flyger eller åker bil beror lite på hur många som åker.
Vi vann ju en bilbiljett+9pers på Scandlines och jag vet inte om det är H-H eller R-P biljett. Vi kanske skulle hyrt en buss och samlat ett helt gäng.
Är du intresserad av att hänga på kan vi höra av oss när det närmar sig.

Anonym sa...

Kan det kanske vara så att det skiljer mellan skrovlängd och längd över allt på uppgifterna om Dehler32? Det räcker ju med att pulpit "tittar fram" lite så ökar löa.
Segelytan "upwind" är c:a 72 kvm på vår 34:a. På Dehler 32 är den maximala ytan 60 kvm och utan överlappande försegel, det är rätt stor skillnad.
"Downwind" så skiljer det inte så mycket alls.
Det som Joakim skriver om vikterna är helt korrekt, speciellt negativ fartpåverkan på bredare båtar som lätt "suger fast" om varvet har byggt för tungt. Jag ska väga Doris i vår. Uppskattar tomvikten till c:a 4800kg och inte som broschyrvikten 4500. Vi får se vad vågen säger...
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anders Nilsson sa...

Erik
När det gäller regler och vad man seglar så seglar vi det som drar goa fält.
Regeln är ju bara en del av ramverket som man seglar under. Som det ser ut idag så kommer vi att ha henne inmätt i SRS, DH2009, IRC och ORCi när säsongen är över. Det är bara för att Sundscupen går i SRS, de danska regattorna i DH2009, KDY Autumn Regatta ska vi anmäla oss i IRC och om ORCi VM i Flensburg blir av för vår del så har vi full hand.
När det gäller nya båtar och IRC så en av de första Öresundsbåtarna som mäter in är absolut inte ny utan det är en gammal häck - Kracer 40.

Anders Nilsson sa...

Stefan
Vi tar med måttband och lod till Dusseldorf. Sakfrågan måste utredas.:-)
När det gäller designvikten så är det ju ingen som vet vilken vikt designern jobbat med.
Smala båtar ska också vara lätta - i alla fall för accelerationens skull. Nerlastade båtar är aldrig bra.
3.25 m på en 9.80 lång båt är ju en ganska moderat bredd. Till och med åt det smalare hållet.

Unknown sa...

Finn flyer 32 CR har nästan samma rig, är lika stor, väger nästan en ton mindre och har 1,25 i LYS: http://www.finnyachts.fi/en/products/FinnFlyer32

Tror du att Dehler 32 blir lika snabb?

Jar trodde att Dehler 32 skulla vara ganska lik med Finn flyer, men är besviken hur den nu ser ut.

Också First 31.7 är mycket närä i storlek och väger 4000 kg. Den har dock mindre rig och ballast.

Anders Nilsson sa...

Vet inte hur Finn Flyer har gått om den seglar upp till sina mättal.
Hur som hellst så kanske man skulle definiera prestanda som förmågan att segla upp till sina mättal i flera regler.

Anders Nilsson sa...

Joakim
Hur kunde du tro att Dehler skulle bygga i såna material som FinnFlyer 32 CR till ett pris på Euro 95 250- inkl. moms, fritt varv?
Intro priset på Finn Flyer var ju 1250000kr det kommer den inte att flyga på. Materialvalet kommer säkert att bli helt utstraffat i IRC och DH2009.

Unknown sa...

Jag har aldrig trott att Dehler 32 skulle bli identisk med FF32. Men inte heller att den blir en ton tyngre.

Prisskilnaden kommer inte bara från vikten. Det finns många dyrare detaljer som inte har mycket att göra med vikten och Finn Yachts gör inte så många båtar/år.

Bavaria 35 Match visade att det är möjligt att bygga en båt som är faktiskt mycket närä Dehler 34SV i många synvinkel på en pris som är mycket närä Dehler 32.

Vad jag väntade var någonting mellan "Bavaria 32 Match" och FF32.

Anonym sa...

Anders, designvikten kan man i princip se på generalarrangemangsritningen (GA). Konstruktionsvikten är precis detsamma som den undanträngda vätskans volym (vatttendensitet 1.0000).
Det normala när man "väger" en båt är att man mäter fribord stäv och akter med måttband och jämför med fribordshöjderna på GA ritningen.
Det är förhållandevis enkelt att sedan räkna ut hur mycket mer av skovets volym som ligger över/under kvl(kostruktionsvennetlinjen).
500kg i ökat deplacement motsvarar alltså att 0,5kbm mer vatten trängs undan av skrovet.
"Tokvikt" på fel ställe gör att alla båtar seglar sämre, men som jag skrev så påverkas bredare båtar betydligt mer negativt än t.ex. "spjut" typ A22/30.
Jag tror att segelbåtskonstruktörer ofta överskattar varvens förmåga att bygga lätt (=rätt). Dessutom så är det oklart om man tänker på s.k. "avgångskondition" då som vår båt har 200kg vatten, 70 liter diesel och smesterpackning på några hundra kilo när jag o Therese är ute o sommarcruisar med bara fock.
När vi kappseglar så är:
- Vattentanken tom (180kg bort)
- VV beredaren tom (20kg bort)
- Dieseltanken 1/4 full (50kg bort)
- Kastruller/värmeljus/plankorna till plankstek m.m. borta (=100kg bort)
Det innebär att båten i kappseglingskondition är c:a 8% lättare än på semestern och inte behöver tränga undan extra 0,35 kbm vatten. Dessutom får man bättre accelleration som du skrev. Dock lite svårare att "blya"..
Kanske skulle följa med till Dusseldorf.. finns det plats ? :-)
Hälsningar
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anders Nilsson sa...

Jo, det hade ju varit kul om du hängt på. Då kan vi ju "besserwissra på riktigt" på plats i Dusseldorf.
Är det många som vill med så kan jag fixa ett resepaket som kör dit.
Har en seglarkompis i klubben, som är researrangör, som kan fixa bussresa+boende till oss. Kanske läge om fler vill?

Anders Nilsson sa...

Joakim
Förstår precis känslan. Jag ville ha prestandan i en X-35 med bekvämligheten i en Dehler 34SV som kostar som en Bavaria 35 Match. Men den hittade jag inte.

Anonym sa...

Anders det vore skitkul med Dusseldorf 2010.
Ska lägga ut intresseanmälan på www.dehlerclub.se
Det vore ju kul om alla vi Dehlerägare som vet precis hur allt är kunde samlas i samma buss...
;-)
//sk

Anonym sa...

Gammalt IMS-brev till 34 DD finns här http://petno.files.wordpress.com/2008/02/ims-brevfinsk-dehler-34.pdf
+400 kg jämfört med konstruktionsvikt. Jag vet inte vad som måste finnas ombord vid när man tar ut IMS/ORC brev i form av segel, ankare osv.

Anonym sa...

Vägde min Dehler 33 CR nu vid upptagningen - drygt 4100 kg med mast, full tank och allt man har med på sem. utom packning samt vatten. Jag tror 32:an blir lite långsammare med sin 6 cm kortare LWL och högre vikt, men samtidigt borde ju utvecklingen gå framåt. Mer stuv får den säkert men har den 190 cm i ståhöjd??

Anonym sa...

Peter jag träffade ägaren till båten på Älvsjömässan i nov. En lite äldre trevlig herre. Tydligen kör man med nå´n sorts mindre mellangenua i Finland, antagligen anpassad till IMS/ORCi? Borde rimligen rendera i ett lägre SRS.
När det gäller Dehler 32 så tror jag inte den får lika högt SRS som Dehler 33. Dehler 33 är föregångaren till vår båt och en riktigt jäkla pigg båt också.
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anonym sa...

Dehler 32 har tydligen ett roder som går ut förbi lodlinjen akterut och då blir ju löa lita större än skrovlängd. kanske det kan vara c:a 20cm?
StefanK
www.dehlerdoris.blogspot.com

Anders Nilsson sa...

Det verkar som om frågan bara kan utredas på plats i Dusseldorf.:-)

Anonym sa...

OK, vilka datum är det mässa? Annars så är det enkelt för mig att flyga från Nyköping till Dusseldorf Weese med Ryan-Air.
(kolla på Dehler32 arrangemangsritning på www.dehlerdoris.blogspot.com så ser du rodrets placering)
StefanK

Anders Nilsson sa...

Jo, jag har sett ritningen tidigare och båten hade roder då också men det kan ju ha varit skrovmåttet som redovisades.
Har du någon bra förklaring till den grundare kölen och den ökade bredden?